تبیان، دستیار زندگی
نقش ورزش در جلوگیری از اعتیاد برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مربیان تیم های ملی بنا بر گزارش و فاکس کمیته آموزش تربیت بدنی به بخش ورزشی تبیان : انستیتو تخصصی ورزش قهرمانی در نظر دارد دو دوره کارگاه « آشنائی با نحوه کار دستگاههای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مربیان تیم های ملی

نقش ورزش در جلوگیری از اعتیاد

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مربیان تیم های ملی

بنا بر گزارش و فاکس کمیته آموزش تربیت بدنی به بخش ورزشی تبیان :

انستیتو تخصصی ورزش قهرمانی در نظر دارد دو دوره کارگاه « آشنائی با نحوه کار دستگاههای الکترونیکی سنجش قابلیتهای جسمانی» در تاریخ 7/12/81 جهت مربیان تیم های ملی ، فدراسیونها و انجمن های ورزشی برگزار نماید.

افسون صبری رئیس انستیتو ورزش قهرمانی، فعالیتهای این انستیتو را در راستای علمی کردن و ارتقاء سطح دانش و آگاهی های تخصصی و کاربردی مربیان و ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی معرفی نمود.

گفتنی است این انستیتو تحت نظر مرکز آموزش و تربیت مربی سازمان تربیت بدنی فعالیت دارد.

نقش ورزش در جلوگیری از اعتیاد

استاد دانشکده علوم توانبخشی : ورزش با تعرق و افزایش ضربان قلب، کاهش اضطراب و افسردگی را موجب می شود . ورزش مستمر به طوری که بدن شروع به تعرق می کند، باعث افزایش تراوش آنزیمهای آندروفین، آنکفالین و دانیورفین که خاصیت تسکین دهندگی دارند می شود. دکتر حسین نجمی، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران  در خصوص نقش ورزش در جلوگیری از اعتیاد افزود: ورزشی که باعث تعرق شود و ضربان قلب را افزایش دهد، بدن را وادار به ترشح آنزیم های مسکنی می کند ،  که باعث کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش انبساط خاطر و تقویت روحیه می شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش ورزش مستمر در افزایش هورمون رشد، خاطر نشان کرد: هورمون رشد که باعث ایجاد انگیزه، شور و شوق زندگی در فرد می شود، در سن 20 سالگی حداکثر تراوش خود را دارد و طبق تحقیقات متخصصین این هورمون هر 10 سال، 15 درصد از تراوش خود را کاهش می دهد، در حالی که ورزش مرتب میزان تراوش هورمون رشد را در سنین بالا در بدن تنظیم می کند.

دکتر نجمی با اشاره به نقش ورزش در ایجاد روحیه نشاط و از بین بردن روحیه افسردگی گفت: ورزش مرتب می تواند با ایجاد روحیه شادی و نشاط، روحیه افسردگی را در فرد کاهش دهد و تا حدودی جایگزین مواد مسکن خارجی می شود که از خارج به بدن وارد می شود . به طور کلی زمانی که فرد توسط ورزش به روحیه ای با نشاط دست یافته و براضطراب ها و افسردگی های خود غلبه نمود، نیازی به مواد مخدر ندارد.

وی یکی دیگر از فواید ورزش را جلوگیری از فشار خون و سکته های قلبی و مغزی دانست و گفت: از دیگر فواید ورزش مستمر، کاهش چربی مضر خون مانندL.D.L و افزایش چربی مفید خون مانندH.D.L می شود،  که این امر از ازدیاد میزان چربی که داخل عروق شده و باعث تنگی و انسداد عروق می شود، جلوگیری می کند . به طور کلی در این خصوص نیز از وقوع سکته های قلبی و مغزی و افزایش فشار خون جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: پس زمانیکه در اثر ورزش سیستم ایمنی بدن قوی تر شد، سلولهای سرطانی نیز کمتر خود را نشان می دهند و از فواید دیگر ورزش منظم ، جلوگیری و کاهش سرطان در افراد است.

دکتر نجمی با بیان اینکه ورزش مستمر حدود 25 تا30 سال عمر انسان را افزایش می دهد، گفت: هر یک از ارگانهای بدن دارای عمر خاصی است، به عنوان مثال قلب انسان در هنگام حیات حدود 2 میلیارد بار می زند که در این رابطه ضربان قلب انسانهای مضطرب و عصبانی حدود 80 الی 85 بار است که با ضرب این تعداد در دقیقه و ساعت و روز و تقسیم آن بر 2 میلیارد، عمر متوسط افراط عصبانی حدود 50 سال در می آید ولی با توجه به این که نبض افراد ورزشکار حدود 50 بار در دقیقه می زند ،  با انجام عملیات قبلی، طول عمر متوسط این افراد به حدود 85 سال می رسد و این نشان می دهد که ورزشکاران حدود 30 سال بیشتر از بقیه افراد عمر می کنند.