تبیان، دستیار زندگی
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از حمایت از آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که در جهت بومی‌سازی موجود در فضای مجازی گام برمی‌دارند، خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشیه بازدید دکتر محمد زاده از مؤسسه تبیان؛

معاونت مطبوعاتی از شبکه‌ اجتماعی تبیان حمایت می‌کند

بازدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از موسسه تبیان

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از حمایت از آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که در جهت بومی‌سازی موجود در فضای مجازی گام برمی‌دارند، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته از موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های شبکه اجتماعی جدیدالتاسیس این موسسه قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام المسلمین سید محمدرضا آقامیری، قائم مقام موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این موسسه درباره شبكه اجتماعی تبیان و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارایه كرد.

بازدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از موسسه تبیان

آقامیری، هدف از تاسیس سایت تبیان را استفاده از امكانات وب برای كاربران اینترنت به ویژه در حوزه‌های دینی عنوان كرد و گفت: در حال حاضر محتوای حدود 40 هزار كتاب و مقاله در كتابخانه آنلاین تبیان بارگذاری شده و تمام كاربران می‌توانند به صورت رایگان از این محتوای عمدتاً مذهبی استفاده كنند.

به گفته آقامیری در این كتابخانه همچنین اطلاعات مربوط به حدود 10 هزار ساعت خارج فقه علمای عظام بارگذاری شده است.

قائم مقام تبیان ادامه داد: روزانه به طور متوسط 130 مطلب جدید در این سایت كه تماماً تولید خود اعضای سایت است قرار می‌گیرد؛ ضمن اینكه در بخش فیلم این سایت 13 هزار قطعه فیلم و 100 هزار قطعه صدا برای استفاده عموم كاربران قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام آقامیری از ارتباط آنلاین سایت تبیان با كتابخانه‌های بزرگ جهان خبر داد و گفت: در حال حاضر ما امكان بارگذاری بهترین مقالات ISI را برای كاربران سایت تبیان فراهم كرده‌ایم كه این كار توسط یكی از همكاران ما كه در سوئد اقامت دارد، انجام می‌شود.

قائم مقام تبیان به همكاری 70 مشاور متخصص در حوزه‌های مختلف به ویژه مسایل مرتبط با جوانان مانند مسایل زناشویی و روابط دختر و پسر و پرسش‌های مذهبی اشاره كرد و گفت: ما بابت همكاری با هریك از این مشاوران هزینه‌های قابل توجهی پرداخت كرده‌ایم و حتی مواردی هم بوده‌ كه به یك مشاور بابت پاسخ به هر یك از پرسش‌های كاربران سایت 5 هزار تومان پرداخت كرده‌ایم. تمام این هزینه‌ها را انجام می‌دهیم كه بتوانیم دست كاربرانمان را بگیریم.

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینكه 8 ماه پیش جشن بازدید یك میلیون نفر از سایت تبیان برگزار شده است، به آغاز به كار شبكه اجتماعی تبیان پرداخت و یادآور شد: این شبكه اجتماعی 8 روز پیش رسماً راه اندازی شد و نكته جالب این است كه تنها در این 8 روز تعداد اعضای آن به حدود 4 هزار نفر رسیده است.

این عدد با توجه به تمام محدودیت‌هایی كه از قبل مسایلی مانند تحریم شركت‌های فعال در حوزه IT بوده قابل توجه است.

بازدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از موسسه تبیان

در ادامه محمدجعفر محمدزاده؛ معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی با بیان اینکه فضای مجازی امروز دیگر فقط نامش مجازی است و یک واقعیت غیرقابل انکار است، گفت: دو نگاه به نحوه استفاده از فضای مجازی وجود داشته است؛ یکی اینکه ما تمام تلاشمان را برای سد کردن ورود این تکنولوژی به کشور انجام دهیم و همه راه‌ها را ببندیم.

محمدزاده افزود: در این راه هم خیلی تلاش شده است و الان هم ممکن است تتمه این نگاه باقی مانده باشد، اما نگاه دیگری که وجود دارد، این است که فضاهای مجازی فرصتی هستند که باید از آنها استفاده کرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد  تاکید کرد: به موازات تهدیداتی که ممکن است برای کشور ما و فرهنگ غنی ما وجود داشته باشد، باید مراقبت کنیم که این فرهنگ در فضای مجازی آسیب نبیند. در عین حال ما نمی‌توانیم از این فضاها فرار کنیم، بلکه باید تهدیدات موجود در آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اضافه کرد: نمی‌دانستم سایت این موسسه به این حد از گستردگی رسیده است. به همین خاطر باید از دست اندرکاران آن تقدیر کرد و به آنان تبریک گفت.

محمدزاده در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره رویکرد معاونت متبوعش درباره شبکه‌های اجتماعی رو به گسترش  و نحوه استفاده کاربران ایرانی از آنها گفت: تهدیدات این شبکه‌های اجتماعی برای ما بعضاً بیشتر بوده و گاهی اوقات به قصد تخریب و ضربه زدن به نظام ما تاسیس شده‌اند.

وی افزود: عموما کنترل این شبکه در دست نظام سلطه است و اساس رسانه‌های بزرگ ابزار دست قدرت‌های سرکوبگرند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از آنچه مثلث رسانه‌های بزرگ، قدرتهای سلطه گر و لابی صهیونیست به عنوان گردانندگان جریان اطلاع رسانی در جهان یاد کرد، ادامه داد: آن دسته از رسانه‌هایی هم که زیر سلطه قدرت‌های ثروتمند و یا صهیونیست نیستند، برای بقای خود نیازمند آنها و آگهی‌های تجاری‌شان هستند.

محمدزاده تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی هم توسط نظام سلطه مدیریت می‌شوند، ولی راه استفاده از آنها همانند دیگر فناوری‌های حوزه علم برای ما باز است و آن این است که شبکه‌های اجتماعی را بومی کنیم.

وی اقدام موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در راه‌اندازی شبکه اجتماعی موسوم به این موسسه را یکی از تلاش‌های خوب در این زمینه دانست و اضافه کرد: باید از خدماتی که فضای اجتماعی  در اختیار ما قرار می‌دهد، استفاده کنیم ولی شرط آن این است که مصرف کننده صرف این فضا نباشیم و همانند کاری که در تبیان صورت گرفته است خود به تولید محتوا بپردازیم.

بازدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از موسسه تبیان

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از حمایت این معاونت از اقدامات مشابه خبر داد و گفت: در همین راستا ما بحث میزبانی سایت‌های خبری داخل کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و لازم است که میزبانی تمام پایگاه‌های اطلاع رسانی خبری به داخل کشور منتقل شود.

محمدزاده گفت: وی همچنین در خصوص نحوه حمایت این معاونت از شبکه‌های اجتماعی گفت: نکته اول این است که ما خودمان قصد ورود به این عرصه و تاسیس شبکه‌های اجتماعی را نداریم و برای گسترش حمایت‌هایمان نیازمند کمک موسساتی مانند تبیان هستیم که با امضای تفاهمنامه‌هایی نحوه حمایت از شبکه‌های اجتماعی را تعریف کنیم.

وی همچنین از شناسنامه‌دار کردن سایت‌ها پس از اجرای طرح ساماندهی پایگاه‌های مجازی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر داد.

در خاتمه نیز، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از بخش های مختلف موسسه تبیان بازدید به عمل آورد.

تصاویر بازدید دکتر محمد زاده از تبیان

تنظیم: هومن بهلولی