تبیان، دستیار زندگی
عدالت در جهان خانه کاریکاتور ایران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (منطقه شمال)، با مشارکت جشنواره مطبوعات، به مناسبت ایام مبارک دهه فجر، در پاییز سال 83، اقدام به برگزاری مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع عدال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین نمایشگاه بین المللی کاریکاتور تهران، ایران


عدالت در جهان

خانه کاریکاتور ایران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (منطقه شمال)، با مشارکت جشنواره مطبوعات، به مناسبت ایام مبارک دهه فجر، در پاییز سال 83، اقدام به برگزاری مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع عدالت اجتماعی نمود. در این مسابقه سیصد و ده هنرمند با ارسال بیش از هزار اثر از چهل و شش کشور دنیا حضور پیدا کردند، در مرحله انتخاب اولیه دویست و دو هنرمند با بیش از پانصد کاریکاتور، آثارشان در سایت ایران کارتون ارائه شد.

دبیری این مسابقه به عهده مسعود شجاعی طباطبایی بود و در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال 1383 آقایان داود شهیدی، داود کاظمی و جمال رحمتی به قضاوت آثار رسیده پرداختند که در سه مرحله صد و ده طرح جهت داوری نهایی و ارائه در نمایشگاه انتخاب شده که از این میان نفرات برتر به شرح ذیل اعلام شدند.

نفر اول: فابیوک داسیلوا از برزیل (FABIOG DASILVA) برنده جایزه 700 دلاری

نفر دوم: میکولا و رونتسوف از روسیه (MIKOLA VORONTSOV) برنده جایزه 500 دلاری

نفر سوم: علی جهانشاهی از ایران برنده جایزه 300 دلاری

برندگان جوایز ویژه : (بدون ترتیب)

والنتین دروژینین از روسیه (VALENTIN DRUZHININ) برنده جایزه 100 دلاری

فرید مولایی از ایران برنده جایزه 100 دلاری

پائول فرناندو زولتا از کلمبیا (PAUL FERNANDO ZULETA) برنده جایزه 100 دلاری

محی الدین کورولو از ترکیه(MUHITIN KOROLU) برنده جایزه 100 دلاری

ایگور وارتچنکو از روسیه (LGOR VARTCHENKO) برنده جایزه 100 دلاری

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (1)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (2)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (3)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (4)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (5)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (6)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (7)

مجموعه کاریکاتورهای عدالت در جهان (8)

فلسطینی خانه ندارد

این دومین سال است که مسابقه ی بین المللی اینترنتی کارتون و کاریکاتور با عنوان «فلسطینی خانه ندارد» برگزار می شود و تقریباً پنجاه و پنجمین سال است که فلسطینی خانه ندارد. کاریکاتور خانه نمی شود اما ابزار قابلی است؛ گزندگی دارد، طنز دارد، تلخی دارد، خشونت دارد و در چشم برهم زدنی رسوا می کند؛ مظلوم است و خانه ندارد.

واترکیت، ویتنام، بمب های هیدروژنی شوروی و ... همگی میهمانان چند روزه و چند ماهه ی کاریکاتور بوده اند اما چند دهه است که از عمر «کاریکاتور فلسطین» می گذرد.

موضوعی است که دوام آورده است، مانده است، هنوز پرونده اش بسته نشده است و تازگی دارد. تلخ است اما شاید چون هنوز فلسطینی خانه ندارد.

سال ها پیش خانه هایی خراب شد و می شود. مردان و زنانی کشته شدند و می شوند. کودکانی آواره شدند و می شوند. سرهایی بی سرپناه شدند و می شوند و فلسطینی بی خانه شد و فلسطینی خانه ندارد.

پرچم، سرزمین می خواهد. سبز و سفید و سرخ و سیاه، فلسطین می خواهد. فلسطین، فلسطینی می خواهد و فلسطینی خانه ندارد.

فلسطین ناجی العلی دارد. ناجی العلی حنظله دارد. حنظله در کاریکاتور بی خانه است. حنظله در کاریکاتور جای گرفته است و در کاریکاتور خانه دارد و فلسطینی خانه ندارد.

این مجموعه کاریکاتور، حاصل یک همدردی بین المللی برای فلسطینی است که خانه ندارد. دوبار صدایش را به گوش جهانیان رساندهن است با این فریاد که فلسطینی خانه ندارد؛ منتخبی است از آثار برگزیده ی اولین و دومین مسابقه ی بین المللی اینترنتی کارتون و کاریکاتور با عنوان «فلسطینی خانه ندارد». و فلسطینی خانه ندارد.

