تبیان، دستیار زندگی
علیرغم انتظارات سنتی ، که تاکید بر تاثیر رابطه ی مادر و نه پدر در پرورش فرزند دارد ، مطالعات جدید نشان می دهند که : پدران نیز همانند مادران ، نسبت به نوزاد حساس و پاسخ گو می باشند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدران فراموش شده !


علیرغم انتظارات سنتی ، که تاکید بر تاثیر رابطه ی مادر و نه پدر در پرورش فرزند دارد ، مطالعات جدید نشان می دهند که :" پدران نیز همانند مادران  ، نسبت به نوزاد حساس و پاسخ گو می باشند " .

سالمند

تحقیقات انجام شده بدین جا رسیده است که می گوید :" نقش پدر در زمینه ی موفقیت یا شكست فرزندان در مدرسه بسیار بیشتر از مادر است. شاید بتوان گفت علت این تاثیر شدید پدر برفرزند این است كه رابطه ی پدر و فرزند ، عواطف بسیار قدرتمندی را در كودك برمی‌انگیزد.

رابطه ی پدر با فرزند ، در ایجاد واکنش های سریع و متناسب با خلق و خوی کودک و ایجاد رابطه ی لذت بخش با او بسیار موثر است.

تحقیقات روان شناسی ثابت کرده است که : اطفال یک ساله ای که پدرانشان با آنها رابطه ی نزدیکی داشته اند ، دارای رشد بسیار بهتری هستند  ؛ تا اطفالی که از این نعمت محروم بوده اند.

جالب این جاست که اگر بخواهیم فرزندمان در آینده ، دارای قدرت حل مسئله و مهارت های عقلانی باشد ، باید کودک و پدر، رابطه ی نزدیک و نگرش مثبتی نسبت به هم داشته باشند.

گزارشات علمی نشان می دهد که : کودکانی که از محبوبیت در بین دوستان و همسالان خود برخوردار نیستند ، کودکانی هستند که رابطه ی ضعیفی با پدر خود داشته اند.

نقش موثر پدر در زندگی طفل باعث می شود کودکان ما در آینده ی شغلی خود نیز ، رابطه ی گرم و صمیمی با دوستان و همکاران خود داشته باشند . در کل می توان گفت رابطه ی گرم با پدر ، سبب تربیت بهتر و اجتماعی شدن فرزندانمان می گردد .

طبق بررسی‌های انجام شده ، كودكانی كم‌ترین نمرات و بدترین روابط اجتماعی را دارند كه پدرانشان سرد، قدرت‌طلب، ستیزه‌جو و مداخله‌گر بوده اند.

تحقیقات روان شناسی ثابت کرده است که : اطفال یک ساله ای که پدرانشان با آنها رابطه ی نزدیکی داشته اند ، دارای رشد بسیار بهتری هستند  ؛ تا اطفالی که از این نعمت محروم بوده اند

پژوهشگران متوجه شده اند که :" پدرانی كه طی یك تمرین بازی ویدئویی فرزندانشان را مسخره و تحقیر می‌كردند و برای اشتباهاتشان آنها را سرزنش می‌كردند یا كنترل بازی را خود به دست می‌گرفتند و به كودكان‌ نشان می‌دادند كه بی‌كفایت هستند، فرزندانشان بیشتر از بقیه دچار مشكل بودند. این بچه‌ها با دوستانشان رفتارهایی ستیزه‌جویانه داشتند، در مدرسه ناموفق‌تر از دیگران بودند و مسائلی داشتند كه معمولا به بزهكاری و خشونت در آنان منتهی می‌شد.

نقش پدر در رشد هویت جنسی فرزندان بسیار مهم است .محققان مسائل جنسی معتقدند كه تاثیر پدر بر رفتار جنسی كودك ، بیش از تاثیر مادر است. این مساله نه‌تنها شامل خصوصیات جسمی و تغییرات كودك در حال رشد است، بلكه احساسات و رفتارهای مرتبط با این خصوصیات فیزیكی را هم شامل می‌شود.

