تبیان، دستیار زندگی
سید احمد پس از رحلت حضرت امام نیز، ‌ضمن پیروی از مقام منیع ولایت، ‌تمام همت خویش را معطوف به پاسداری از وصایای پدر نمودند و همواره در صف پاسداری از نظام و انقلاب در خط مقدم قرار داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وفات،وقتی غروب کرد

سید احمد خمینی
سید احمد پس از رحلت حضرت امام نیز، ‌ضمن پیروی از مقام منیع ولایت، ‌تمام همت خویش را معطوف به پاسداری از وصایای پدر نمودند و همواره در صف پاسداری از نظام و انقلاب در خط مقدم قرار داشتند.

مرحوم سیداحمد خمینی تا پاسی از شبِ 23اسفندماه 1373 در سلامت کامل بود و بعد از فعالیت های روزمره، به خواب شبانه رفت، ولی دیگر برنخاست. احمدآقا دچار ایست قلبی شده بود.

زمانی که پزشکان بر بالین ایشان حاضر شدند، ساعتی از ایست قلبی می گذشت و به دنبال آن، خون به مغز نرسیده بود و احمد آقا دچار مرگ مغزی شده و اعمال مغزی ایشان از کار افتاده بود.

تیم پزشکی هر آنچه تلاش کرد نتیجه ای نگرفت. اگرچه در اثر این تلاش ها، قلب به کار افتاد و ضربان قلب به حالت طبیعی برگشت و منظم شروع به کار کرد، ولی اعمال حیاتی مغز به حالت طبیعی بازنگشت تا اینکه در روز 26 اسنفدماه 1373 ضربان قلب ایشان نیز متوقف شد. و یادگار یار به سوی او پرکشید. (1)

. در سال 1356،‌ برخی از همرزمان ایشان توسط ساواک دستگیر شده و ارتباط آنان با وی آشکار شد. از این رو مخفیانه ایران را ترک نموده و به نجف می‌رود.

در همین سفر، فاجعه رحلت برادر بزرگوار ایشان آیت‌الله سید مصطفی خمینی به وقوع پیوست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان،‌ نقش انقلابی و اجتماعی حساسی را ایفا نمودند و در طول ده سال پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس نیز به بهترین وجه برای خدمت به ملت ایران و رهبر کبیر انقلاب کمر همت بسته و بیت امام را به بهترین وجه اداره نمودند و همواره مطمئن‌ترین و امین‌ترین مشاور امام بودند.

 پس از رحلت حضرت امام نیز، ‌ضمن پیروی از مقام منیع ولایت، ‌تمام همت خویش را معطوف به پاسداری از وصایای پدر نمودند و همواره در صف پاسداری از نظام و انقلاب در خط مقدم قرار داشتند.

سرانجام پس از تحمل چند سال غم جانکاه دوری پدر که مهلک‌ترین خبر به جسم و روح ایشان بود،‌ در شامگاه 25 اسفند 1373 ندای حق را لبیک گفت. (2)

در صبحگاه روز 21 اسفند 1373 خبر بستری شدن یادگار امام، نخست موجی از نگرانی در جماران و دقایقی بعد در شهر تهران و پس از آن در سرتاسر ایران پدید آورد و ساعاتی بعد با پخش خبر، بطور رسمی از صدای جمهوری اسلامی، در ایران غوغایی برپا شد که تنها نمونه آن را در پخش خبر بیماری امام دیده بودیم.

 گزارشات بعدی حاکی از آن بود که عارضه قلبی و تنفسی ناگهانی در حالت خواب سبب ‌ایست کامل قلب و تنفس برای لحظاتی گردید و همین امر موجب بروز سکته مغزی شده است.

به هر حال پس از پنج روز، تلاش خستگی‌ناپذیر تیم پزشکی نتیجه‌ای نبخشید و «احمد خمینی» همان کسی که نامش، و یادش و تصویرش و فداکاریهای بیمانندش تا ابد در کنار نام مبارک «امام خمینی» در قلب و روح و روان عاشقان انقلاب اسلامی پرجلوه و پراثر باقی خواهد ماند، ندای حق را در شامگاه 25 اسفند 1373 لبیک گفت و به آرزویی که در تمام ایام بعد از رحلت امام برای آن لحظه‌ شماری می‌کرد یعنی ملاقات با پدر در پیشگاه حضرت حقّ، رسید و جهانی از مؤمن‌ترین بندگان خدا را در سوگ خویش عزادار ساخت. «انالله و انا الیه راجعون»


منابع:

محمود کریمی: راسخون

(2) مرکز اسناد انقلاب اسلامی

(3) پرتال امام

تهیه و فرآوری : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان