تبیان، دستیار زندگی
هركس سوره مائده را هر پنجشنبه بخواند ، ایمانش به گناه آلوده نگشته و هرگز به خدا مشرك نمی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با سوره‌ ی مباركه‌ ی مائده


هر كس سوره مائده را هر پنجشنبه بخواند ، ایمانش به گناه آلوده نگشته و هرگز به خدا مشرك نمی شود


قرآن مجید

ضمن عرض ارادت خالصانه به محضر این وجود ملكوتی، از ایشان خواهشمندیم خود را برای خوانندگان ما معرفی فرمایند؟

- من مائده پنجمین سوره از قرآن كریم هستم ، 120 آیه دارم و در مدینه‌ی منوره بر پیامبر اسلام( صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده‌ام .

لطف فرموده در مورد مضمون آیات خود كمی برای ما صحبت كنید ؟

- من آخرین سوره‌ای هستم كه بر رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم نازل شده‌ام و در مجموع، آیات من نسبت به یك پیمان شكنی مهم هشدار می‌دهد . مهمترین آیات من به مسئله‌ی ولایت و رهبری بعد از پیامبر ، رد عقیده تثلیت ، مسائل مربوط به قیامت و بازخواست از انبیاء در مورد امت‌هایشان و نیز وفای به پیمانها و عدالت اجتماعی اشاره می‌كند و بخشی از آیات من نیز به احكام فقهی ( مانند : وضو ، تیمم ... ) پرداخته است .

افضل اوقات تلاوت شما چه زمانی است ؟

- طبق فرمایش امام محمد باقر(علیه‌السلام) روز پنجشنبه ، ایشان فرمودند : هركس سوره مائده را هر پنجشنبه بخواند ، ایمانش به گناه آلوده نگشته و هرگز به خدا مشرك نمی شود .(2)

در سومین آیه‌ی شما اشاره به روزی شده كه خداوند در آن دینش را كامل و نعمتش را تمام نموده است لطفاً بفرماید منظور كدام روز است ؟

- این آیه‌ی شریفه كه مایه افتخار من است در روز هجدهم ذی‌الحجه پس از آن كه نبی مكرم اسلام (صلی الله علیه واله و سلم) امیرالمومنین را بر خلافت و ولایت منصوب فرمود، نازل شد . خود پیامبر اكرم در ارتباط با این روز شریف فرمودند : روز غدیر خم بالاترین عید امت من است . و آن روزی است كه خداوند متعال مرا امر كرد ، برادرم علی بن ابیطالب علیه‌السلام را منصوب نمایم تا رهبر امت من باشد كه پس از من به وسیله او راه هدایت را بیابند آن روزی است كه خداوند دین را كامل گردانید نعمت را بر امتم تمام فرمود و از اینكه اسلام دین آنان باشد خوشنود گشت . (3)

«یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله وجاهدوا فی سبیله لعلكم تفلحون ؛ای كسانیكه كه ایمان آورده‌اید، تقوی پیشه كنید و وسیله‌ای برای تقرب به او بجویید و در راه او بكوشید باشد كه رستگار شوید.»

خواهشمندیم یكی از خاطرات خود را از هنگام نزول آیات نقل فرمایید.

-روزی از روزها ، سائلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای كمك نمود ، ولی كسی چیزی به او نداد ، سائل دست خود را بسوی آسمان بلند كرد و گفت : خدایا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو تقاضای كمك كردم ولی كسی چیزی به من نداد. در همین حال حضرت علی (علیه‌السلام) كه در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خود اشاره كرد ، سائل نزدیك آمد و انگشتر را از دست حضرت بیرون آورد . هنگامی كه پیامبر اكرم(صلی الله علیه واله و سلم) از این جریان مطلع شد ، دست به سوی آسمان بلند كرد و فرمود : خداوندا ، برادرم موسی از تو تقاضا كرد كه روح را وسیع گردانی،كارها را بر او آسان سازی و گره از زبان او بگشایی تا مردم گفتارش را درك كنند و نیز درخواست كرد برادرش هارون را وزیر و یاورش قرار دهی . خداوندا ، من محمد پیامبر و برگزیده توأم، سینه‌ام را گشاده كن و كارها را بر من آسان ساز . از خاندانم علی را وزیر من گردان تا به وسیله‌ی او پشتم قوی و محكم گردد . هنوز دعای رسول خدا(صلی الله علیه واله و سلم) پایان نیافته بود كه جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت ، بخوان (4) :«‌ إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (5)

سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند؛ همانها که نماز را برپا مى‏دارند، و در حال رکوع، زکات مى‏دهند.

قرآن کریم مجید

دوست داشتیم تذكری هم از زبان شما بشنویم ؟

- « یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله وجاهدوا فی سبیله لعلكم تفلحون ؛ای كسانیكه كه ایمان آورده‌اید ، تقوی پیشه كنید و وسیله‌ای برای تقرب به او بجویید و در راه او بكوشید باشد كه رستگار شوید . »

می‌فرمایید برای نزدیك شدن به خدا وسیله بجوییم ، چه وسیله‌ای ما را به خدای متعال نزدیك می‌كند در حالی كه خدا از رگ گردن به ما نزدیك‌تر است ؟

- این امر خود پروردگار است همان پروردگاری كه از رگ گردن به شما نزدیكتر است ، خود می‌فرماید به سوی من وسیله بجوئید و در فرمان او چون و چرا جایز نیست . اما این كه این وسیله چیست را از زبان رسول اكرم بشنوید ، رسول اكرم (صلی الله علیه واله و سلم) می‌فرمایند: خدای عزوجل فرموده است، ای بندگان من آیا چنین نیست كه بسا كسی حاجات بزرگی از شما می‌خواهد و شما حوائج او را بر نمی‌آورید مگر این كه شفیع قرار دهد كسی را كه محبوب‌ترین مردم نزد شما است ؛ آنگاه حاجات او را به احترام آن شفیع بر می‌آورید ؟

حال آگاه باشید و بدانید كه گرامی‌ترین خلق وافضل آنان نزد من ، محمد (صلی الله علیه واله و سلم) است و برادر وی علی(علیه‌السلام) و امامان پس از او (علیهم‌السلام ) كه وسیله‌های- مردم - به سوی من هستند .اینك توجه، هر كس حاجتی دارد و نفعی را طالب است ، و یا آن كه دچار حادثه‌ای بس صعب و زیانبار گشته و رفع آن را خواهان است باید مرا به محمد(صلی الله علیه واله و سلم) و آل طاهرینش بخواند تا به نیكوترین وجه حاجات او را بر آورم . (6)

در این لحظات پایانی از حضرتعالی طلب دعای خیر می‌نماییم .

- رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ(7)

«پروردگارا! ایمان آوردیم؛ پس ما را با شاهدان مقرر بدار. »

پی نوشت ها :

1.نورالثقلین 582 ، روایت 4

2. بحارالانوار 92/273 روایت به نقل از ثواب الاعمال و تفسیر عیاشی

3. بحارالانوار ج 37 ص 109

4. تفیر نمونه ج 4 ص 422 و 421 شأن نزول آیه 55

5.سوره مائده / 55

6.بحارالانوار ج 94 / ص 22

7.سوره مائده / 83

بخش قرآن تبیان


منبع : سایت اهل بهشت