تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه در دنیای امروز كودكان با خلأهای عاطفی فراوانی بزرگ می شوند و والدین دانسته یا ندانسته از كنار این حقیقت می گذرند. به جرئت می توان گفت بیشتر والدین در عصر حاضر تنها به فكر تهیه نیازهای اولیه ای نظیر خوراك، پوشاك و سرپ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعمیق عشق در زندگی خانوادگی (قسمت اول)

متأسفانه در دنیای امروز كودكان با خلأهای عاطفی فراوانی بزرگ می شوند و والدین دانسته یا ندانسته از كنار این حقیقت می گذرند. به جرئت می توان گفت بیشتر والدین در عصر حاضر تنها به فكر تهیه نیازهای اولیه ای نظیر خوراك، پوشاك و سرپناهی برای بچه های خود هستند و به نیازهای عاطفی آنان (كه احتیاجی به پول خرج کردن ندارد) كمتر توجه می كنند؛ اما این فقط بخشی از ماجراست و متأسفانه دامنه این خلأ تا مرز روابط بین زوجین نیز کشیده شده است. در این میان چه كسی مقصر است؟ خانواده؟ دولت؟ یا سایر نهادهای اجتماعی؟ چه كسی باید قدم اول را برای اصلاح و تأمین نیازهای واقعی كودكان بردارد؟

اما قبل از این که کسی بخواهد به پاسخ این سؤال بیاندیشد این خود شما- به عنوان پدر یا مادر- هستید كه باید به فكر آینده عاطفی نسلی باشید كه می خواهید از خود به یادگار بگذارید. اهمیت نقش و جایگاه والدین در تربیت كودكان بر هیچ كس پوشیده نیست. تفاوتی ندارد که شما پدر هستید یا مادر؛ در هر صورت زوجین نباید از زیر بار این وظیفه سنگین شانه خالی كنند و بار مسئولیت آن را به گردن یكدیگر بیاندازند. فرزند یا فرزندان عزیزتان همیشه شما را می بینند و مراقب طرز برخورد شما با یكدیگر هستند. كودك امروز شما، آینده ساز نسلی است كه هنوز نیامده ولی در آمدن آن هیچ تردیدی نیست. والدین باید از همین امروز به كودكان خود بیاموزند كه چگونه باید در اجتماع زندگی كنند و انسان ها در قبال یکدیگر و بخصوص همسر خود چه وظایفی به عهده دارند. كودك امروز شما، پدر یا مادر آینده است. اگر خود این كودك با خلأ عاطفی بزرگ شود چگونه می تواند همسری خوب، یا ولی بهتری برای فرزندانش باشد؟

این حقیقتی است كه خوشبختی نسل بعدی انسان ها توسط نسل قبلی رقم می خورد. آیا برای شما مهم نیست كه كودكان شما به موفقیت دست یابند یا در زندگی خود به خوشبختی واقعی برسند؟ برای رسیدن به این موارد باید والدین تعریف درستی از خوشبختی و روابط زناشویی داشته باشند تا بتوانند تجربه ای برای منتقل كردن به فرزندانشان داشته باشند.

یادگیری كودك ناخودآگاه است و هر رفتار مثبت یا منفی شما را در ذهن خود ثبت می كند. اگر می خواهید كودك شما در آینده خانواده موفقی را تشكیل دهد باید مراقب رفتار خود با همسرتان باشید و به این نكته توجه كنید كه كودكان عشق، محبت و وفاداری را از والدین خود می آموزند. اگر شما رفتار درستی با همسر خود نداشته باشید نمی توانید امیدوار باشید كه رفتار كودك شما نیز در آینده با همسرش صحیح و منطقی باشد.

اگر شما رفتار درستی با همسر خود نداشته باشید نمی توانید امیدوار باشید كه رفتار كودك شما نیز در آینده با همسرش صحیح و منطقی باشد، هر چند كه او را به بهترین مهدكودك یا بهترین دانشگاه بفرستید. دانشگاه واقعی كودكان برای یادگیری هنر زندگی، كانون خانواده است. بنابراین شما می توانید با عمل به موارد مطرح شده در خصوص نحوه برخورد با همسر، به فرزندان خود بیاموزید كه در آینده چگونه با همسر خود رفتار كنند تا بتوانند انسان های موفقی در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی شوند.

تمامی موارد مطرح شده در این خصوص، جنبه تربیتی دارد و نیز در افزایش مهر و علاقه بین زوجین تأثیرات فوق العاده ای به همراه خواهد داشت.


به همسر خود ابراز علاقه كنید

قبل از هر چیز صادقانه به این سؤال جواب دهید كه آیا واقعاً همسر خود را دوست دارید یا در نتیجه سال ها زندگی مشترك، فقط به او عادت كرده اید؟ حقیقت این است كه «دوست داشتن» با «به هم عادت كردن» فرق دارد. شما می توانید با حضور عشق در زندگی تان، سلامت روابط زناشویی تان را بیمه كنید ولی اگر تنها به همسر عزیز خود عادت كرده اید ممكن است روزی از این عادت دلزده شوید. اگر خواهان عشق در روابط زناشویی هستید باید عشق بی قید و شرط را به همسر خود هدیه كنید، زیرا تنها «عشق» ضامن بقای روابط زناشویی است. عشق و محبت، یك فلش دو طرفه است. هر قدر بیشتر به همسر خود عشق بورزید، او هم شما را بیشتر دوست خواهد داشت. عشقی كه بروز می دهید به شما بازمی گردد و با خود آزادی و خوشبختی به همراه می آورد.

