تبیان، دستیار زندگی
رئیس حوزه هنری، یكسال پس از انتصابش در اولین نشست خبری‌ رسمی‌اش، برنامه‌ها وسیاستگذاری‌های حوزه هنری را تشریح كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس حوزه هنری در جمع خبرنگاران:

اولویت بر پرورش هنرمند انقلاب است

محسن مومنی

رئیس حوزه هنری، یكسال پس از انتصابش در اولین نشست خبری‌ رسمی‌اش، برنامه‌ها وسیاستگذاری‌های حوزه هنری را تشریح كرد.

به گزارش روابط عمومی، محسن مومن شریف در این نشست كه در حوزه هنری برگزار شد، درباره‌ی مناسبتی شدن برنامه‌های حوزه هنری در دو حوزه تئاتر و موسیقی در پاسخ به ایسنا گفت: اتفاقا ما بر مناسبت تاكید داریم، از نظر قرآن یادآوری مناسبت‌ها امر پسندیده‌ای است و ما هم بر این قضیه تاكید داریم.

اینگونه نیست كه تمام برنامه‌های ما مناسبتی باشد

وی در عین حال گفت:البته در این میان كارهای خوب هم تولید می‌شود. ما سیاست‌های مان را در تئاتر و موسیقی اعلام كرده‌ایم، اینگونه نیست كه تمام برنامه‌های ما مناسبتی باشد.

مومنی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی‌ موسیقی محلی آیینی ادامه داد:برچسب مناسبتی به این جشنواره نمی‌چسبد. مردم نیاز دارند درباره مفاخرشان سرود ساخته شود. در دوره ما نسبت به این مسائل غفلت و كوتاهی شده به هر حال حوزه هنری با جاهای دیگر فرق‌هایی دارد.

قطعاً حوزه در ارتقاء سینمای كشور سهم داشته

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احیای سازمان توسعه سینمایی و زیر سوال بردن برخی از تولیدات سینمایی پیشین حوزه هنری توضیح داد: قطعا حوزه در ارتقای سینمای كشور سهم بسزایی داشته است. بویژه در حیطه سینمای ارزشی و منظور ما از احیای سازمان توسعه سینمایی، ادامه همان كارهای ارزشی است.

مومنی شریف یادآور شد: در گذشته برخی كارهای سینمایی زیر نظر ما نبوده است. ما می‌خواهیم این آثار از اول تا آخر زیر نظر ما باشد.

كار سفارشی را بد نمی‌دانیم

محسن مومنی

رئیس حوزه هنری درباره‌ی اینكه حوزه كار سفارشی می‌خواهد متذكر شد: بهترین حمایت ما از هنرمندان كمك به تولیداتشان است. البته حوزه كارهای فراوانی دارد، ما كار سفارشی را بد نمی‌دانیم. اصلا شكل حرفه‌ای‌اش كار سفارشی است، اما مشكل این جاست كه گاهی سازنده آن كار به كارش اعتقاد ندارد. ما اصلا به چنین افرادی سفارش كار نمی‌دهیم.

محسن مومنی شریف در ادامه این نشست درباره محدود شدن تعداد هنرمندانی كه با حوزه همكاری می‌كنند، افزود: به نظرم تعداد هنرمندان همكار حوزه بیشتر شده است، حوزه برای خودش خط مشی دارد هنرمندانی كه می‌توانند در این راستا كار كنند، می‌توانند همكار ما باشند.

او در این نشست اظهار امیدواری كرد: انتشارات سوره مهر كه فعلا كتابفروشی مناسبی در شان خود ندارد، به زودی در خیابان انقلاب یك كتابفروشی بزند.

رییس حوزه هنری همچنین درباره جهانی شدن فعالیت‌های حوزه‌هنری هم تصریح كرد: ما كارهای‌مان را ترجمه كرده‌ایم، در بخش سینمایی هم كارهایی انجام داده‌ایم، دو دفتر حوزه هنری در بیروت و افغانستان تاسیس كرده‌ایم.

مومنی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ شرایط حمید شریفی كه چندی قبل وسایلش را به خارج از حوزه هنری برده بود،افزود: هر مدیری اختیاراتی دارد، از جمله گرفتاری‌های حوزه این بود كه در دوره آقای بنیانیان مدیریت حوزه خیلی جدی گرفته نمی‌شد كه درست هم نبود. در حال حاضر بیش از 200 هنرمند عضو حوزه هستند و ما امیدواریم حوزه شركت توزیع محصولات فرهنگی تاسیس كند.

تاسیس تلویزیون از آرزوهای ماست

رییس حوزه هنری درباره تاسیس تلویزیون توسط حوزه هنری گفت: این از آرزوهای ما هم هست، البته مراحل قانونی دارد كه باید پیش برود، ولی این آمادگی در حوزه وجود دارد كه تولیداتش را به نمایش بگذارد.

