تبیان، دستیار زندگی
امام جواد(علیه السلام) را بارها امتحان کردند. حدود سی هزار مسئله از ایشان پرسیدند، همه را بدون تأمل جواب داد. در مجلسی فردی از این که یک بچه به همه مسائل آگاه باشد متعجب شده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا کودک می تواند امام شود؟


یکی از امامانی که در کودکی به مقام امامت رسید ، امام محمد تقی(علیه السلام) می باشد . در پاسخ با توجه به آیه قرآن بیان می کنیم که بچه می تواند پیغمبر هم باشد اشکال ندارد .


امام جواد (ع)

در قرآن داریم: «وَ آتَیْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِیًّا» (مریم/12) صبی یعنی چه؟ یعنی بچه، «وَ آتَیْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِیًّا» چون امامت کیلویی نیست، متری نیست، سنی نیست، یک برقی است از غیب وصل می شود، ممکن است این برق به لامپ کوچک وصل شود، ممکن است به لامپ بزرگ وصل شود. این برق هر جا وصل شد نور می دهد، و لذا لامپ کوچکی که به آن برق وصل شود نور دارد، لامپ بزرگی که به آن برق وصل نشود، نور ندارد.... بنابراین امامت مربوط به سن و وزن و حجم نیست.

امامت به سن و سال نیست

سوار هواپیما که می شوید، هواپیما که در فرودگاه می نشیند یک ماشین کوچک جلو می رود، این هواپیمای بزرگ عقب این ماشین کوچک می شود، یعنی یک ماشین کوچک می شود رهبر یک هواپیمای بزرگ. یک سوئیچ کوچک، یک ماشین بزرگ را روشن می کند. بنابراین همه چیز با حجم بزرگ و اینها نیست. گاهی یک قرص کوچک شفا می دهد، گاهی یک دیگ‌ ظرف بزرگ از شربت شفا نمی دهد. گاهی یک درخت کوچک پر از میوه است، گاهی یک درخت چنار قد منار هیچ میوه ای ندارد. اجمالاً مسائل را سطحی و کیلویی نباید نگاه کرد.

براساس ظواهر قضاوت نکنیم !

خیلی آدمها را داریم که مثلا می گویند بابا این به قد و قیافه‌اش نمی خورد که فلان حس خوب را داشته باشد .

ما خیلی از قضاوت هایمان، قضاوت های همین طور کیلویی است. به یک کسی گفتند بیمارستان نیروی دریایی کجاست؟ یک خورده فکر کرد و گفت بیمارستان نیروی دریایی؟ لابد کنار دریا. چون اسم بیمارستان نیروی دریایی است گفت لابد جایش هم کنار دریاست !

(شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ) اولین شرط امامت داشتن زهد است : یعنی دنیا طلب، دنیا پرست، دنیا گرا نباشند. بعد می فرماید: (وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاَّءَ) تو هم علم داری که اینها وفا می کنند

امامت به معنای اراده ی خدایی است !

امام جواد(علیه السلام) را بارها امتحان کردند. حدود سی هزار مسئله از ایشان پرسیدند، همه را بدون تأمل جواب داد. در مجلسی فردی از این که یک بچه به همه مسائل آگاه باشد متعجب شده بود .

امام جواد(علیه السلام) متوجه تعجب فرد شد و بیان کرد : اگر خدا اراده کند این همه علم را حتی به یک پشه بدهد، می دهد.

انرژی هسته ای یعنی چه؟ گاهی وقت‌ها خداوند در ذراتی انرژی قرار می دهد، خدا اراده کرده، این قدرت را در یک چیز، گاهی در یک سلول، گاهی در یک اتم قرار دهد . به هر حال امامت یعنی اراده خدا، اراده خدا، آیت خدا.

البته این را باید متذکر شد که خداوند الکی چیزی را به کسی نمی دهد. ممکن است شما بگویید نمی شد ما امام جواد بشویم؟ چی می شد ما هم یکی از امام‌ها می شدیم؟ باید گفت که پشت پرده امامت مسائلی نهفته است .

شرایط امام در دعای ندبه

امام جواد (ع)

پشت پرده امامت چیست؟ پشت پرده امامت را اول دعای ندبه داریم. می فرماید که چه افرادی لایقند؟

(شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ) اولین شرط امامت داشتن زهد است : یعنی دنیا طلب، دنیا پرست، دنیا گرا نباشند. بعد می فرماید: (وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاَّءَ) تو هم علم داری که اینها وفا می کنند .

ما در نبود مان کلید خانه مان را بخه چهکسی می دهیم ؟ کلید خانه‌ را به کسی می دهیم که یک، چیزی از خانه بیرون نبرد د، دزدی نکند، خانه را کثیف نکند، این کلیدی که شما دادی سوءاستفاده نکند، کلید را به دیگری هم ندهد.

حالا(فَقَبِلْتَهُمْ وَقَرَّبْتَهُمْ وَقَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِىَّ وَالثَّناَّءَ الْجَلِىَّ)

بازاری‌ها به کی وام می دهند؟ به کی نسیه می دهند؟ به کسی که می دانند که چکش برنمی گردد، اعتبار دارد.

حالا آیا می توانیم بگوییم که حالا که به فلانی دادی به من هم بده ؟ خیر .چون ممکن است یک نفر با گرفتن میلیون ها تومان فرار نکند و ظرفیت داشته باشد که آن را حفظ کند و کم کم بر گرداند اما فرد دیگری حتی با گرفتن یک جفت کفش پا به فرار بگذارد .

بنابراین ظرفیت‌ها مهم است. «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ» الأنعام/124 آیه قرآن است، یعنی خدا می داند پست و مقام ها را بخه چه کسی بدهد

یه فردی ممکن است با داشتن یک شیشه نوشابه ، جنایت ها انجام دهد و دیگری با داشتن هزاران چاقو آماده فکر خلاف هم به ذهنش خطور نکند .

پس پشت پرده ی هر اتفاقی ماجراهایی نهفته است .

به خدا می گوید، می گوید خدایا تو شرط کردی که اینها زهد، زاهد باشند، یعنی از دنیا اختلاس، سوءاستفاده، عیّاشی نکنند، (فَشَرَطُوا) آنها هم شرط را امضا کردند، (وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاَّءَ) تو علم داری که اینها وفادار هستند، چکشان برنمی گردد، حالا چون یک همچین ظرفیتی دارند : (فَقَبِلْتَهُمْ وَقَرَّبْتَهُمْ)

بنابراین ظرفیت‌ها مهم است. «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ» الأنعام/124 آیه قرآن است، یعنی خدا می داند پست و مقام ها را بخه چه کسی بدهد .

فرآوری: زهرا اجلال

بخش عترت و سیره تبیان


منابع :

سایت حوزه

سایت حجت الاسلام قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.