تبیان، دستیار زندگی
به رغم تمام امیدواری ها گذشت زمان و آغاز پخش تیزرهای تلویزیونی هم به داد فیلم «پایان نامه» نرسید و حامد کلاهداری با دومین فیلمش «شکست در گیشه» را تجربه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلامی با کارگردان «پایان نامه»


به رغم تمام امیدواری ها گذشت زمان و آغاز پخش تیزرهای تلویزیونی هم به داد فیلم «پایان نامه» نرسید و حامد کلاهداری با دومین فیلمش «شکست در گیشه» را تجربه کرد.


پایان نامه

بازی فوتبال حاشیه هایی دارد که بعضاً از دل این حواشی ادبیاتی ویژه متولد می شود و کم کم برای همه تبدیل به عادتی مشترک می شود. از این دست عادات مشترک یکی هم اعتراض مربی و اعضا تیم بازنده به کیفیت داوری و در موارد حادتر گلایه از کیفیت توپ و زمین است! فوتبال یک رقابت است و ناکامی در آن به دلیل همین رقابتی بودن احساس شکست از یک حریف را خواه ناخواه به دنبال دارد. احساسی که شاید آنچه در ابتدا بعنوان یک عادت مشترک از آن یاد کردیم حکم مرهمی برای آن داشته باشد. حال با توجه به فراگیری فوتبال می توان این قاعده کلی را به دیگر حوزه ها نیز تعمیم داد که هر جا احساس رقابتی متولد می شود از پس آن رگه هایی از عادات پیش گفته هم رخ می نمایاند و تبدیل به یک اصل می شود. از همین دست می توان به حکایت پیچیده و درعین حال دنباله دار «اکران» در سینمای ایران اشاره کرد. حکایتی که فی نفسه رنگ و بویی از «رقابت» ندارد اما در بعضی موارد سینماگرانی اینچنین به آن می نگرند و خدا نخواهد که این دست سینماگران شاهد رکود فروش فیلمشان در گیشه باشند و براساس باور خود آن را حمل بر شکست از رقیبی فرضی کنند!

معلوم نیست چرا کلاهداری شرکت «جبرئیل فیلم» را که با تمهیدات عجیبی مانند توزیع بی حد و حساب بلیط های نیم بها نقش مهمی در کم ارزش جلوه دادن فیلم در اذهان عموم مخاطبان داشت را به عنوان توزیع کننده موفق معرفی می کند!

بدترین زمان اكران!

با مقدمه فوق مرور تازه ترین اظهارات حامد کلاهداری خالی از لطف نیست. كارگردان فیلم سینمایی «پایان‌نامه» گفت: فیلم با توجه به فصل امتحانات در بدترین زمان ممكن به نمایش درآمد ولی با فروشی كه تاكنون داشته من به عنوان كارگردان از آن راضی هستم. كلاهداری با اعلام این مطلب گفت: با این حال اگر فیلم در اكران نوروز و هم‌زمان با فیلم‌های پرفروشی چون "اخراجی ها3 " و "جدایی نادر از سیمین " به نمایش درمی آمد فكر می‌كنم كه با استقبال بهتری روبرو

پایان نامه

می شد. كلاهداری درباره شایعاتی كه پیرامون تخلف "پایان نامه " در شورای صنفی مطرح شده نیز افزود: این شایعات از روز اول پیش تولید فیلم تاكنون كه به نمایش درآمده برای ما وجود داشت و چیز عجیبی نیست. شما ببینید تاكنون همه دست به دست هم داده اند تا به فیلم ضربه بزنند. حال در مورد "پایان نامه " همه عدالت محور شده‌اند و به نوعی دوست دارند عدالت را به گونه‌ای خاص رعایت كنند. با این حال با اكران فیلم، من به چیزی كه می خواستم رسیده‌ام و حتی روز گذشته "پایان نامه " با فروش 12 میلیون و پانصدهزار تومان فروشی بالاتر از فیلم "جرم " داشت. كارگردان فیلم سینمایی "شكلات داغ " گفت: به نظر من مخاطبان با سینماها قهر كرده‌اند و تمامی پخش كننده‌ها باید راه‌كاری را برای آشتی مخاطب با سینماها در نظر بگیرند. به عنوان مثال پخش جبرئیل فیلم با به كارگیری نیروی جوان و با ایده‌های نو توانست برای فیلم تبلیغات خوبی انجام دهد و امیدوارم از این پس از طرح‌های پیشنهادی تمامی پخش كننده‌ها برای تبلیغات فیلم‌ها استقبال لازم به عمل آید. این كارگردان درباره اعلام شورای صنفی مبنی بر پایان نمایش "پایان نامه " در هفته آینده نیز گفت: قرار بر این است كه اگر میزان كف فروش "پایان نامه " حفظ شود فیلم در هفته آینده نیز به فروش خود ادامه دهد. این عدالت نیست كه برخی فیلم‌ها به اجبار، هفته‌ها روی پرده سینماها باقی می‌مانند و فیلمی كه هنوز كف فروشش نیفتاده جایگزینش از حالا مشخص شده است.

کارگردان پایان نامه: فیلم با توجه به فصل امتحانات در بدترین زمان ممكن به نمایش درآمد ولی با فروشی كه تاكنون داشته من به عنوان كارگردان از آن راضی هستم.

اما چند نکته

درباره اظهارات کلاهداری ذکر چند نکته لازم است. کلاهداری در دومین تجربه کارگردانی خود ناکامی سنگینی را متحمل شده و این یک واقعیت است چراکه فیلم «پایان نامه» براساس تمامی تحلیل ها حداقل می بایست چیزی حدود 5 برابر فروش فعلی را می داشت، که نداشته است. پس باید پذیرفت که این ناکامی عجیب هنوز جای تحلیل و بررسی دارد اما با

پایان نامه

توجه به آنچه در ابتدا اشاره شد، باید به کلاهداری متذکر شد که اکران فیلم در سینماهای کشور ورود به میدان رقابت نیست که در صورت ناکامی به دنبال حریف فرضی و اعتراض به ناداوری باشیم. عدم توازن در برنامه ریزی اکران سینماها در ایران امری مورد قبول تمامی صاحب نظران سینمایی است اما اینکه این عدم توازن به یک «توطئه» تعبیر شود و اعلام کنیم که «همه دست به دست هم داده اند تا به فیلم ضربه بزنند» اندکی بی انصافی و از جنس همان عادت های فوتبالی است! در سینمایی که مخاطبان از دو فیلم با گرایش صددرصد متفاوت عوامل، استقبال می کنند و هر دو فیلم تا آنجا که پتانسیل داشتند مخاطبان را به سالن ها کشاندند و بیش از دو ماه بر پرده دوام آوردند، صحبت از سیطره نگاهی خاص برای ناکامی «پایان نامه» دور از واقعیت است. چرا که هم «اخراجی ها 3» و هم «جدایی نادر از سیمین» در همین فضای اکران توفیقات مثال زدنی بدست آوردند و هر دو به باشگاه میلیاردی های سینمای ایران پیوستند. جدای از این نکته کلاهداری نباید فراموش کند که یک پخش کننده خوب نقش بسیار مهمی در توفیق یک فیلم دارد. بنابر این معلوم نیست چرا او شرکت «جبرئیل فیلم» را که با تمهیدات عجیبی مانند توزیع بی حد و حساب بلیط های نیم بها نقش مهمی در کم ارزش جلوه دادن فیلم در اذهان عموم مخاطبان داشت را به عنوان توزیع کننده موفق معرفی می کند! کاش کلاهداری برای آثار بعدی نقش راه روشن تری داشته باشد.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری فارس