تبیان، دستیار زندگی
thennKol=oRS.fields("CountId")end ifoRS.closeif request.form("soal1") "" or request.form("soal2") "" or request.form("soal3") "" or request.form("soal4") "" then%> نظرسنجی در خصوص تغییر ساعت رسمی کشور مشاهده نتایج نظرسنجی · پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظرسنجی در خصوص تغییر ساعت رسمی کشور

 مشاهده نتایج نظرسنجی 

پیش درآمد:

طرح بهینه سازی زمان روز(Daylight Saving Time) یا طرح ساعت تابستانی، که به اختصار،DST نامیده می شود؛ طرحی است  که در برخی از کشورها برای استفاده بیشتر از زمان روز در فصل تابستان طراحی شده است و برای این کار از جلو کشیدن ساعت بهره می گیرد. با این طرح گویی خورشید کمی دیرتر طلوع می کند یعنی آغاز روز کمی به تعویق می افتد و از آنسو کمی دیرتر غروب می کند. بنابراین شب نیز دیرتر آغاز می شود. به این ترتیب در اولین ساعات روز که هنوز ساعت اداری شروع نشده است و فعالیتهای روزانه انجام نمی شود هوا تاریک می ماند و در عوض در هنگام عصر که مردم هنوز مشغول فعالیت هستند هوا یک ساعت دیرتر تاریک می شود. به این ترتیب یک ساعت از زمان روز کاری ذخیره می شود و مردم دیرتر به روشن کردن چراغ نیاز پیدا خواهند کرد و بخش قابل توجهی انرژی صرفه جویی خواهد شد. این توجیهی است که طراحان این برنامه برای بیان سودمندی برنامه شان به آن متوسل می شوند.

ساعت تابستانی اکثرا با مخالفت کشاورزان روبرو شده استزیرا زمان بیدار شدن آنها را طلوع آفتاب تعیین می کند نه ساعت. به همین دلیل تغییرساعت باعث بهم ریختن برنامه های آنان می شود. مثلا آنها برای فروختن محصولاتشان بامشکل مواجه می شوند.

تغییر ساعت، در طول تاریخ همیشه 1 ساعت نبوده است و مدتهای30دقیقه، 2 ساعت، 20 دقیقه و 40 دقیقه نیز برای این تغییر وجود داشته است.

به عنوان مثال در بیشتر ایالت های آمریکا این تغییر در ساعت 2 بامداداولین یکشنبه آوریل(فروردین) شروع و در ساعت 2 بامداد آخرین یکشنبه اکتبر(مهر) پایان می یابد. در اتحادیه اروپا همه ساعتها به طور هم زمان در ساعت 1 بامداد به وقت گرینویچ در آخرینیکشنبه مارس(اسفند) به جلو کشیده می شود و در همین ساعت در آخرین یکشنبه اکتبر(مهر)  به حالتاولیه بر می گردد(مصوبه اتحادیه اروپا در سال 2000 میلادی).

· سابقه تغییر ساعت:

بنجامین فرانکلین برای اولین بار در سال 1784 اینروش را پیشنهاد کرد. اما برای نخستین بار در سال 1916 و در طول جنگ جهانی اول دربرخی از کشورها به انگیزه صرفه جویی در مصرف سوخت اجرا شد.

همچنین، کشورهای اروپایی در دهه هفتاد میلادی _ و در پی بحران نفت _ تصمیم گرفتند ساعت رسمی خود را در فصل های بهار و تابستان یک ساعت جلو بکشند.

·تغییر ساعت در ایران

در ایران نیز، برای نخستین بار، پیش از انقلاب، در نیمه دهه 50 خورشیدی، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. اما پس از انقلاب، از این رویه صرف نظر شد تا آنکه در سال 1370، دولت وقت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه، یک ساعت به جلو برده می شد و در سی ام شهریور ماه دوباره به حالت اول برگردانده می شد.

·

مصوبه دولت در لغو آزمایشی تغییر ساعت رسمی:تا اینکه دکترغلامحسین الهام، سخنگوی دولت، روز یکشنبه (28 اسفند سال گذشته) از لغو مصوبه سال 1370 خبر داد.او گفت: پس از پایان تعطیلات نوروزی، در نیمه اول سال، به جای تغییر ساعت رسمی، ساعات کار مراکز دولتی، زودتر شروع خواهد شد. یعنی از این پس، ساعت کار اداره ها وبانک های کشور 7 و 30 دقیقه و شروع کار مدرسه ها ساعت 7 صبح خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای الهام یکی از دلایل اینتغییر رویه را "سردرگمی بخش های زیادی از جامعه"  با تغییر ساعت اعلام کرده است. همچنین، ظاهرا هیأت دولت، بر خلاف نظر برخی کارشناسان، ( بعنوان مثال، کارشناسان دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر ) کاهش  مصرف انرژی را در صورت تغییر ساعت، چندان قابل ملاحظه نمی داند.

نقشه فوق نشان دهنده کشورهایی است که تاپایانسال 2005 از ساعت تابستانی(DST) استفاده می کرده اند(محل های زرد رنگ). طبق این نقشه تنها کشورهای قاره آفریقا، بخشی از آمریکای جنوبی، هند، چین، افغانستان، پاکستان، معدودی از کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه از ساعت تابستانی استفاده نمی کنند.

اگر عضو نیستید اینجا کلیک کنید

شرکت در نظر سنجی

نظرسنجی:

کاربر محترم! خواهشمند است پیش از پاسخگویی به نظر سنجی زیر به این دو سوال، پاسخ دهید.

محل سکونت استان:

مراکز استان شهرهای دیگر  روستا

میزان تحصیلات:

دانش آموز       زیر دیپلم    دیپلمه       تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی

******

کاربر گرامی! بعنوان یک شهروند ایرانی در مقایسه بین مصوبه قبلی هیأت دولت (جلو کشیدن ساعتها) و مصوبه آزمایشی جدید آن (تغییر ساعت کار مدارس و ادارات به جای تغییر ساعت رسمی کشور)، نظر خود را بیان کنید:

1) مصوبه قبلی هیئت دولت (جلو کشیدن ساعتها) باعث سردرگمی در زندگی مردم بود.

موافقمنظری ندارم   مخالفم

2) مصوبه قبلی هیئت دولت (جلو کشیدن ساعتها) باعث صرفه جویی در انرژی بود.

موافقمنظری ندارم   مخالفم

3) مصوبه قبلی هیئت دولت (جلو کشیدن ساعتها) باعث بالا رفتن بهره وری افراد در طول روز بود.

موافقمنظری ندارم   مخالفم

4) مصوبه قبلی هیئت دولت (جلو کشیدن ساعتها) در مجموع نسبت به مصوبه جدید.

بهتر است       تفاوتی نمی کند    بدتر است

نام :

E-mail :

کشور:

نشانی و تلفن :