تبیان، دستیار زندگی
تعداد اندکی از اهل سنت که از خطر بیماری وبا می ترسیدند و به تأثیر خواندن زیارت عاشورا ایمان آورده بودند، به زیارت حرم امامین عسکریین (ع) و مقام امام زمان (عج) رفته و در آنجا به خواندن زیارت عاشورا پرداختند ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایتی خواندنی از آیت الله حائری
آیت الله حائری

تعداد اندکی از اهل سنت که از خطر بیماری وبا می ترسیدند و به تأثیر خواندن زیارت عاشورا ایمان آورده بودند، به زیارت حرم امامین عسکریین (ع) و مقام امام زمان (عج) رفته و در آنجا به خواندن زیارت عاشورا پرداختند ..

از مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ "عبدالکریم حائری یزدی" مؤسس حوزه علمیه قم   خاطراتیبه یاد ماندنی برجای مانده که یکی از این خاطرات  از دوران جوانی ایشان است که اینچنین نقل کرده اند : هنگامی که در شهر سامرا مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی آن شهر بطور دسته جمعی به بیماری وبا مبتلا شدند و هر روز یکی یا چند تن از آنان جان خود را از دست می دادند.

در یکی از همان أیام هنگامی که در منزل استادم مرحوم آیت الله سید "محمد فشارکی" بودم و تعدادی از روحانیون و اهل علم در مجلس نشسته بودند، ناگهان مرحوم آیت الله "محمدتقی شیرازی" از راه رسید. آیت الله شیرازی که از نظر علمی در جایگاه آیت الله فشارکی بود، شروع کرد به صحبت کردن در مورد بیماری وبای موجود در سطح شهر و خطراتی که اهالی سامرا را تهدید می کند.

در همان هنگام آیت الله فشارکی گفت: اگر دستوری برای حل این مشکل صادر کنم، آیا به آن عمل خواهد شد؟! سپس گفت: آیا به اینکه بنده مجتهد جامع الشرایط هستم، ایمان دارید؟! همه حاضرین بطور دسته جمعی گفتند: بله. گفت: بنده به شیعیان سامرا دستور می دهم که به مدت ده روز و به طور منظم زیارت عاشورا بخوانند و ثواب آن را هدیه کنند به روح نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) و دست به دامان او شوند تا نزد فرزندش شفاعت ما را بکند و ایشان از خداوند متعال بخواهند شفاعت این امت را بکند. بنده تضمین می کنم هر کس زیارت عاشورا بخواند و این کار را بکند به بیماری وبا دچار نخواهد شد.

شیعیان هم که احساس خطر می کردند فورا اجرای این دستور را آغاز کرده و خواندن زیارت عاشورا را آغاز کردند. واقعا هم وعده آیت الله فشارکی عملی شد و مرگ و میر شیعیان به دلیل بیماری وبا به طور کامل متوقف شد در حالی که اهل سنت به دلیل نخواندن زیارت عاشورا همچنان جان می دادند و هر روز بر تعداد جان باختگانشان افزوده می شد. آنان از شدت خجالت در برابر شیعیان، جسد اموات خود را شبانه دفن می کردند زیرا مرگ و میر در میان آنان نه تنها متوقف نشد بلکه روز به روز افزوده شد.

تعداد اندکی از اهل سنت که از خطر بیماری وبا می ترسیدند و به تأثیر خواندن زیارت عاشورا ایمان آورده بودند، به زیارت حرم امامین عسکریین (ع) و مقام امام زمان (عج) رفته و در آنجا به خواندن زیارت عاشورا پرداختند و مانند شیعیان از شفاعت بهره مند شدند و جان سالم بدر بردند


تهیه و تنظیم گروه حوزه علمیه