تبیان، دستیار زندگی
با عنوان فردایی دیگر برگزار شد آلبوم تصاویر عصر امروز در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های هنری کانون پرورشی فکری مراسم بزرگداشت شهید آوینی با عنوان ، فردایی دیگر، برگزار شد . این مراسم با حضورسردار سید یحیی رحیم صفوی فرمانده کل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم بزرگداشت شهید سید مرتضی آوینی

با عنوان فردایی دیگر برگزار شد


 آلبوم تصاویر 

عصر امروز در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های هنری کانون پرورشی فکری مراسم بزرگداشت شهید آوینی با عنوان ، فردایی دیگر، برگزار شد . این مراسم با حضورسردار سید یحیی رحیم صفوی فرمانده کل سپاه ، فاطمه واعظ جوادی معاون رئیس جمهور، محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی ، محمدآفریده ریس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، بهروز اثباتی رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و جمعی ازهمکاران و خانواده آن شهید برگزار شد .

در ابتدای این برنامه فیلمی از شهید آوینی با عنوان " مدرسه ی عشق" به نمایش در آمد و در ادامه نیز فیلمی با عنوان " روایت شیدایی " که درباره زندگینامه این شهید بود پخش شد .

سپس مجری برنامه مقاله ای از شهید آوینی با عنوان تجدید و تجدد خواند .

در ادامه جعفر گنزالس با اشاره به حضور و پیدایش اسلام در گذشته گفت : من به عنوان یک اسپانیایی که به دین اسلام روی آورده ام، این دین را یکی از کاملترین ادیان می دانم که می تواند به تمامی سوالات ذهنی هر فرد درباره خدای خود و هستی پاسخ دهد .

وی ادامه داد: حضور انقلاب اسلامی توانست این دین را برای ظهور رساندن کمک کند. این انقلاب مانند نوری در دل تاریکی بود و درست از همان روزهای اول این انقلاب دشمنان برای نابودی آن شروع به حرکت های بسیاری کردند. به غیر از جنگ که در همان سالهای ابتدای انقلاب رخ داد، هجوم فرهنگی نیز از طرف کشورهای مخالف به سمت ایران شروع شد، ولی این انقلاب با رهنمود های دین اسلام توانست از هجوم این دشمنان در امان بماند .

گنزالس در انتها افزود : امیدوارم با کمک روشنفکران دینی این انقلاب بتواند به ادامه روند فعلی خود و ترویج این دین الهی بپردازد .

در بخش دیگر این برنامه ، توسط یکی از اساتید متنی از کتاب "فتح خون" نوشته شهید آوینی اجرا شد .

یکی دیگر از برنامه های این مراسم میزگردی با عنوان خاطره گویی بود که با حضور مسعود فراستی منتقد، سید علی میر فتاح روزنامه نگار و جهانگیر خسروشاهی داستان نویس تشکیل شد .

در ابتدای این نشست، سید علی میرفتاح گفت: میراث ماندگار این شهید کتاب ها و فیلم هایی است که از او به یادگار مانده است . اما متاسفانه کتاب های ایشان که با قلم شیوا و بلیغی نوشته شده کم خوانده می شود. ما با طرفداری از آوینی به جایی نخواهیم رسید، بلکه باید آثار ایشان را که برگرفته از آراء و نظرات اوست، به دقت خواند .

مسعود فراستی با اشاره به مجله سوره که ایشان در سال هایی سردبیر آن بود، عنوان کرد : مجله سوره ای که آوینی در آن سالها که متعلق به 15 سال پیش بود، در می آورد، انگار برای 50 سال بعد بود و فضای فعلی را داشت. نمی دانم چرا این گونه بود، ولی ایشان خیلی فراتر از زمان خود فکر و عمل می کرد .

جهانگیر خسرو شاهی نیز در ادامه بیان کرد : فضای کار با آوینی فضای اعتماد بود . مدیریت وی مدیریتی بود که به همکارانش اعتماد می بخشید و به نوعی شخصیت سازی در کار به وجود می آورد. بحث شخصیت پردازی در کارهای او جزء ذات آوینی بود،به گونه ای که هیچ تفاوتی بین افراد در کارها دیده نمی شد .

میرفتاح فضای کار آوینی را عاشقانه دانست و گفت : آوینی از طریق قلم خود دوستان بسیاری پیدا می کرد . رفتار وی در کار عاشقانه بود و از فضای دیگری به کار نگاه می کرد .

فراستی در ادامه افزود : وی هرگز از نوشتن نمی ترسید و عقاید خود را به راحتی عنوان می کرد. وی اهل شمشیر زدن بود، ولی همیشه قواعد و قانون را رعایت می کرد و برای طرف مقابل خود حق و احترامی قائل بود. وی در زمان خود در سوره دعوای فرهنگی راه می انداخت و فضای گفتمان فرهنگی به وجود می آورد .

میر فتاح درباره اصول و قواعد وی در کار گفت : آوینی بسیار معتقد بود که هرکاری اصول و قواعدی دارد. وی نظراتش را درباره سینما صریح بیان می کرد. او شخصی با افکار بسته نبود و به راحتی نظرات خود را تغییر می داد .

فراستی در پایان بیان کرد : در زمان سردبیری آوینی سوره از معدود مجلاتی بود که فضای فرهنگی به وجود آورده بود، وی شخصیتی بود که در دعوای فرهنگی، دورنمایش حقیقت بود .

در انتهای این مراسم نیز تیزری از شهدای همراهان و همکاران وی در مجموعه روایت فتح پخش شد .

لینک ها :

شهادت حاج سید مرتضی آوینی

گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آوینی

آلبوم تصاویر شهید آوینی

آلبوم تصاویر شهید آوینی

زنده ترین روزهای زندگی یك مرد