بودجه‌مان هنوز كم است

او در پاسخ به پرسشی درباره افزایش بودجه حوزه در سال جاری افزود: خوشبختانه نسبتاً تكانی خورده اما نسبت به آنچه باید باشد هنوز كم است. حوزه باید خودش درآمد زا باشد. ما نمی‌توانیم معدن بزنیم ولی باید بتوانیم محصولات خوب تولید كنیم كه به فروش برود. سال گذشته هفت میلیارد تومان كتاب فروختیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌گوید، باید كتاب وارد زندگی مردم شود، ما از هر راهی كه بتوانیم چنین كنیم این را مشروع می‌دانیم، این مخالف شان كتاب نیست.

ساخت فیلم و كتاب از «ریگی» منتفی شد

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم ساخته شدن فیلمی كه قرار بود درباره «ریگی» ساخته شود، توضیح داد: قرار بود این فیلم بر اساس كتابی ساخته شود، به دلیل مخالفت برخی از بخش‌های ارتش نوشتن این كتاب منتفی شد و طبیعتا ساخت فیلم هم منتفی شد.

مومنی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی تجدید چاپ نشدن كتاب «قطار 57» رضا رییسی،گفت:خود نویسنده دوست داشت،كتابش را ببرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه در بخش كتاب هم تشریح كرد: در بخش كتاب، حوزه هنری تجربه‌های ارزشمندی دارد، زمانی این بخش نقطه ضعف ما بود اما حالا نقطه قوت ماست و ما در تمام مراكزمان سوره مهر را راه‌اندازی می‌كنیم.

در این نشست، رئیس حوزه هنری با اشاره به تاریخچه شكل‌گیری حوزه هنری در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی یادآور شد: بعد از انقلاب، حوزه هنری فرهنگ و هنر را به میان مردم برد و آنها را با هنر اخلاقی آشتی داد. سینما را كه مظهر فساد و فحشا بود، متحول كرد و فیلم‌هایی ساخت كه در مساجد نشان داده شدند.كاری كرد كه هنر در خدمت مفاهیم والای انسانی قرار بگیرد و از سیطره افراد خاصی بیرون بیاید، به مردم و متدینین جرات داد كه می‌توانند در حیطه هنر فعالیت كنند، هر چند همه اینها به بركت انقلاب اسلامی است.

رئیس حوزه هنری خاطرنشان كرد: حوزه هنری به عنوان نماینده انقلاب چنین كارهایی كرد. این مكان پیش از انقلاب توسط رهبران انقلاب راه‌اندازی شده بود كه همه اینها نشانگر جایگاه هنر نزد رهبران انقلابی ماست.

مومنی شریف افزود: انقلاب ما سبقه هنری دارد. رهبران آن روشنفكران و فرهنگیان بودند. البته بعد‌ها به دلایلی این بخش از انقلاب كمی مورد بی‌توجهی قرار گرفت. در حال حاضر رهبران انقلاب مصر دنبال تاسیس مكانی مانند حوزه هنری ما هستند. هر یك از مسئولان كشورهای عربی حوزه ما را دیده‌اند پسندیده‌اند و آرزو كرده‌اند كه در كشورشان چنین مكانی تاسیس كنند،امیدواریم آنها از تجربه‌های ما استفاده كنند.

هنرمند نمی‌تواند در لاك خود برود

رئیس حوزه هنری دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت توصیف كرد و یادآور شد: هنرمند نمی‌تواند در لاك خود برود و نسبت به اطرافش بی‌توجه باشد. حوزه هنری تلاش می‌كند در دهه چهارم متناسب با دهه چهارم انقلاب فعالیت كند. به ویژه به جنبش بیداری اسلامی در منطقه توجه دارد. ما باید در این دهه حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.

در هیچ دوره‌ای ادبیات و هنر ما این‌همه مورد استقبال نبود

وی با اشاره به بی‌توجهی به برخی از اندیشه‌های انقلاب ادامه داد: در این دهه باید وجوه پنهان مانده انقلاب را نشان داد. این یك فرصت است برای ما. در هیچ دوره‌ای ادبیات و هنر ما این همه مورد استقبال نبوده‌ است كشورهای دیگر مشتاق این هستند كه از انقلاب و هنر ما بدانند. اصولا ما كه با هدف بیان آرمان‌های انقلاب به زبان هنر تاسیس شده‌ایم، مسئولیت بیشتری داریم.

مومنی در ادامه از تدوین چشم انداز فعالیت‌های حوزه هنری خبر داد و افزود: این چشم‌اندازها باید توسط رهبر انقلاب تایید شود.