ابراز احساسات یكی از بهترین راه ها برای بهبود روابط و افزایش صمیمیت است. زمانی تصور می شد كه حیوانات بچه های خود را به منظور تمیز كردن می لیسند در حالی كه یافته های علمی نشان می دهد تحریك ِ به جای پوست به منظور رشد رفتاری و عضوی، امری اساسی و ضروری در حیوانات است. این یافته ها نشان می دهد كه نوازش به منظور افزایش رشد بین انسان و حیوان مشترك است. پژوهش ها نشان داده است چنانچه كودكان در خردسالی مورد نوازش والدین قرار نگیرند تندمزاج و نابهنجار می شوند. پژوهش ها و آزمایش های انجام شده بر روی تعدادی پسر بچه نشان داد كودكانی كه پدر، مادر یا پرستارشان آنان را بیشتر در آغوش گرفته و نوازش كرده اند، زودتر راه می افتند و زبان باز می كنند و ضمناً از ضریب هوشی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود.

دكتر «هارولد واشا» می گوید: "در آغوش گرفتن"، در جسم خسته یك انسان هوای تازه ای از زندگی می دمد و به آدمی احساس جوانی بیشتری می بخشد. هنگامی كه كسی نوازش و لمس می شود، میزان «هموگلوبین» خون وی به اندازه زیادی افزایش می یابد. هموگلوبین بخشی از خون است كه باعث انتقال اكسیژن به اندام های بدن می شود. افزایش میزان هموگلوبین، تمام بدن را تقویت می كند و ضمن جلوگیری از بروز امراض، بهبودی را سرعت می بخشد و باعث ایجاد آرامش و نشاط در فرد می شود.


سپر عاطفی زندگی تان را تقویت كنید

«پول»، «امنیت» و «محبت» سه چیزی است كه هر انسانی در زندگی به آن نیاز دارد. امنیت نیاز مشترك تمام انسانهاست. هیچ كسی در روی كره زمین وجود ندارد كه به امنیت نیاز نداشته باشد. وجود بعضی از ارگان های دولتی نظیر پلیس و ارتش، گواه این نیاز انسان ها و ملت ها برای تأمین امنیت جانی و منافع ملی آنهاست. مردم به امنیت در شغل، محیط خانواده و جمع دوستان نیاز دارند؛ اما در روابط زناشویی امنیت مهم تری وجود دارد كه فقط به وسیله شما و نه به كمك سازمان های دولتی تأمین می شود و آن «امنیت عاطفی» همسر شماست. اولین وظیفه زوجین در قبال یكدیگر تولید امنیت عاطفی است. امنیت عاطفی همسر شما وقتی تأمین می شود كه او احساس كند شما به او نیاز دارید. اگر همسر شما در روابط زناشویی احساس ناامنی كند حسادت ایجاد می شود و حسادت عاطفی تقاضایی است كه تنها با دریافت مهر و محبت بیشتر برطرف می شود. شما باید این احساس را در همسر خود ایجاد كنید كه او را بیشتر از هر كس دیگری در كره زمین دوست دارید و برای رسیدن به خوشبختی، به او نیازمندید.


احترام همسرتان را حفظ كنید

ارزش و احترامی كه شما برای همسر خود قائل هستید به طور مستقیم بر افكار، گفته ها و اعمال او تأثیر می گذارد. شما با این كار باعث می شوید همسرتان از زندگی لذت بیشتری ببرد و اعتماد به نفس او به مقدار زیادی افزایش یابد و بتواند به راحتی و بدون اضطراب با دیگران ارتباط برقرار كند. احساس با ارزش بودن به معنای قبول شایستگی ها و لیاقت احترام داشتن برای همسر تلقی می شود؛ اما در صورت كمبود این احساس، این باور به او دست می دهد كه لایق یك زندگی خوب نیست و روحیه او هر روز ضعیف تر می شود و نهایتاً وضع زندگی هرگز بهبود نخواهد یافت.

برای رسیدن به روابط عاشقانه، زوجین نباید از كلمات زننده نسبت به یكدیگر استفاده كنند، زیرا هیچ چیزی مانند كلمات بد به صمیمیت در خانواده لطمه نمی زند. در كنار حفظ احترام همسر، زوجین باید احترام والدین همسر خود را نیز رعایت كنند چون احترام به والدین همسر در حقیقت احترام به خود همسر تلقی می شود و می تواند باعث افزایش مهر و محبت در زندگی گردد. زوجین باید در مقابل دیگران طوری با یكدیگر برخورد كنند كه دیگران گمان كنند آنها در زندگی مشتركشان به وحدت و یگانگی رسیده اند.

