تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت سالگرد شهادت امیرسپهبد علی صیاد شیرازی، میزگردی با حضور امیر سرتیپ سیدحسام هاشمی – (رییس دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم كل قوا) - و سردار سرتیپ پاسدار محمدجعفر اسدی – (جانشین معاونت بازرسی ستاد كل نیروهای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صیاد مرد عمل بود


به مناسبت سالگرد شهادت امیرسپهبد علی صیاد شیرازی، میزگردی با حضور امیر سرتیپ سیدحسام هاشمی – (رییس دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم كل قوا) - و سردار سرتیپ پاسدار محمدجعفر اسدی – (جانشین معاونت بازرسی ستاد كل نیروهای مسلح) برگزار شد.

در این میزگرد، امیرسرتیپ سیدحسام هاشمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی اظهار داشت: برای صیاد شیرازی كه استان كردستان را از دست منافقان آزاد كرد، همین كافی بود كه مقام معظم رهبری بر تابوتش بوسه بزنند. ابعاد مختلف زندگی این شهید می‌تواند برای جوانان بهترین الگو باشد. شهید صیاد سعی می‌كرد از موقعیت‌ها بهترین فرصت‌ها را ایجاد كند و بهترین باشد.

وی ادامه داد: هر جا نیاز می‌شد، شهید صیاد به‌موقع آ‌نجا حضور می‌یافت و موجب تقویت روحیه سپاه، ارتش و بسیج می‌شد. به عنوان مثال، وقتی گرهی در عملیات والفجر 2 ایجاد شد، اولین هلی‌كوپتری كه در منطقه به زمین نشست، هلی‌كوپتر شهید صیاد شیرازی بود كه با حضورش نیروها را هلی‌برن می‌كرد و جسارت این فرمانده باعث تاثیرگذاری در دیگران می‌شد.

شهید صیاد مرد عمل بود، می‌گفت: وقت برای خوابیدن زیاد است، و الان هفت سال است كه انگار خوابیده است

هاشمی اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی از نیروها بهترین استفاده را می‌كرد. وقتی فرمانده نیروی زمینی ارتش شد، از بهترین استادان دافوس برای طرح‌ریزی استفاده می‌كرد و بچه‌های سپاه در كنار همین استادان، استاد می‌شدند و بیشتر فرماندهان سپاه از دانش شهید صیاد استفاده ‌كرده‌اند. بنی‌صدر مخالف سپاه بود، اما صیاد میدان را برای سپاه باز كرد.

وی در بخش دیگری از این میزگرد گفت: گروهك دموكرات كه فاتحه آن در سال 54 خوانده شده بود، دوباره در مهاباد تشكیل شد .اما صیاد و دوستانش در برابر حملات آنها به پادگان های مهاباد، مریوان و سقز ایستادند و پادگان ها را حفظ كردند. وقتی كردستان در دست گروهك منافقان بود، شهید صیاد شیرازی با طرح «بستن مرزها» پیش بنی‌صدر رفت، بنی‌صدر نیز می‌خواست از او استفاده كند، چون صیاد را با استعداد می‌دید، گفت: ‌اگر حرفی دارید بروید كردستان را آزاد كنید. شهید صیاد شیرازی با به كارگیری نیروهای سپاه و مردم، سنندج را آزاد كرد و این‌جا بود كه بنی‌صدر دید صیاد می‌تواند پلكانی برای ترقی خود باشد و بلافاصله بعد از آزادسازی سنندج، مریوان و دیواندره، درجه سرهنگی به صیاد اعطا كرد، ولی صیاد برای خدا كار می‌كرد و مستقل بود و برای خدا و انقلاب فكر كردن و تقویت سپاه باعث شد بنی‌صدر با او مخالفت كند و 15 روز قبل از آغاز جنگ تحمیلی او را از فرماندهی خلع كرد و درجه‌هایش را پس گرفت، چون شهید صیاد از امام خمینی (ره) و شورای انقلاب تبعیت می‌كرد.

وی افزود: تز شهید صیاد در آزادسازی شهرهای كردستان از دست منافقان این بود كه بعد از محاصره شهرها اجازه نمی‌داد كسی شبانه وارد شهر شود، مبادا کسی بیگناه كشته شود، هر چند منافقان نیز در حال فرار بودند. 29 اسفند 59 اوج درگیری بنی‌صدر با شورای انقلاب بود، شهید صیاد عده‌ای از دوستان را در قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آباد جمع كرد كه بالاخره با بنی‌صدر چه باید كرد؟، همان شب امام راحل شورای انقلاب را جمع كردند و فرمودند: بگذارید بنی‌صدر به كارهایش برسد و بنی‌صدر نیز مصاحبه‌ای انجام داد كه پخش شد. در قلعه‌ فلك‌الافلاك قرائت قرآن شروع و پایان جلسه بود و همین امر باعث شد خیلی‌ها از جمله من اعترض كنند كه یعنی چه؟ پس این جا برای چه جمع شده‌ایم؟. شهید صیاد گفت: مگر نشنیدید ما مطیع امر ولایت هستیم، اگر حرفی علیه بنی‌صدر بزنیم، خلاف امر ولایت است.