اهداف حوزه هنری

مومنی چهار هدف را به عنوان مهمترین اهداف حوزه در این مقطع بر شمرد و توضیح داد: در وهله اول حوزه باید به عنوان كانون ادبیات و جهاد وظیفه تولید و تولید فكر و توزیع آن در جامعه و منطقه را بر عهده بگیرد. البته الان تقریبا اینطور است. در وهله دوم حوزه با گفتمان انقلاب باید در ادبیات و هنر كشور جریان ساز باشد. یعنی اول باید حرف مناسبی برای گفتن داشته باشیم. ما حس می‌كنیم انقلاب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد كه برای دنیا شنیدنی است. استقبال از چاپ خاطرات رزمندگان به ویژه در آمریكا بی نظیر است. چون احساس می‌كنند با انسان‌های جدیدی روبرو شده‌اند.

اولویت بر تولید اثر هنری و پرورش هنرمند انقلاب است

وی از شان مرجعیت هنری در هنر متعهد به عنوان دیگر هدف حوزه هنری یاد كرد و در توضیح چهارمین هدف آن متذكر شد: حوزه باید نقش موثر منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد. این نیاز داخلی ماست و درخواستی است كه از خارج هم از ما می‌شود. در حال حاضر باید فعالیت‌هایمان گسترده شود. برای رسیدن به این اهداف اقداماتی انجام شده است.در حوزه هنری اولویت بر تولید اثر هنری و پرورش هنرمند انقلاب است.

شرایط بازخرید برخی كارمندان‌مان را فراهم كردیم

مومنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از انتقادات مطرح شده در مورد زیاد بودن بیش از حد كارمندان حوزه هنری افزود: همواره گفته می‌شد تعداد كارمندان بر هنرمندان در حوزه غلبه دارند كه تا حدودی درست بود. در حال حاضر ما از خدمت 153 تن از كارمندان مرخص شده‌ایم. شرایط بازخریدشان را فراهم آوردیم كه خوشبختانه بدون حاشیه بود. البته باید در مورد تعداد دیگری از كارمندان هم این اتفاق بیافتد و دیگر در خدمت برخی دیگر از همكاران نباشیم. البته دوستان بازنشسته را هم باید حساب كرد.

او در ادامه از ادغام بخشهای پژوهش و آموزش حوزه هنری خبر داد و تاكید كرد: پژوهش‌های ما باید فعال باشد تا جایی كه بتوانیم متون درسی مورد نظر خود را بنویسیم، در حال حاضر پژوهشكده هنر زیر نظر معاونت فعالیتش را از سر گرفته و استادان خوبی هم دارد، از سوی دیگر مركز آموزش هنر اسلامی هم تاسیس شده‌اند كه قبلا نیروهایی جذب كرده و پرورش داده است.

مومنی اضافه كرد: بر خلاف شكل قبلی كه آموزش‌های ما جنبه‌ی عمومی داشت، حالا به دنبال آموزش نیروهای خودمان هستیم. نگاه‌مان در آموزش از نگاه درآمدزایی عوض شده است، ما به دنبال پرورش و تقویت نیرو هستیم.

وی سپس از تشكیل دفتر فرهنگی برای راه‌اندازی نشست‌های فرهنگی، راه‌اندازی معاونت هنری با اولویت دادن به تولید و تشكیل شورای تولید حوزه هنری با حضور مسئولان حوزه و هنرمندان تدوین برنامه‌های پنج ساله حوزه و ... به عنوان دیگر فعالیت‌های انجام شده در یك سال گذشته یاد كرد.

مومنی با اشاره به راه اندازی دوباره سازمان توسعه سینمایی سوره به جای معاونت سینمایی حوزه توضیح داد: به دلیل جدایی بخش سینمایی از دیگر بخشهای حوزه، آثار سینمایی ما با دیگر حوزه‌های كاری مان متفاوت بود. گاهی اتفاقاتی می‌افتاد كه دیگر اقدامات مثبت ما را تحت الشعاع قرار می‌داد، بنابراین دوباره سازمان توسعه سینمایی را تشكیل دادیم.

به گفته وی تشكیل كانون تفكر از دیگر اقدامات جدید حوزه هنری در كنار تاسیس خانه آرمان شهر معماری است.

رئیس حوزه هنری اظهار تاسف كرد: در حوزه هنری به معماری خیلی توجه نشده بود. امیدواریم در این دفتر توجه به معماری اسلامی مورد نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاسیس دفتر جشنواره‌ها گفت: حوزه هنری از مكان‌هایی است كه جشنواره برگزار می‌كند. از سیاست‌های ما در این دوره ارتباط مستقیم با مردم است، چیزی كه مورد نیاز هنرمندان ماست.

