تبیان، دستیار زندگی
مکمل های غذایی شامل: ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات غذایی از جمله برخی از گیاهان هستند. از طرفی یک نسخه ی مشخص و مطمئن برای مصرف مکمل ها در بیماری دیابت وجود ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیابت و مکمل های غذایی

www.novindiet.com


مکمل های غذایی شامل: ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات غذایی از جمله برخی از گیاهان هستند. از طرفی یک نسخه ی مشخص و مطمئن برای مصرف مکمل ها در بیماری دیابت وجود ندارد.


مکمل

برخی از افراد دیابتی هر وقت ضعف می کنند آن را ناشی از کمبود عناصری در بدن دانسته و بر این باور هستند که مصرف مکمل های غذایی به کنترل بهتر قند خون و بهبود سلامت شان کمک می نماید.

ولی آیا مکمل های غذایی واقعا در کنترل بیماری دیابت موثر هستند؟

اگر به دیابت مبتلا هستید باید به شما بگوییم تبلیغات و مطالبی که تا کنون در مورد مفید بودن مصرف مکمل های غذایی برای بیماری دیابت شنیده یا دیده اید، همیشه از واقعیت منشاء نگرفته اند و به عبارت دیگر اطلاعات در مورد مصرف مکمل ها در بیماری دیابت هنوز ناقص هستند. لذا توجه به نکات ذیل در هنگام مصرف مکمل های غذایی در دیابت ضروری هستند.

مکمل های غذایی چه هستند؟

مکمل های غذایی شامل: ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات غذایی از جمله برخی از گیاهان هستند. شما آن ها را از طریق خوردن دریافت می کنید.

سطوح عنصر منیزیم اغلب در افرادی که مشکلاتی در رابطه با ترشح انسولین دارند و نیز در افرادی که دچار عوارض دیابت هستند، پایین می باشد. ولی آیا

این که مصرف مکمل های منیزیم می تواند در بهبود و یا تخفیف این عوارض

موثر باشد و یا خیر، هنوز مشخص نیست

برخی مواقع مکمل های غذایی می توانند مزایای غذایی بیشتری را برای افراد مبتلا به برخی بیماری های خاص در برداشته باشند(از جمله بیماری دیابت). هر چند که اغلب افراد دیابتی می بایست همچنان برای کنترل قند خون شان از اصول درمان های معمول دارویی و نیز تغییرات شیوه ی زندگی استفاده نمایند و خاطر نشان می کنیم که مکمل ها، هرگز جایگزین درمان های مرسوم برای دیابت نیستند.

چگونه مکمل های غذایی می توانند در کنترل قند خون موثر باشند؟

هنوز مطالعات و تحقیقات مکفی که بتوانند توصیه های مشخصی را در مورد مصرف مکمل ها در دیابت ارائه دهند، موجود نمی باشند. مطالعات امروزی به سه ماده ی معدنی اشاره دارند که ممکن است برای بیماری دیابت موثر باشند:

* عنصر کروم: که ممکن است به کنترل سطوح قند خون و همچنین کاهش وزن، کمک نماید.

* عنصر منیزیم: سطوح عنصر منیزیم اغلب در افرادی که مشکلاتی در رابطه با ترشح انسولین دارند و نیز در افرادی که دچار عوارض دیابت هستند، پایین می باشد. ولی آیا این که مصرف مکمل های منیزیم می تواند در بهبود و یا تخفیف این عوارض موثر باشد و یا خیر، هنوز مشخص نیست.

* عنصر وانادیوم: عنصر وانادیوم ممکن است حساسیت بدن نسبت به هورمون انسولین را افزایش دهد.

و اما چگونه مکمل های غذایی می توانند در کنترل قند خون ایجاد اختلال کنند؟

علاوه بر آن که مصرف مکمل های غذایی می توانند در کنترل دیابت مفید باشند، از طرفی مصرف برخی از مکمل های غذایی نیز ممکن است برای بیماری دیابت مُضر باشند.

اگر جانب احتیاط را در مصرف مکمل ها رعایت نکنید استفاده از مکمل های غذایی به موازات بیماری دیابت می تواند مضر و خطرناک گردد، از جمله موارد زیر:

* برچسب های غذایی مکمل ها ممکن است صحیح و دقیق نباشد. برخی مکمل های غذایی حاوی موادی اضافه بر آن چه که در برچسب های غذایی آن ها ذکر شده است، می باشند.

* برخی مکمل های غذایی ممکن است با داروها و یا دیگر مکمل ها تداخل اثر داشته باشند(مانند برخی از مکمل های گیاهی) و موجب تشدید یا تخفیف اثر داروها یا مکمل های دیگر گردند.

در نهایت آیا توصیه می شود که مکمل ها در بیماری دیابت مصرف شوند و یا خیر؟

اطلاعات در مورد مکمل های غذایی در بیماری دیابت هنوز ناپخته و ناکامل است و یک نسخه ی مشخص و مطمئن برای مصرف مکمل ها در بیماری دیابت وجود ندارد. پس حتما در این مورد با پزشک معالج تان مشورت کنید. این اولین قدم در گرفتن تصمیم صحیح در مورد استفاده و مصرف مکمل ها در بیماری دیابت می باشد.

برخی مکمل های غذایی ممکن است با داروها و یا دیگر مکمل ها تداخل

اثر داشته باشند(مانند برخی از مکمل های گیاهی) و موجب تشدید یا تخفیف

اثر داروها یا مکمل های دیگر گردند

پزشک معالج تان با توجه به شرایط شما می تواند در مورد مزایا و خطرات مصرف مکمل های غذایی با شما مباحثه نماید. همچنین پزشک معالج تان می تواند کنترل کند که مکمل های غذایی تداخل اثری با داروهای مصرفی شما نداشته باشند. حتما هر مکملی که قصد مصرف آن را دارید و یا آن را مصرف می نمایید را با پزشک معالج تان در میان بگذارید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

گیاهخواری برای دیابتی ها مفیده؟

پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

آیا دیابتی ها نباید میوه شیرین بخورند؟

چربی های مفید در دیابتی ها

چربی های مضر برای دیابتی ها

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (1)

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (2)

رژیم غذایی دیابت نوع دو

بی‌حساب و کتاب هندوانه نخورید

خرما برای دیابتی‌ها هم محدودیت دارد

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

سبزی ها خطر دیابت را کاهش می دهند

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

توصیه های غذایی در دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.