تبیان، دستیار زندگی
مغز انسان ارگانی بسیار حساس و حیاتی است و وظایف بی‌شماری نیز بر عهده دارد. به همین دلیل نیز باید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه های سکته مغزی را بشناسید


مغز انسان ارگانی بسیار حساس و حیاتی است و وظایف بی‌شماری نیز بر عهده دارد. به همین دلیل نیز باید همیشه به فکر سلامت آن بود و از عوامل خطرساز در این رابطه دوری کرد. یکی از مشکلات متداول بروز سکته مغزی است که نگرانی‌های زیادی نیز ایجاد می‌کند. سکته مغزی بیشتر میان افراد مسن دیده می‌شود و افراد جوان در شرایط عادی با چنین مشکلی روبه‌رو نخواهند شد.


سکته مغزی

سکته مغزی جزو شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر انسان‌ها به شمار می‌آید و همان طور که مشخص است دلیل بروز آن گرفتاری در رگ‌های مغز است.

علت وقوع سکته مغزی

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خونی باعث انسداد شریان‌ خون‌رسان به مغز می‌شود (سکته مغزی ایسکمیک) یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خونرسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود (سکته مغزی هموراژیک).

در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.

دلیل سکته مغزی هر کدام از این موارد که باشد، باید دقت داشت که با وقوع سکته مغزی بیمار در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.

سکته مغزی ناقص (mini-strokes) یا "حملات گذرای کاهش خونرسانی به مغز" هنگامی رخ می‌‌دهد که جریان خون به مغز به طور موقت مختل می‌شود. در این حالت آسیب دائمی به سلول‌های مغزی وارد نمی‌شود و علائم عصبی در کمتر از 24 ساعت برطرف می‌شود.

باید توجه داشت که در صورت وقوع سکته مغزی قسمتی از مغز که درگیر شده، در واقع می‌میرد. در نتیجه قسمتی از بدن که از آن جا فرمان حرکتی، هوشیاری، تعادل و... می‌گیرد، دچار اشکال شده و بیمار را با مشکلات و عوارضی دیگر روبه‌رو می‌سازد.

سلول‌های عصبی از جمله سلول‌هایی هستند که وقتی می‌میرند، دیگر برگشتی برای آنها وجود ندارد و برای همیشه مرده باقی خواهند ماند.

با توجه به اثرات و عوارض سکته مغزی، مهم‌ترین نکته این است که نگذاریم انسان دچار سکته مغزی شود و اگر چنین اتفاقی افتاد، فرد را خیلی سریع به پزشک متخصص و مراکز تخصصی مغز و اعصاب برسانیم تا درمان‌های لازم صورت گیرد.

سکته مغزی را بشناسیم

باید سکته مغزی را بشناسیم و بدانیم که سکته ممکن است به صورت سرگیجه، تشنج، استفراغ‌های مکرر، دوبینی یا شل شدن نیمی از بدن یا یکی از اندام‌ها خودش را نشان دهد.

مردم تنها شل شدن عضوی از بدن را نشانه سکته مغزی می‌دانند. البته باید توجه داشت که برخی از سکته‌های مغزی مانند سکته ساقه مغز متاسفانه علامت زیادی ندارد.

در این شرایط علائم تنها شامل بی‌حالی، استفراع و سرگیجه است که به راحتی نادیده گرفته شده و در نتیجه بیمار در معرض خطرات جانی قرار می گیرد. در واقع ساقه مغز یکی از مراکز حیاتی و مهم است که اگر درمان به موقع صورت نگیرد، بیمار را از بین خواهد برد.

سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که در صورت عدم تشخیص و درمان فوری می‌‌تواند باعث آسیب دائمی عصبی، ایجاد عوارض و مرگ شود

از بروز سکته مغزی پیشگیری کنیم

عواملی مانند چاقی، فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت، چربی خون بالا، نرسیدن مواد غذایی، ورزش نکردن و بی‌تحرکی و همچنین تماس با دود سیگار می‌توانند زمینه‌ساز بروز سکته بوده و احتمال آن را افزایش دهند. بنابراین باید با درمان به موقع از این عوامل دوری کرده و حتی اگر لازم است با مصرف دارو از بروز سکته مغزی پیشگیری کنیم.

فشار خون بالا را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند. به این معنی که فشار خون ، در خاموشی مطلق بیمار را درگیر کرده و می‌تواند او را از بین ببرد. بنابراین باید به تمامی این عوامل خطرساز دقت داشته و از آنها دوری کنیم.

باید با رعایت اصول تغذیه صحیح، تحرک و ورزش منظم، کنترل قند خون، فشار خون و چربی خون به فکر سلامتی خود بوده و از بروز عوامل ذکر شده پیشگیری کنیم. بنابراین همیشه باید مواظب بود تا هیچ وقت دچار سکته مغزی نشویم. چرا که در صورت ابتلا به سکته مغزی شرایط بسیار سخت شده و عوارض ناخوشایندی ایجاد خواهد شد.

در صورت ابتلا به سکته مغزی، فقط و فقط باید به سرعت به مراکز تخصصی مغز و اعصاب مراجعه کرد.

درمان عوارض سکته مغزی

در صورت بروز سکته مغزی، در مراکز درمانی و تخصصی مغز و اعصاب اقدامات درمانی شامل از بین بردن و درمان عوامل خطرساز، درمان بافت مغزی ـ البته بافت مرده هیچ وقت قابل برگشت نیست و تنها باید التهاب و وسعت آن را کاهش داد ـ و برگرداندن اندام فلج شده به کمک فیزیوتراپی، شنا و آب درمانی صورت می‌گیرد.

در درمان سکته مغزی در برخی موارد از داروهای حل‌کننده لخته می‌شود، اما به طور کلی درمان آن بر اساس مراقبت‌های حمایتی (فیزیوتراپی و کاردرمانی) و پیشگیری ثانوی با داروهای ضد پلاکتی مانند آسپیرین و دی‌پیریدامول برای جلوگیری از لخته‌شدن مجدد خون در رگهای مغز، کنترل فشار خون، داروهای استاتینی کاهنده کلسترول و در برخی از بیماران داروهای ضد انعقاد خون است.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

جام جم آنلاین - دکتر سیدعبدالرضا طبسی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط :

سكته مغزی چیست؟

روزه داری در مبتلایان به سکته مغزی

اولین کار پس از سکته مغزی

کم خونی شدید و سکته مغزی در کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.