تبیان، دستیار زندگی
وقتی به دنیا آمد، مادرش دستهایش را به سوی آسمان بلند کرد و با صدای لرزان گفت: «الهی شکرت!» صورت زیبایی داشت، اسمش را «مصطفی» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خیابان «پانزده خرداد فعلی» بازار «آهنگران»، متولد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی او به دنیا آمد...


وقتی به دنیا آمد، مادرش دستهایش را به سوی آسمان بلند کرد و با صدای لرزان گفت: «الهی شکرت!»

صورت زیبایی داشت، اسمش را «مصطفی» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خیابان «پانزده خرداد فعلی» بازار «آهنگران»، متولد شد.


شهید چمران

وقتی به دنیا آمد، مادرش دستهایش را به سوی آسمان بلند کرد و با صدای لرزان گفت: «الهی شکرت!»

صورت زیبایی داشت، اسمش را «مصطفی» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خیابان «پانزده خرداد فعلی» بازار «آهنگران»، «سرپولک» متولد شد. تحصیلات خود را در مدرسه «انصاریه»، نزدیک «پامنار» آغاز کرد و در «دارالفنون» و «البرز» دوران متوسطه را گذراند. از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله «طالقانی»، در مسجد «هدایت» و درس فلسفه و منطق استاد شهید «مرتضی مطهری» شرکت کرد و مهندسی الکترومکانیک را در دانشگاه فنی تهران گذراند. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز، به آمریکا اعزام شد. در آمریکا با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین بار

انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد. به همین دلیل بورس تحصیلی اش از سوی رژیم شاه قطع شد.

پس از قیام 15 خرداد سال 1342 به خاطر حمایت از رهبری امام خمینی (ره)، راهی کشور مصر شد و مدت دو سال، سخت ترین دوره های چریکی و جنگ های پارتیزانی را آموزش دید و بعد برای ایجاد پایگاه چریکی مستقل، برای تعلیم مبارزان ایرانی رهسپار لبنان شد. در آنجا به کمک «امام موسی صدر» رهبر شیعیان لبنان، سازمان «امل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی ریزی کرد و پرچم تشیع را در برابر صهیونیزم اشغالگر به اهتزاز در آورد. دکتر چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بعد از بیست و یک سال، به وطن بازگشت و همه ی تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب گذاشت. با به وجود آمدن قضیه ی شهر «پاوه»، به فرمان امام خمینی به عنوان فرمانده به آنجا رفت و شهر را از چنگال دشمنان انقلاب و اسلام رهانید. بعد از بازگشت به تهران، از طرف رهبری عالی قدر انقلاب، امام خمینی (ره)، به وزارت دفاع منصوب گردید.

با شروع جنگ تحمیلی، «ستاد جنگهای نامنظم» را در اهواز تشکیل داد، و خود فرماندهی آن را به عهده گرفت و طرح تسخیر منطقه «دهلاویه» را که فرماندهی اش را یکی از یاران نزدیک او (ایرج رستمی) به عهده گرفت، خود عملی ساخت

دکتر مصطفی چمران در اولین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد. با شروع جنگ تحمیلی، «ستاد جنگهای نامنظم» را در اهواز تشکیل داد، و خود فرماندهی آن را به عهده گرفت و طرح تسخیر منطقه «دهلاویه» را که فرماندهی اش را یکی از یاران نزدیک او (ایرج رستمی) به عهده گرفت، خود عملی ساخت. بعد از به شهادت رسیدن ایرج رستمی، فرمانده دیگری را برای آن منطقه در نظر گرفت و با او به سوسنگرد رفت. در آنجا بعد از سرکشی به سنگرها، هنگامی که روی خاکریز ایستاده بود و منطقه را به فرمانده جدید نشان می داد، ترکش خمپاره ی دشمن به پشت سرش اصابت کرد.

در بیمارستان سوسنگرد کمک های اولیه انجام شد و آمبولانس به طرف اهواز شتافت، ولی افسوس که فقط جسم بی جانش به اهواز رسید و روحش به دیار ملکوتیان و به نزد پروردگار خویش پر گشود.

                                                                                               روحش شاد و یادش گرامی

مروری بر سالهای زندگی و فعالیت های شهید چمران

1311 تولد در قم

1312 مهاجرت به تهران

1318 شروع تحصیل در دبستان انتصاریه

1324 ورود به دبیرستان دارلفنون

1329 ادامه ی تحصیل در دبیرستان البرز

1332 ورود به دانشگاه تهران، دانشکده ی فنی، رشته ی الکترونیک

1336 اتمام تحصیلات و تدریس در دانشکده ی فنی دانشگاه تهران

شهید چمران

1337 اعزام به آمریکا با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز

آغاز تحصیلات فوق لیسانس- دانشگاه تگزاس

1340 پایان تحصیلات دوره ی فوق لیسانس ،آغاز تحصیلات دوره ی دکترا، در دانشگاه "برکلی" در رشته ی فیزیک پلاسما

1341 قطع بورسیه تحصیلی به علت مبارزه سیاسی علیه شاه، آغاز به کار دستیاری تحقیقات در دانشکده ی برکلی

1342 اخذ مدرک دکترا

1343 آغاز به کار در مؤسسه ی تحقیقاتی "بل"

1346 عزیمت به مصر

1348 بازگشت دوباره به آمریکا

1349 ورود به لبنان

1352 تشکیل سازمان "امل" به فرماندهی او

1357 پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران

1358 اتصاب به وزارت دفاع

1359 انتصاب به عنوان نماینده ی امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع؛

انتخاب به عنوان نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛ تشکیل ستاد جنگ های نا منظم

1360 شهادت در دهلاویه

فراوری: رها آرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع :

کتاب پاوه سرخ نوشته داوود بختیاری دانشور

کتاب شهید چمران نوشته احمد دهقان