تبیان، دستیار زندگی
آغاز اکران 3 فیلم جدید از چهارشنبه هفته گذشته نخستین پرده از رقابت احتمالاً گرم فیلم‌ها در فصل تابستان را کلید زد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل خوب اکران


آغاز اکران 3 فیلم جدید از چهارشنبه هفته گذشته نخستین پرده از رقابت احتمالاً گرم فیلم‌ها در فصل تابستان را کلید زد.


سه فیلم «ورود آقایان ممنوع»، «قصه پریا» و «دختر شاه پریون» برای تکرار موفقیت اکران نوروزی سینماها امیدهای بسیاری را متوجه خود کرده‌اند. ادامه اکران دو فیلم «جرم» و «پایان‌نامه» هم تنوع فیلم‌های در حال اکران را بیشتر کرده‌است.

همه علیه بی‌عدالتی!

ورود آقایان ممنوع

گلایه‌ها از شرایط اکران اما انگار نسبت مستقیمی با میزان مساعد بودن شرایط برای رقابت گرم فیلم‌های روی پرده ندارد و ظرفیت پایین سینماها برای اکران مناسب و یکسان فیلم‌ها همواره شائبه حق و حقوق ضایع شده را برای عوامل فیلم‌های به همراه داشته است. شائبه‌ای که شایع‌ترین نوع بروزش گلایه‌ از «حمایت‌های خاص» و البته «دست‌های پشت پرده» است. این روزها هم حرف و حدیث درباره این موارد نقل محافل سینمایی است. اصلی‌ترین گلایه‌ها هم ناظر با شرایط ادامه اکران فیلم‌ «پایان‌نامه» است. گلایه‌هایی که با انتشار خبری درباره احتمال تخلف در ادامه اکران «پایان نامه» کلید خورد و همچنان هم ادامه دارد. منیژه حکمت مجری طرح فیلم «ورود آقایان ممنوع» در این باره در اظهاراتی جالب توجه مدعی شده‌است: «وضعیت اکران فیلم‌ها با میزان فروش‌ها مشخص و به نحوی یک رکوردشکنی در پیش است؛ فروش فیلم ورود آقایان ممنوع بسیار عالی بود ولی مشکل ما این است که چند تا از سینما‌هایمان را ارشاد به مدت یک هفته برای فیلم پایان‌نامه گرفته‌است و بسیار متاسفم از این رفتار‌. امیدواریم که فیلم «پایان نامه» به زودی اکرانش تمام شود تا همه بتوانیم یک اکران متعادل و خوب داشته باشیم.» این ادعای عوامل فیلم «ورود آقایان ممنوع» که رامبد جوان هم روزگذشته در گفت‌وگویی آن را طرح کرده‌است آنجا جالب می‌شود که با مرور خبرهای سینمایی در یک هفته اخیر اعتراضات پی‌درپی عوامل «پایان‌نامه» نسبت به بی‌‌عدالتی در اکران را رصد کنیم! بی‌عدالتی‌ای که مسئول پخش این فیلم اینگونه صریح بر آن تأکید کرده‌است: «دستهایی درکار است تا مردم فیلم پایان نامه را نبینند.»

عذرخواهی از مخاطبان!

بارزترین چهره این روزهای اکران سینماها رامبد جوان است. کارگردان- بازیگری که هم‌زمان با پخش شبانه تازه‌ترین سریالش (توطئه فامیلی) دو فیلم روی پرده سینماها فرستاده است؛ «ورود آقایان ممنوع» در مقام کارگردان و «دختر شاه پریون» بعنوان بازیگر. رقابت میان جوان کارگردان و جوان بازیگر در نوع خود می‌تواند جالب باشد اما آنچه تا کنون مشخص شده غلبه جوان کارگردان است. كارگردان «ورود آقایان ممنوع» گفته است: «فیلم ما برای نمایش با 25 سالن سینما قرارداد داشت، اما طی دو روز آغاز اكران، فقط 16 سالن در اختیار داشتیم و 9 سینما همچنان به نمایش فیلم دیگری می‌پردازند، در حالیكه طبق قول و قرارها باید فیلم ما را به نمایش می‌گذاشتند.»

گلایه‌ها از شرایط اکران اما انگار نسبت مستقیمی با میزان مساعد بودن شرایط برای رقابت گرم فیلم‌های روی پرده ندارد و ظرفیت پایین سینماها برای اکران مناسب و یکسان فیلم‌ها همواره شائبه حق و حقوق ضایع شده را برای عوامل فیلم‌های به همراه داشته است. شائبه‌ای که شایع‌ترین نوع بروزش گلایه‌ از «حمایت‌های خاص» و البته «دست‌های پشت پرده» است.

جوان با اشاره به استقبال گسترده مردم طی دو روز نمایش فیلم «ورود آقایان ممنوع» تصریح كرد: «از مردمی كه مقابل سینماها آمدند و بلیت نبود، عذرخواهی می‌كنم.» خبر استقبال مخاطبان از تازه‌ترین ساخته رامبد جوان روزگذشته با انتشار آمار فروش این فیلم در دو روز نخست تأیید شد. علی سرتیپی مدیر مؤسسه پخش فیلمیران در خصوص فروش «ورود آقایان ممنوع» گفت: این فیلم از روز چهارشنبه اكران خود را با 18 سینما آغاز كرد و در سینماهای تهران روز چهارشنبه 24 میلیون و پنج‌شنبه 43 میلیون تومان فروخت كه مجموع فروش این فیلم در دو روز ابتدایی اكران به عدد 67 میلیون تومان می‌رسد. همچنین این فیلم كه از سه‌شنبه گذشته در سینماهای شهرستان‌ها اكران شده، در طول سه روز گذشته 70 میلیون تومان در سینماهای شهرستان‌ها فروش داشته است. به این ترتیب فروش فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در تهران و شهرستان‌ها به رقم 137 میلیون تومان می‌رسد.» سرتیپی همچنین درباره رقم فروش فیلم سینمایی «جرم» ساخته مسعود كیمیایی نیز گفت: «جرم روز چهارشنبه 9 میلیون و روز پنج‌شنبه 15 میلیون تومان فروخت. فروش فیلم سینمایی «جرم» در سینماهای تهران 350 میلیون تومان و در مجموع در سینماهای تهران و شهرستان‌ها 620 میلیون تومان بوده‌است.»