فكر نكنید اگر همسر خود را در برابر عده ای ضایع كنید او تصمیم می گیرد كه از این به بعد بیشتر دقت کند و دست پختش بهتر شود. شما با این كار چاشنی عشق را از غذای خود حذف می کنید و به جای آن سم ترس را می افزایید. او به جای این كه با «عشق» برای شما آشپزی كند، با «ترس» به آشپزی می پردازد


به همسرتان برچسب نزنید

زندگی یك فرایند رو به رشد است. همسران در ابتدای ازدواج هر دو بی تجربه هستند و در مسئولیت پذیری تجربه چندانی ندارند. وقتی همسر عزیز شما اشتباهی می كند سریعاً در مورد اشتباه او قضاوت نكنید. به این فكر كنید كه خودتان هم ممكن است در آینده اشتباهی بكنید. آیا دوست دارید با شما بد برخورد شود؟ متأسفانه یكی از بزرگترین مشكلات زوج های جوان در ابتدای زندگی مشترك، مسئله پخت و پز است. مهم نیست كه چه كسی مقصر این مسئله است، والدینی كه به فرزندان خود آشپزی یاد نداده اند یا همسرانی كه بیشتر به غذای خوشمزه فكر می كنند تا روابط عاشقانه، به هر حال در ابتدای زندگی مشترك ممكن است خانم خانه توانایی زیادی در تهیه غذا نداشته باشد و حتی گاهی اوقات غذایی خام یا سوخته سر سفره بگذارد، ولی به او برچسب نزنید (تو اصلاً آشپزی ات خوب نیست، یا...) و او را تحقیر نكنید.

فكر نكنید اگر همسر خود را در برابر عده ای ضایع كنید او تصمیم می گیرد كه از این به بعد بیشتر دقت کند و دست پختش بهتر شود. شما با این كار چاشنی عشق را از غذای خود حذف می کنید و به جای آن سم ترس را می افزایید. او به جای این كه با «عشق» برای شما آشپزی كند، با «ترس» به آشپزی می پردازد تا مبادا شما غذایی سوخته یا نپخته بخورید. مطمئن باشید با هر قاشقی كه از غذای توأم با ترس بخورید احساس لذت و شادابی را از زندگی خود دور می کنید. شما فقط سیر می شوید ولی لذت نمی برید. به این فكر كنید كه ممكن است همسر شما یك عمر به خاطر این ترس ها، از هرگونه تغییر و تحول مثبت در زندگی خودداری كند.


استقلال فردی تان را حفظ كنید

در دل ِ عشق راز ساده ای وجود دارد؛ عشق به معشوق اجازه رهایی می دهد. پس می توانید به تركیبی از استقلال و با هم بودن برسید و در موقع نیاز، در این باره آزادانه با هم حرف بزنید. می گویند می توان آن قدر به هم نزدیك بود که از كمبود هوا شكایت كرد. اما بهتر است اجازه ندهید در رابطه عاشقانه تان چنین مسئله ای پیش بیاید. می توانید هنگام نیاز همسرتان به او آزادی بدهید. بگذارید رها باشد و وقتی نیاز به مراقبت دارد، کاملاً از او مراقبت كنید. می توانید متعهد بشوید تا هنگام نیاز، در رابطه تان فضای باز ایجاد كنید. می توانید صمیمیت و تنهایی را دوست داشته باشید تا گره ای در كارهایتان ایجاد نشود. زندگی مشترك به این معنی نیست كه شما باید در تمام كارهای خصوصی همسرتان دخالت كنید و به جای او تصمیم بگیرید.

«جبران خلیل جبران» می گوید: یکدیگر را دوست داشته باشید، اما از عشق بند نسازید. وقتی بدانید بین صمیمی ترین افراد نیز فاصله نامحدودی وجود دارد، می توانید در كنار هم زندگی خوبی داشته باشید. اگر این فاصله را بپذیرید، همدیگر را كامل تر می بینید.

در روابط زناشویی هر قدر احساس مالكیت بیشتری داشته باشید، عشق كمتری نصیب تان می شود. می توانید با دیدن شادی همسرتان از فعالیت هایی كه در آنها برتری دارد، خوشحال بشوید و از وجودش لذت بیشتری ببرید. به همسر شاد، راحت تر می توان عشق ورزید. اگر شما آزادی طبیعی و مشروع همسرتان را از او بگیرید در واقع احساس شادی را در او خفه كرده اید. فراموش نكنید كه می توانید فرد باقی بمانید ولی همزمان قسمتی از یك جفت باشید، درست مثل لنگه های كفش كه جهت نوك هر كدام به یك طرف است ولی در كنار یكدیگر یك مسیر مستقیم را می پیمایند.


لینک ها

30 قانون زندگی

یازده توصیه برای زندگی زناشویی بهتر

از ابراز علاقه همسرتان خجالت نكشید

دستور العمل های طلایی برای زندگی مشترك

چگونه رابطه میان خود و همسرمان را استحكام بخشیم؟

چرا صحبت های دلنشین میان همسران از دست می روند؟

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » ، « کودکان » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.