كیفیت رفتار پدرانه با یك فرزند پسر مهم‌ترین عاملی است كه دید وی را از مذكر بودن خویش شكل می‌دهد. در اینجا منظور از مذكر بودن خشونت، سلطه‌طلبی، جسارت، ناآرامی و پرسروصدا بودن نیست ، بلكه مذكر بودن به معنای قاطعیت، مثبت بودن، مسئولیت‌پذیری، منطقی بودن و توانایی ایجاد تغییر در موقعیت‌های سخت می باشد .

پدران فراموش شده !

جالب این جاست که تاثیر پدر نه تنها بر رشد صحیح پسران ، بلکه بر رشد هویت جنسی دختران نیز بسیار مورد توجه می باشد . تحقیقات نشان می‌دهد :" پدران ، بیش از مادران در رشد هویت جنسی سالم دختران نقش دارند". پدران ،  آگاهانه یا ناآگاهانه رشد جنسی دختر خود را تقویت می‌كنند اگرچه ممكن است خودشان از میزان تاثیری كه بر تربیت زنانه دخترانشان می‌گذارند، آگاه نباشند.

یك پدر،  می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر رشد زنانگی دختر خود داشته باشد به عنوان مثال دخترانی كه در خانه‌هایی رشد كرده‌اند كه مادر، مسلط و پدر منفعل بوده و ‌در تصمیم‌گیری‌ها شركت و نقش تربیتی به عهده نداشته است، در آینده با مردان دچار مشكل می‌شوند.

توجه به این نکته ضروری است  که "پدر دراسلام" ، دارای مقام ارجمند و چهره‌ای برجسته و مورد احترام می باشد ؛ تا آن جا که شأن او پس شأن خدا ذکر شده است .

با این توصیفات در ادامه ی مقاله به مواردی اشاره می کنیم که دانستنش خالی از لطف نیست :

* پدران محترم باید بدانند که اولین و دم دست ترین الگو برای فرزندان خود هستند . پس سعی کنید آن قدردر ذهن کودکتان قوی و مثبت جلوه دهید که گزینه ی دیگری را در ذهن خود جستجو نکنند .لازم است بدانیم برای الگو شدن ، ابتدا باید خویشتن را تربیت کرد . فرزندان ما هر گونه که باشند خوش رفتار یا بدرفتار، راستگو یا دروغگو، حسود یا خیرخواه ، همه ی این صفات را از پدر و مادر خود کسب کرده اند .

* پدران گرامی باید بدانند که تنها نقش "نان آوری" را در خانه ندارند ؛ بلکه باید همچون الگویی مقتدر وهمیشه در دسترس ، شریک فعالی در کنار مادرباشند . این روزها دیگر فرزندان ، با داشتن شکمی سیر و لباسی آبرومند مستعد شکوفائی نمی گردند . این روزها کودکان ما تشنه ی امنیتی هستند که تنها با خرید بستنی و پفک تامین نمی شود . این احساس امنیت ، باید از قلب گرم و صمیمی پدران نشعت گیرد نه از جیب شان .

نقش موثر پدر در زندگی طفل باعث می شود کودکان ما در آینده ی شغلی خود نیز ، رابطه ی گرم و صمیمی با دوستان و همکاران خود داشته باشند . در کل می توان گفت رابطه ی گرم با پدر ، سبب تربیت بهتر و اجتماعی شدن فرزندانمان می گردد

* تمام كودكان بدون استثناء به پدر نیاز دارند، اما به یاد داشته باشید که "وجود هر پدری مفید نیست ". پدرانی كه خشونت می‌وزند، عیب‌جو هستند، فرزند خود را در مقابل دیگران تحقیر می‌كنند یا از نظر عاطفی سرد هستند ، به شدت فرزند خود را آسیب پذیر و منفعل بار می آورند . این فرزندان در انجام تكالیف درسی ناموفق هستند ، با دوستانشان بیشتر دعوا می كنند و از سلامت روانی خوبی برخوردار نمی باشند.

