تبیان، دستیار زندگی
حاج سید احمد خمینی فرزند امام راحل از پدر خویش الگو گرفته بود. اخلاق و رفتار و سیاست و زکاوت او همه نشانه‌هایی از پدر داشت. در این میان تحصیل و علم و دانش او نیز از این قاعده مستثنا نبود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حریم علم

سید احمد خمینی
اخلاق و رفتار و سیاست و زکاوت سید احمد همه نشانه‌هایی از پدر داشت. در این میان تحصیل و علم و دانش او نیز از این قاعده مستثنا نبود.

حاج سید احمد خمینی فرزند ارشد امام راحل از پدر خویش الگو گرفته بود. اخلاق و رفتار و سیاست و زکاوت او همه نشانه‌هایی از پدر داشت. در این میان تحصیل و علم و دانش او نیز از این قاعده مستثنا نبود.

او که از خاندان علم و دانش و تقوی و فضیلت بود چونان پدرش در راه تحصیل علم تلاش و همت گماشت و شرکت در عرصه سیاسی جامعه و اجتماع هرگز او را از اهداف اصلی طلبگی و روحانی خویش باز نداشت.

او علاوه بر اینکه فرزند روح الله رهبر کبیر انقلاب بود یکی از شاگران آن پیر عارف نیز به شمار می رفت. و د رتمام سالهای تحصیل از بزرگان علمی و معنوی حوزه‌های علمیه استفاده نمود و از سفره پربرکت آنان بهره مند شد.

سیداحمد خمینی رحمه الله سال های متمادی در پی کسب علم و دانش بود، ولی هنوز روح تشنه احمد، از کوثر زلال علم و دانش سیراب نگردید که او در برابر مسئله مهم تری قرار گرفت؛ اوج گیری جریانات سیاسی و مسئله انقلاب.

ایشان، امام و انقلاب را به همه چیز ترجیح می داد؛ بنابراین، وارد جریانات سیاسی شد. ایشان خود چنین می گوید:«با آنکه از لحظه ها استفاده می کنم تا در مواقعی که از کارهای سیاسی و اجتماعی فارغ می شوم، به مطالعه و بحث و تفکر در علوم مورد علاقه ام بپردازم، ولی بیشتر اوقاتم صرف کارهای سیاسی و اجتماعی می شود... .

ترجیح می دهم لحظات عمرم را در خدمت به امام عزیز، چون خدمتگزاری صادق و حلقه به گوش باشم و درد جانسوز دوری از مطالعه را به جان خریدار».

سیداحمد خمینی رحمه الله دوره ابتدایی را پشت سر گذاشت و سپس در علوم جدید ادامه تحصیل داد و در رشته طبیعی از دبیرستان حکیم نظامی قم دیپلم گرفت.

پس از دیپلم، چهار بار به عراق مسافرت کرد و در یکی از سفرها، در نجف اشرف دروس حوزوی خود را شروع نمود و همانجا ملبّس به لباس مقدس روحانیت گردید و بعد از آن، در قم ادامه تحصیل داد.

ایشان دروس سطح را در محضر آقایان ابطحی، صادقی، محمدفاضل و سلطانی به پایان برد و دروس خارج را نزد حضرات آیات موسی زنجانی و حائری در قم و در نجف هم نزد امام و برادر بزرگوارش مرحوم آقا مصطفی خمینی ادامه داد.

احمدآقا همچنین در درس های شهید مرتضی مطهری در قم شرکت می کرد.

استفاده از سفره پربرکت علمی و معنوی این اساتید و بزرگان، از او شخصیتی برجسته و ممتاز ساخت که همیشه یاد و خاطره پدرش را در اذهان مردم زنده می کرد.

به راستی ساده و عالمانه زیست و در راه اعتلا و سربلندی دین اسلام و انقلاب اسلامی از تلاش و کوشش فروگذار نکرد.


منابع:

تهیه کننده: محمود کریمی

راسخون

تهیه و فرآوری : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان