تبیان، دستیار زندگی
كودك، حاصل تركیب سلول‌های جنسی زن و مرد می‌باشد و بسیاری از صفات و ویژگی‌های خود را از پدر و مادر خویش گرفته است. بر این اساس كودك را می‌توان وارث صفات و خصایص والدین دانست. نقش پدر برای كودك و زندگی حال و آینده‌ وی بسیار مهّم و حیاتی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ صبور مقتدر


كودك، حاصل تركیب سلول‌های جنسی زن و مرد می‌باشد و بسیاری از صفات و ویژگی‌های خود را از پدر و مادر خویش گرفته است. بر این اساس كودك را می‌توان وارث صفات و خصایص والدین دانست. نقش پدر برای كودك و زندگی حال و آینده‌ وی بسیار مهّم و حیاتی است. او دارای تأثیرات محیطی و وراثتی سرنوشت سازی برای كودك است.

نقش پدر در تربیت فرزندان

عملكرد و رفتار وی الگو و مدلی برای كودك است. گفتارش سند و حضور  او اطمینان بخش و آرامش‌دهنده می‌باشد. وجود پدر موجب گرمی و شادی كانون خانوادگی می‌باشد. نحوه برخوردها، روش و شیوه‌های محبت یا اعمال خشونت و بسیاری مسایل دیگر برای كودك درس آموز و تعیین كننده می‌باشد. روابط واقعی با فرزندان این است كه بتواند درك كند كه «چه مسائلی در ذهن كودكشان می‌گذرد. توانایی والدین بایستی در آن حدی باشد كه از طریق پیام‌ها و كلمات كودكان به احساسات آنان پی برده باشد.

پدر می‌تواند امنیت بخش و نان‌آور خانه و همین ‌طور حلّال مشكلات خانواده باشد. نقش وی از همان اولین روزهای ازدواج آغاز می‌شود و پناهگاه، حامی و یاور زن و فرزندان می‌شود. اوست كه در برابر مشكلات و سختی‌ها سنگ صبور است. پدر در خانواده یك رئیس خوب و مهربان است. او مسئول است كه با تقسیم مسئولیت‌ها، براساس توان و ظرفیت هر یك از اعضای خانواده به محیط گرم خانوادگی نظم و انضباط و یگانگی ببخشد، پدر عامل وحدت در خانواده است كه در نهایت به انجام وظایف هر یك از اعضای خانواده كمك مؤثری می‌كند. در یك خانواده پویا كه پدری منطقی و آگاه در آن مسئول است در تعیین سرنوشت كودك، وحدت فكری و اخلاقی به صورتی زیربنایی بین همسر و فرزندان و پدر حاكم می‌باشد.

پدر وظیفه دارد كه به صورتی قابل قبول، در رسیدگی، راهنمایی و حمایت فرزندان خود، چه پسر و چه دختر كوشا باشد و موجبات رشد و تحول آن‌ها را از هر جهت فراهم كرده و بین فرزندان دختر و پسر خویش تبعیض قائل نشود. پدر باید نیازهای دخترش را برآورده سازد و مهربان و صبور باشد، در برورد با او پدر باید اجرا كننده انضباط و عامل اعتدال و امنیت برای دخترش بوده و دشواری‌ها و كاستی‌های زندگی‌اش را از میان بردارد. پدر باید با راهنمایی و هدایت دختر، او را از لغزش و خطا به دور دارد. و در صورت اشتباه و خطا سعی كند كه آن را اصلاح و رفع كند او باید در دادن نقش‌های مردانگی به پسر نقش به سزایی ایفا ‌كند.

پدر وظیفه دارد كه به صورتی قابل قبول، در رسیدگی، راهنمایی و حمایت فرزندان خود، چه پسر و چه دختر كوشا باشد و موجبات رشد و تحول آن‌ها را از هر جهت فراهم كرده و بین فرزندان دختر و پسر خویش تبعیض قائل نشود

پدر می‌تواند با تطبیق دادن پسرش بر اساس طرز فكر و نیازهای شخصی، پسر را دارای رفتارهای مردانه كند و عملاً او را وارد عرصه پرشتاب زندگی كند چون پسران قادر نیستند از كودكی رشدی مردانه بیابند. پدر به هیچ وجهی نبایستی فرزند خود را به سمت نافرمانی و عصیان بكشاند كه این خود سبب می‌شود كه انحرافات دیگر در او رشد پیدا كند و لغزش‌ها و انحرافات مختلفی را در بر خواهد داشت. پدر همواره الگوی خانواده و مخصوصاً پسران خانواده می باشد. آرزوی بزرگ پسر این است كه هم چون او باشد و هم‌چون او رفتار كند.

مرگ پدر در بسیاری موارد برای كودك ضایعه‌ای بس عمیق است و این خلأ می‌تواند براساس شرایط، سن، درك، فهم و هوش او تأثیرات مختلفی داشته باشد. عوارض مختلفی می‌تواند در زمینه متعدد ذهنی و روانی، عاطفی به وجود آید. پدر زمانی كه با مرگ خویش، خانواده‌اش را از مدیریت خود محروم می‌كند، در فرزندش تحول عظیم روحی ایجاد می‌شود كه تحمل آن برای بسیاری از كودكان دشوار می‌باشد و موجب بهم خوردن تعادل روحی و روانی آنان می‌شود.

نقش پدر در تربیت فرزندان

مرگ پدر ممكن است در كودكان ایجاد استرس و اضطراب و ناامنی كند و آنان را به سختی سوق دهد كه به نابسامانی روانی كشیده شوند و رابطه آن‌ها از محیط اطراف گسسته و قدرت و قوای بسیاری كارها و برنامه‌ریزی‌ها از آنان سلب و گرفته شود.

تركیب قرن بیستم، امروزه به اثبات رسانیده است كه گرمی و محبت كانون خانوادگی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل تقویت سازگاری و دوری از انحرافات و آلودگی‌ها می‌باشد و كودك در سایه این كانون و پناهگاه، راه و رسم زندگی را یاد گرفته و مسئولیت قبول كرده و اجتماعی می‌شود. او یاد می‌گیرد كه چگونه با دشواری‌های زندگی مقابله كرد.

بنابراین در راه تربیت، هر یك از والدین نقش‌های بی‌شماری را بر عهده دارند، در این بیان نقش تربیتی پدر بسیار مهم است پس پدر به خاطر الگو بودن در اعضای خانواده، وظیفه‌ای بس عظیم و مهم برعهده دارد و مسئولیت او در این باره بسیار سنگین می‌باشد. پدر برای فرزند یك الگوی به تمام عیار است و وجودش برای او آموزش‌های متعددی را در بر دارد.

 زهرا یوسفی مصری

بخش دانش و زندگی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.