* پدران باید در زندگی تربیتی کودک خود ، نه تنها حضور فیزیکی داشته باشند ، بلکه روز به روز حضورشان را عاطفی تر نمایند . همان طور که گفتیم نباید نقش پدر در زندگی ، تنها محدود به نان آوری ، پرداخت قسط‌های منزل، تامین خورد و خوراك و پوشاک ، شهریه دانشگاه و غیره باشد . امروزه نقش پدر در آستانه تغییر است ، تا سطح دیگری از حمایت را برای فرزندانش فراهم آورد . در نتیجه ی این حمایت، فرزندش از نیروهای مخربی چون هم سن و سال های خلافکار ، گرایش به مواد مخدر و هرزگی جنسی حفظ می شود.

پدران فراموش شده !

* پدران موفق ، سعی می کنند در طول روز، ساعاتی را با فرزندشان خلوت کنند و در مورد اتفاقات ، علایق ، دوستان مدرسه ، یا هر موضوع دیگر صحبت کنند . شاید این فرصت به ندرت و یا در مدت زمان کمی پیش بیاید، یا تنها وقتی باشد كه پدران ، فرزندان خود را به كلاس می‌برند. به هر حال گفتگوی دونفره با فرزند ، در هر سنی بسیار با ارزش است. فرزندان از این طریق ، روش زندگی را از شما یاد می گیرند و طریق زندگی خود را هموار می سازند ؛ که اگر از شما نیاموزند ، مجبورند از مجری پرزرق و برق شبکه های ماهواره ای بیاموزند یا از دوستانی که مورد رضایت شما نیستند .

* پدر گرامی ! هر زمان در كنار خانواده‌تان هستید، بارها و بارها فرصت دارید كه با فرزندتان ارتباط برقرار كنید یا از آنها فاصله بگیرید و در این‌جا شمایید كه به عنوان یک پدر انتخاب‌كننده هستید. صبح های جمعه با هم به کوه  بروید! هردو با هم اسمتان را کلاس فوتبال یا شنا بنویسید ! از با هم بودنتان لذت ببرید !

* این را قبول داریم که زندگی این روزها ، آنقدر سخت است که پدران مجبورند بیشتر وقت خود را صرف کار در بیرون از منزل نمایند و جسم خسته و کوفته شان را پس از ده یازده ساعت کار به منزل رسانند و شامی بخورند و تلویزینی ببینند و بخوابند . این است برنامه ی هر روزه ی اغلی خانواده های ما . و چه تاسف بار است ! و چه سخت که باید پذیرفت که غیر از این محال است !

با تمام اینها ، چه حقیقی چه توجیهی ، نمی توان آینده ی فرزندان و چگونگی شکل گیری شخصیت شان را مورد بی توجهی قرار داد .

یک پدر نمونه ، میان زندگی شغلی و زندگی خانوادگی خود تعادل ایجاد می کند و هیچ کدام را فدای دیگری نمی نماید . پدرانی که حتی جمعه ها و روزهای تعطیل هم سرکار می روند ، کاش می دانستند که چه ظلمی می کنند هم به خود ،هم به فرزندان خود !!

کاش می دانستند فرزندانشان تشنه ی حضور گرم و صمیمی  آنان هستند و راضی به این همه کار و کار و کار نیستند . کاش می دانستند "روزی" هرکس ازپیش تعیین شده است ، چه جمعه ها سرکار بروند ، چه نروند ، همانی را به دست می آورند که برایشان از قبل معین شده است . کاش این همه با سرعت نمی تاختیم و کوله باری از حسرت در آینده برای خودمان جمع نمی کردیم . کاش می دانستیم دختر و پسر کوچک ما فقط یک بار 4 ساله می شود ، فقط یکروز ، روز اول مدرسه اش می باشد . کاش شاهد بزرگ شدن فرزندمان باشیم .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

حرمت پدر ، حرمت خداست

فرزند را باید بوسید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.