امیرهاشمی در پایان گفت:

شهید صیاد مرد عمل بود، می‌گفت: وقت برای خوابیدن زیاد است، و الان هفت سال است كه انگار خوابیده است.

بنی‌صدر وقتی با امام راحل وارد كشور شد، معروف بود، اما عاقبت وی آن شد، ولی صیاد گمنام برای خدا كار كرد و عزت یافت.

در این میزگرد، سردار سرتیپ پاسدار محمدجعفر اسدی - جانشین معاونت بازرسی ستاد كل نیروهای مسلح - نیز با گرامیداشت یاد و خاطره ایثارگری‌های هشت سال دفاع مقدس گفت: شهید صیاد شیرازی را باید با مردان صدر اسلام مقایسه كنیم.

وی ادامه داد: صیاد را باید از دید انقلاب و جایگاهش مقایسه كرد.

نماز شب صیاد حتی وقتی كه در آمریكا آموزش می‌دید، فراموش نمی‌شد و عزت نفس و اراده قوی خود را حفظ كرد و از اقیانوسی از ناپاكی‌ها پاك بیرون آمد.

مثلا ما قلٌه رفیع و بزرگی به نام بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی را داریم و ستاره‌هایی كه در آسمان این قله می‌درخشند. اگر دشمنان قبل از انقلاب به این ستاره‌ها دست می‌یافتند، آنها را محو می‌كردند. شخصیت صیاد باید تبیین شود تا همه با او بهتر آشنا شوند و مشخص شود چه شخصیتی است؟

او گفت: شهید صیاد یكی از استوانه‌های ارتش بود و هر كسی با ارتش دشمن بود، نمی‌خواست كه صیاد آنجا باشد و بنی‌صدر یكی از آنها بود. اولین مشخصه صیاد عبد بودن او بود و اطاعت بی‌ چون و چرا از خدا، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بود و در همین سلسله مراتب به بسیجی واقعی حضرت امام راحل می‌رسید و اگر ارتش را دسته‌بندی كنیم، برخی افراد حاضر در آن، در هر مقطعی زینت ارتش هستند.

سردار اسدی اظهار داشت: ارتش در زمان شاه تشكیل شده بود و آن روزها شعار این بود كه ما ارتش را نمی خواهیم. ‌توحیدی می‌خواهیم. اما امام راحل این ارتش را حفظ كردند. برخی دوستان ناآگاه هم خواستار محو ارتش بودند، چون معتقد بودند درست نمی‌شود و نقش ستارگانی چون شهید صیاد در آن تاریكی مشخص می‌شود.

وی یادآور شد:

نماز شب صیاد حتی وقتی كه در آمریكا آموزش می‌دید، فراموش نمی‌شد.صیاد عزت نفس و اراده قوی خود را حفظ كرد و از اقیانوسی از ناپاكی‌ها، پاك بیرون آمد.

شهید صیاد در قالب یك انسان آزاده در قلب همه انسان های آزاده جای دارد و در ارتش، سپاه، بسیج، خیابان، كسبه و تجار، همه صیاد را دوست دارند و آن هم به دلیل خدایی بودن و عشق به مردم داشتن اوست. چون همه كارهایش را به خاطر خدا انجام می‌داد. از دانشكده افسری تا زمان شهادت هیچ شبی بیشتر از سه تا چهار ساعت نخوابید.

سردار اسدی با ذكر خاطره‌ای گفت: در یكی از شب‌های سرد زمستان به یكباره متوجه شدیم بچه‌های اطراف ما همه سوار ماشین شدند و بخاری را روشن كرده‌اند. من هم رفتم داخل و شهید صیاد را صدا زدم كه تا فرود آمدن هلی‌كوپترها پیش ما بیاید، شهید صیاد آمد و گفت: آب دارید؟ قمقمه آب را گرفت و خیلی آرام بعد از باز كردن بند پوتین‌هایش وضو گرفت و در آن هوای سرد روی خاك نماز به جا آورد. همه تعجب كرده بودند و وقتی یك لقمه نان با حلواشكری تعارف كردیم، تازه یادش آمد شام نخورده است. به مسائل مادی اهمیت نمی‌داد، فقط به دنبال این بود كه لبخند حضرت امام راحل را بعد از كسب موفقیت ببیند.

وی در پایان گفت: در طول دفاع مقدس و بعد از آن هر جا دعوت می‌شد، با روی باز می‌پذیرفت؛ اما از خودش چیزی نمی‌گفت. بنابراین این شخصیت را نمی‌توان با نوشتن چند كتاب و برگزاری چند جلسه شناخت و همه شهدا را هم همینطور.

لینکها:

آلبوم تصاویر سپهبد صیاد شیرازی

شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی

شهید علی صیاد شیرازی

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

از فروغ جاویدان تا جهنم مرصاد

عملیات مرصاد

دفاع مقدس ، اراده ملی ، امداد الهی

عملیات بیت المقدس

سالگردعملیات ‌والفجر‌‌8

آقا مهدی باکری

این روزها چیزهایی می‌شنویم كه تحریف جنگ محسوب می‌شود