فلسطینی خانه ندارد 1

فلسطینی خانه ندارد 2

فلسطینی خانه ندارد 3

فلسطینی خانه ندارد 4

فلسطینی خانه ندارد 5

معضلات شهری

معضلات شهری 1

معضلات شهری 2

معضلات شهری 3

معضلات شهری 4

معضلات شهری 5

یک گزارش کوتاه

مقدمات برگزاری اولین مسابقه از ابتدای پاییز سال 1381 فراهم شد و در خردادماه 1382 تهران و جهان مجازی وب شاهد اعلام نتایج و نمایش آثار برگزیده ی این مسابقه بود. انسانی بودن موضوع این مسابقه به به همراه تلاش بی وقفه ی پایگاه اینترنتی «ایران کارتون» در راستای اطلاع رسانی و معرفی وتدارک این مسابقه باعث شد تا هنرمندان و فرهیختگان عرصه ی فرهنگ جهان نیز از این حرکت هنری و انسان دوستانه استقبال کنند. همکاری جو زابو (JOE SZABO) مسئول پایگاه ویتی مرلد (WITTY WORLD) که به طور رایگان فراخوان مسابقه را در صفحه اول این پایگاه بسیار معتبر جهان قرار داد و همکاری داریل کیگل (DARYL CAGLC) مسئول پایگاه کیگل در جمع آوری و ارسال آثار مثال زدنی است. تدثیر مثبت این مسابقه تا حدی بود که جو زابو در باره ی آن اظهار داشت، این مسابقه از بزرگ ترین مسابقات اینترنتی در سطح جهان است و بیل استات (انگلیس) از اساتید برجسته ی کاریکاتور در دنیا، نیز ایده نمایشگاه را در بسیار عالی توصیف کرد و با فرستادن آثار خود از برگزار کنندگان خواست طرح هایش را خارج از مسابقه ارایه دهند.

از دیگر رخدادهای قابل ذکر در این زمینه چاپ خبر آگهی مسابقه در صفحه ی اول دو پایگاه کاریکاتوری IIDK در کرواسی و «کاریکاتور اوی» در ترکیه بود.

برگزاری دومین دوره نیز از طریق پایگاه اینترنتی ایران کارتون به اطلاع هنرمندان جهان رسید و مهلت برای ارسال آثار پانزده اردیبهشت 1383 اعلام شد که به دلیل استقبال کم سابقه ی علاقه مندان تمدید گردید. در حال حاضر پانصد صفحه طرح از دویست هنرمند ایران یو چهل کشور دیگر جهان در پایگاه «ایران کارتون» ارایه شده است. پس از ایران، کشورهای ترکیه، برزیل و چین دارای بیشترین شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

کشورهای شرکت کننده

آلبانی، افغانستان، آرژانتین، اتریش، آذربایجان، بلغارستان، بلژیک، بلاروس، ایران، ژاپن، قزاقستان، کره، مصر، اندونزی، ایتالیا، صربستان، فلسطین، برزیل، چین، کرواسی، کوبا، کانادا، هند، فرانسه، هلند، لهسانف سوریهف مراکش، رومانی، ترکیه، انگلستان، یوگسلاوی، اسپانیا، نیجریه، آمریکا، اروگوئه، بوسنی هرزگوین، آلمان، مجارستان، روسیه و اوکراین.

داوری

اثار ارسالی توسط نه هنرمند کاریکاتوریست مورد داوری قرار گرفت.

آقایان محمد رفیع ضیایی، جواد علیزاده، محمد علی بنی اسدی، محمد حسین نیرومند و مسعود ضیایی زرد خشویی داوران ایرانی این این دوره از مسابقه بودند و آقایان آموریم (AMORIM) از برزیل، داچوان زیا (ZIA DACHUAN) از چین، پانولو دالپونته (PAOLO DALPONTE) از ایتالیا و ولادیمیر کازانفسکی (VLADIMIR KAZANCVSKY) از اوکراین، هنرمندانی از سایر کشورها بودند که این مسابقه را داوری کردند. چهار داور خارجی رای خودشان را توسط پست الکترونیکی به دبیرخانه این نمایشگاه واقع در خانه کاریکاتور، ارسال داشتن و داوران ایرانی نیز در تاریخ 9/3/83 به داوری آثار رسیده پرداختند. در نهایت و پس از چند مرحله انتخاب برندگان به ترتیب زیر انتخاب شدند:

1- کریستوبال رینوزو از آرژانتین

2- مجید صالحی و محممد امین اقایی به طور مشترک از ایران

3- کائوگومز از برزیل

داوران دلایل و معیار انتخاب آثار را متناسب بودن سوژه آثار با موضوع نمایشگاه داشتن نگاه طنز آمیز و اجرای موثر و قوی اعلام کردند.

داوران در بخش کاریکاتور چهره اثر شیوا زمانفر از ایران را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند و ووجیانگ جون از چین را لایق دریافت لوح تقدیر دانستند.

علاوه بر این، تصمیم گرفته شد به صاحبان چهار اثر از آثاری که به مرحله ی نهایی راه یافته اند. لوح تقدیر اعطا شود:

1- اری ازبک از تکیه 2- اریف ساتریستانتو از اندونزی 3- انریکو لاکوستان پرینس از کوبا 4- مهدی روزبهانی از ایران