تبیان، دستیار زندگی
بهشتی که صلحا و اولیاء، برای رسیدن به آن بر یکدیگر سبقت گرفته و با شنیدن توصیفاتش، دنیا را برای خود قفسی بیش ندانسته و تنها آن را پلی برای رسیدن به بهشت می پندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهشت زمینی


وَسارِعُوا إِلَی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ

به سوی آمرزش پروردگار خود و بهشتی بشتابید كه پهنای آن [به اندازه] آسمانها وزمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است. (آل عمران : 133)


بهشت

بهشت از آرزوهای هر مسلمانی است و در جای جای قرآن و روایات در مورد بهشت و بهشتیان توصیفات مفصلی دیده میشود.

اما امروزه بهشت را به گونه ای دیگر و به شکل زمینی و لحظه ای معنا میکنند، که این اعتقاد به میزان ایمان افراد به خدا و معاد بر می گردد.

امام صادق علیه السلام میفرمایند : دنیا، زندان مؤمن است وگور، دژ او وبهشت، جایگاهش، ودنیا بهشت كافر است وگور زندان او وآتش جایگاهش .  (میزان الحكمه 4 صفحه 110 (

در سنت اهل بیت و مؤمنان، تمام کارها و نیات برای دستابی به بهشت است.

امام علی علیه السلام می فرمایند : بهشت، برترین هدف است. (غرر الحكم : 1024)

بهشتی که صلحا و اولیاء، برای رسیدن به آن بر یکدیگر سبقت گرفته و با شنیدن توصیفاتش، دنیا را برای خود قفسی بیش ندانسته و تنها آن را پلی برای رسیدن به بهشت می پندارند.

امام علی علیه السلام : بهشتی كه خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است، چشم بینندگان را خیره می كند. در آن درجاتی است، یكی برتر از دیگری ومنازلی است، یكی بالاتر از دیگرى. نعمتش از بین نمی رود وشادمانی اش نیستی ندارد و شادی اش به پایان نمی رسد، اقامت كننده در آن، كوچ نمی كند و ماندگار در آن، پیر نمی شود و ساكن آن آسیبی نمی بیند، اهل آن، از مرگ در امانند و هراسی به دل راه نمی دهند، زندگی به كام آنهاست، نعمت برایشان پایدار است در جویهایی از آبهایی تغییر ناپذیر ونهرهایی از شیر، كه طعمش دگرگون نمی شود و نهرهایی از شراب كه نوشندگان از آن لذّت می برند.  مطالب السؤول : 55.

امام صادق علیه السلام میفرمایند : دنیا، زندان مؤمن است وگور، دژ او وبهشت، جایگاهش، ودنیا بهشت كافر است وگور زندان او وآتش جایگاهش

اما آنها که درک درستی از این معانی ندارند به دنبال رسیدن به بهشتی زمینی برای خود و پیروانشان هستند.

نمونه بارز آن سخنان و نوشته های وین دایر است که بهشت و معاد را در هاله ای از ابهام مطرح میکند.

وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer) در ?? مه، ???? در شهر دترویت از توابع ایالت میشیگان، ایالات متحده به دنیا آمد. او یک نویسنده و سخنران است. کتاب قلمرو اشتباهات شما در سال ???? در حدود ?? میلیون نسخه فروخت و جز یکی از بالاترین فروش کتاب‌ها در تاریخ شد. دایر در سال ???? به عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد.

دایر از ملوین لیله (فوت شده) و هنزل ایرنه دایر متولد شد. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه از دست داد و در دوران دبیرستان در دترویت به مشاوره می‌پرداخت او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق در حال کار است.

وین والتر

در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همین زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ می‌رساند و به صورت آزمایشی به درمان‌های خصوصی می‌پرداخت. اما سخنرانی او در دانشگاه سنت جان که در مورد شیوه متمرکز شدن افکار منفی و گفتگوی تحریک آمیز بود، دانشجویان را ترغیب به ثبت نام در کلاس‌های خصوصی اش کرد. آژانس ادبی به دایر پیشنهاد کرد که وین ایده‌های خود را به صورت یک کتاب جمع آوری کند و نتیجه آن کتاب "قلمرو اشتباهات شما" بود. اگر چه نخستین کتاب‌هایی که به فروش رفت بسیار اندک بود.

دایر شغل تدریس خود را رها کرد و به کار تبلیغات در ایالات متحده مشغول شد و با سر سختی یک فروشگاه کتاب در زمینه مصاحبه‌های تصویری پیدا کرد، بالاخره تلویزیون ملی اجازه داد که دایر همراه با فیل دوناهو و مرو گریفین در گفتگوی شب حضور پیدا کند.

دایر در مائوی، هاوایی زندگی می‌کند. او تا کنون دو بار ازدواج کرده و هفت تا از هشت فرزندش را از زن دومش یعنی مارسلنه (Marcelene) دارد که عبارتند از شان، اسکای، سامر، سرنا، سندز، ساجی و مسن ترین دخترش از همسر سابقش تریسی نام دارد و همگی در فلوریدا زندگی می‌کنند.

عالم واپسین دایر : با ارائه تصویری مبهم از حیات روح ، زندگی پس از مرگ را در هاله ای از ابهام رها می كند و بهشت را «امر درونی» معرفی می¬کند.  (کتاب عرفان ص 59)

بهشتی که صلحا و اولیاء، برای رسیدن به آن بر یکدیگر سبقت گرفته و با شنیدن توصیفاتش، دنیا را برای خود قفسی بیش ندانسته و تنها آن را پلی برای رسیدن به بهشت می پندارند

اما مبانی فرهنگی بهتر است بدانیم : وین دایر در مقدمه کتاب وجود متعالی انسان (ص 9)، اشاره میکند که از کابالا متاثر بوده و حتی خوانندگانش را دعوت به فراگیری آن میکند . البته این مطلب در چاپ های جدید این کتاب حذف شده است .

سیری كوتاه در كتب دایر روشن می كند كه «وین دایر ملغمه ای از اندیشه ها و عرفانهاست». عارف نماهای دنیایی امروز از سای بابا و كریشنا مورتی (اعجاز واقعی ص 190 و 285 ، راه حل معنوی ص 31 و ص86 ) دون خوان وكاستاندا ، (خود حقیقی 291 / عرفان 280 ) پاتا نجلی ، بهاگاوادگیتا ، ماهارشی (راه حل معنوی ص 26 و 50 و 32 و 33 ، ندای درونی ص 68) تا روانشاسان، شخصیتها و دانشمندان علوم جدید مثل انیشتاین ، اریك فروم ، شكسپیر،  ویلیام جمیز یونگ، نلسون ماندلا، (ندای درونی ص 230- 241 – 167 – 181 – 279) مایكل برگ كابالایی (معنویت ص 17) تا شخصیتها و عرفای اسلامی مانند مولوی و خیام و حافظ (راه حل معنوی ص 38 و 47 ـ ندای درونی ص 9 و 113) هر كدام سهمی در اندیشه های دایر دارند.

                    ادامه دارد ...

داریوش عشقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.