تبیان، دستیار زندگی
مغز، بیش از 20 درصد کل انرژی مصرفی بدن را مصرف می ‌کند و باید همه نوع مواد معدنی و ویتامین ‌ها را دریافت کند. ویتامین‌ های B، E، C و منیزیم مهم ‌ترین گروه‌ های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز مغز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیـه ی سالــم، مغز سالـــم


مغز، بیش از 20 درصد کل انرژی مصرفی بدن را مصرف می ‌کند و باید همه نوع مواد معدنی و ویتامین ‌ها را دریافت کند. ویتامین‌ های B، E، C و منیزیم مهم ‌ترین گروه‌ های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز مغز هستند.


غذای مغز

تغذیه ی مناسب بر عملکرد همه ی اعضای بدن تأثیر مثبت دارد و تغذیه ی نامناسب در روند کار همه ی اعضای بدن اختلال به وجود می ‌آورد. از سویی مبارزه با برخی بیماری ‌ها نیز به کمک تغذیه ی درست کار راحت ‌تری است. مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در تغذیه نکاتی وجود دارد که رعایت روزانه ی آن ها به عملکرد بهتر مغز کمک می‌ کند. این نکات را در زیر می خوانید:

1- رژیم غذایی متعادل داشته باشید

مغز پیچیده‌ ترین عضو در بدن انسان است و اگر فکر کنیم که یک یا دو ماده ی غذایی برای مغز معجزه می ‌کند، سخت در اشتباهیم.

مغز به حجم انبوهی از مواد معدنی، ویتامین‌ ها و مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند عملکردی درست داشته باشد.

پس، دقت کنید بیش از اندازه یک غذا را مصرف نکنید که باعث شود از غذاهای دیگر غافل شوید.

2- پروتئین به مقدار کافی مصرف کنید

نه بدن و نه مغز هیچ کدام بدون ذخیره ی انرژی کافی نمی ‌توانند فعالیت کنند. این انرژی زمانی به دست می ‌آید که ما علاوه بر کربوهیدرات و چربی مقادیر کافی پروتئین دریافت کنیم.

اگر گیاهخوار هستید باید حتما به دنبال منابع گیاهی پروتئین باشید تا این نیاز مهم بدن و مغز را تأمین کنید. گونه ‌ای از رژیم غذایی را در پیش بگیرید که در آن مقادیر کافی پروتئین لحاظ شده باشد.

3- چربی ‌های درست را مصرف کنید

چربی ‌ها در مغز تأثیر محافظتی مهمی دارند و در تولید غشای سلول‌ های عصبی نیز بسیار مؤثر هستند. بنابراین، مغز به مقادیر کافی از چربی هم نیاز دارد. این کار به وسیله ی چربی ‌های مخصوص که با این عمل سازگاری یافته ‌اند، انجام می ‌شود.

چربی‌ های امگا 3 و امگا 6، این گونه از چربی ‌ها را تشکیل می ‌دهند. گنجاندن منابع غذایی حاوی این گونه چربی‌ ها در رژیم غذایی یکی از مهم ‌ترین کارهایی است که می ‌توانید برای سلامت مغز خود انجام دهید.

4- ویتامین‌ ها و مواد معدنی در اولویت هستند

مغز، اتاق کنترل بدن است و بیش از 20 درصد کل انرژی مصرفی بدن را مصرف می ‌کند و باید همه نوع مواد معدنی و ویتامین ‌ها را دریافت کند.

مغز به حجم انبوهی از مواد معدنی، ویتامین‌ ها و مواد مغذی نیاز دارد تا

بتواند عملکردی درست داشته باشد

ویتامین‌ های B، E، C و منیزیم مهم ‌ترین گروه‌ های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز مغز هستند، تا آن را همواره پر انرژی و فعال نگه‌ دارند. مواد غذایی که قند خون را به کندی و به طور پیوسته بالا می ‌برند، منبع خوبی از انرژی برای مغز هستند.

5- از سموم و مواد آسیب ‌زا پرهیز کنید

لازم به یادآوری نیست که باید از آن دسته از مواد غذایی که آفت کش ‌ها بر آن ها اثر گذاشته‌ اند، به هر صورتی پرهیز کرد. مزه‌ ها و رنگ ‌های مصنوعی نیز همانند آفت کش ‌ها و اسیدهای چرب ترانس و غذاهایی که برای پخت ‌شان از دماهای بسیار بالا یا چند بار داغ و سرد کردن روغن استفاده شده، مضر هستند.

6- مکمل‌ ها، تحت نظر پزشک

این که بخواهیم همه‌ ی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ‌مان را از منابع غذایی تأمین کنیم، همیشه و برای همه ی افراد و به خصوص سالمندان، خانم‌ های باردار و ورزشکاران کار راحتی نیست و برای همین لازم است گاهی اوقات، زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه،  بعضی از آن ها را در بدن با مصرف مکمل‌ ها بالاتر ببریم.

7- ورزش کنید

با وجودی که ورزش کردن یک سفارش تغذیه‌ ای نیست؛ ولی، در حفظ سلامتی بسیار مفید است. زمانی که ورزش می ‌کنید، جریان خون در همه اعضای بدن از جمله مغز بیشتر می ‌شود و این فرصتی برای مغز است که انرژی بیشتری دریافت کند. فایده دیگر ورزش این است که سطوح چربی را در بدن پایین می‌ آورد. پژوهش ‌ها نشان داده ‌اند که تجمع چربی به خصوص در شکم بر عملکرد بدن و مغز تأثیر منفی می ‌گذارد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه

مطالب مرتبط:

تقویت حافظه با غذاها

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

غذاهای تقویت كننده حافظه (1)

غذاهای تقویت كننده حافظه (2)

قبل از امتحان ریاضی، کاکائو بخورید

غذاهای مفید برای افزایش حافظه‌

تاثیر تغذیه در افزایش بازدهی هوشی

20 بخورید، 20 بگیرید

تاثیر غذا بر حافظه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.