مومنی یادآور شد: پیش از این گفته می‌شد حوزه در فعالیت‌های مربوط به كودكان و نوجوانان كم كاری می‌كند. ما با تاسیس دفتر مركز آفرینش‌های ادبی كودكان و نوجوانان تلاش می‌كنیم در این حیطه فعالیت‌ كنیم. البته قرار نیست كارمندان جدیدی استخدام شوند، از همان نیروهای موجود استفاده می‌كنیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به ارائه آمار كتاب‌های منتشر شده در حوزه هنری پرداخت و گفت: سال گذشته 36 جلد كتاب منتشر كردیم و جشنواره‌های متفاوتی هم برگزار كردیم.جشنواره باران غدیر كه شاعران مسیحی لبنان برای حضرت علی (ع) شعر گفته بودند، بسیار خوب برگزار شد اما به دلیل این كه با تعطیلات آلودگی هوا همراه بود خیلی بازتاب خبری نداشت.

مومنی سپس از تشكیل كارگاه قصه و رمان، راه‌اندازی مركز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری و ... به عنوان دیگر فعالیت‌های این حوزه نام برد و افزود: از دیگر برنامه‌های مهم این مركز توجه به خاطرات خلبان‌هاست كه در بازتاب خاطرات آنها كوتاهی كرده‌ایم.

رئیس حوزه هنری در ادامه سخنانش به تشریح فعالیت‌های مراكز زیر مجموعه حوزه پرداخت و درباره برنامه مركز هنرهای نمایشی گفت: سیاست ما اجرای نمایش‌های از فرهنگ سنتی خودمان به ویژه تعزیه است. در مركز هنرهای تجسمی هم فكر می‌كنیم هنرمندان هنرمندان تجسمی ما باید در زندگی مردم كوچه و بازار ورود داشته باشند. بنابراین با مدیران شهری هماهنگی‌هایی انجام شده و همكاری‌های خوبی صورت گرفته مانند طراحی و نصب سردیس شهدا، طراحی نمای مناسب برای میدان انقلاب، ساخته شدن و نصب مجسمه خیام در اسپانیا و ....

او درباره فعالیت‌های مركز موسیقی هم عنوان كرد: مركز موسیقی هم كارهای خوبی كرده موسیقی ایرانی بر خلاف موسیقی وارداتی محملی برای طرح مسائل دینی و انسانی است. سال گذشته 68 اثر موسیقیایی تولید كردیم و 32 برنامه داشتیم، یكی از كارهای ارزشمند این مركز، انتشار ردیف موسیقی مقامی است كه به زودی منتشر می‌شود.از سوی دیگر همه استان‌ها از قهرمانان شهید خود موسیقی‌هایی می‌سازند كه داوری خواهد شد.

مقدمات اولیه برای ساخت فیلم چمران حاتمی‌كیا انجام شد.

سریال «دا» ساخته می‌شود

در ادامه این نشست رئیس حوزه هنری، توضیحات كوتاهی درباره فعالیت‌های حوزه در حیطه‌های انیمیشن، دفتر طنز، خانه عكاسان و ... ارائه كرد و درباره فعالیت‌های سینمایی متذكر شد: تاكید داریم از متون خود حوزه هنری استفاده كنیم. ضمن این كه توجه به سینمای مستند مدنظر ماست. مجموعه 29 قسمتی آن یار دیدنی را درباره سیره حضرت امام (ره) ساخته‌ایم. در حوزه سینما مقدمات اولیه برای ساخت فیلم شهید چمران توسط ابراهیم حاتمی كیا انجام شده و سریال «دا» نیز به تهیه كنندگی منوچهر محمدی ساخته خواهد شد. همچنین فیلم سینمایی «زادگاه» با نگاهی سیاسی ساخته می‌شود و در مستندی متشكل از 8 قسمت به حوادث بعد از انقلاب اسلامی با نگاه ویژه به نقش رهبری خواهیم پرداخت.

به گفته‌ رییس حوزه هنری؛یكی از مشكلات‌مان مكان است، سال‌هاست تعمیرات داریم.

به گزارش روابط عمومی، این نشست از ساعت 11 آغاز شد و تا نزدیك 13 ادامه داشت.

در این نشست محسن مومنی شریف به مدت 75 دقیقه صحبت كرد و به خبرنگاران حاضر در جلسه اعلام شد نیم ساعت زمان برای پرسش و پاسخ باقی است.

تعدادی از خبرنگارانی كه ثبت نام كرده بودند به دلیل طولانی شدن جلسه، نتوانستند سئوالاتشان بپرسند.

تنظیم: هومن بهلولی