دختر شاه پریون

بازگشت حسین فرح‌بخش!

رامبد جوان در کنار فیلم «ورود آقایان ممنوع» فیلم «دختر شاه‌پریون» را هم روی پرده سینماها دارد. فیلمی به کارگردانی کامران قدکچیان که شاید جالب‌توجه‌ترین نکته اکرانش بازگشت حسین فرح‌بخش، تهیه کننده این فیلم به میدان اکران سینماها باشد. تهیه‌کننده‌ای که تولیدات گیشه‌پسندش در سال‌های نه‌چندان دور میدان‌دار اکران سینماها بود اما با رویگردانی مخاطبانان از فرمول‌های تکراری‌اش پس از شکست سنگین فیلم «سلام بر عشق» در اکران 88 فیلم دیگری روانه پرده سینماها نکرد. «دختر شاه پریون» را می‌توان بازگشت دوباره حسین فرح‌بخش به گردونه رقابت‌های سینمایی دانست و می‌توان منتظر بود تا براساس میزان فروش و استقبال از این فیلم درباره تغییر مسیر و یا ابداع فرمولی تازه برای سیطره بر گیشه توسط این تهیه‌کننده قضاوت کرد. دیگر نکته جالب درباره «دختر شاه پریون» موضع‌گیری متفاوت کارگردان این فیلم درباره زمان اکران است. کامران قدکچیان با رضایت از زمان نمایش فیلمش عنوان کرد: «به عقیده من فیلم در شرایط خوبی اکران شده است و با توجه به تعداد سالن‌های سینمایی که در تهران و شهرستان‌ها داریم تقریبا شرایط ایده‌آل است.

بارزترین چهره این روزهای اکران سینماها رامبد جوان است. کارگردان- بازیگری که هم‌زمان با پخش شبانه تازه‌ترین سریالش (توطئه فامیلی) دو فیلم روی پرده سینماها فرستاده است؛ «ورود آقایان ممنوع» در مقام کارگردان و «دختر شاه پریون» بعنوان بازیگر.

با توجه به این موضوع و شرایط، فکر می‌کنم دیگر به شانس و اقبال فیلم برمی‌گردد که چطور در گیشه عمل کند. به هر حال تبلغات فیلم قبل از اکران توسط بیلبوردهای شهری، مترو، تلویزیون و مطبوعات آغاز شده‌است که خود می‌تواند به فروش دختر شاه پریون کمک بیشتری کند.» قدکچیان درباره «دختر شاه پرون» گفت: «این فیلم مانند کارهای قبلی من در ژانر اجتماعی است. اما دورن مایه طنز دارد. فیلم قبلی من فاصله یک اثر کاملا جدی در حوزه اجتماعی به شمار می‌رود، اما دختر شاه پریون اینگونه نیست. در فیلم تلاش کردم تقابل دو شخصیت پولدار و فقیر جامعه را به تصویر بکشم که این دو با یکدیگر به خاطر شرایط روبرو می‌شوند و فیلم حول اتفاقاتی است که برای آنها رخ می‌دهد.»

قصه تلخ آقای هفت

 قصه پریا

«زنی به نام حدیث مسرور لابلای خاطرات پسرعموی خود (سیاوش مسرور) با دختر جوانی مواجه می‌شود كه زندگی هر دوی آنها را تغییر می‌دهد.» این خلاصه داستان تازه‌ترین ساخته فریدون جیرانی است که در میان فیلم‌های فصل جدید اکران بی‌سروصدا روی پرده سینماها رفته است. داستان فیلم بشدت تلخ است و حتی برخی این میزان تلخی را از دلایل عدم پذیرش فیلم در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر دانستند. فریدون جیرانی که این روزها بیش از هر چیز با برنامه «هفت» شناخته می‌شود با فیلم «قصه پریا» روایت متفاوتی از اعتیاد و عواقب آن را به تصویر درآورده‌است. جیرانی خود درباره فیلمش می گوید: «برای ساختن فیلم درباره اعتیاد باید اطلاعات زیادی از این افراد و شرایط آنها داشت، زیرا این موضوع بسیار پیچیده است و اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی‌توانید یک فیلم خوب بسازید. ما در قصه پریا برای نزدیک شدن به این شرایط، از یکی از پزشکان با تجربه در درمان اعتیاد استفاده کردیم که در مراحل مختلف به ما مشاوره می‌داد. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز کمک بسیار زیادی برای ساخت این فیلم به ما کرده‌است تا بتوانیم به اندازه کافی به موضوع نزدیک بشویم.» فیلم «قصه پریا» پس از فیلم «مرهم» علیرضا داوودنژاد دومین فیلم اکران 90 است که با موضوع اعتیاد روی پرده سینما می‌رود و پس از گذشت دو روز از آغاز اکران آن هنوز گزارشی درباره میزان استقبال مخاطبان از آن منتشر نشده‌است.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:خبرگزاری مهر