تبیان، دستیار زندگی
محمد خوش‌چهره را به‎عنوان یک کارشناس اقتصادی می‎شناسند. کارشناسی که دو شب پیش از انتخابات نهم در مناظره تلویزیونی به نیابت از جانب احمدی‎نژاد و در مقابل نوبخت، نماینده آقای هاشمی رفسنجانی ظاهر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت شعارهای انقلاب را مصادره کرد

گفتگو با دکتر محمد خوش چهره


محمد خوش‌چهره را به‎عنوان یک کارشناس اقتصادی می‎شناسند. کارشناسی که دو شب پیش از انتخابات نهم در مناظره تلویزیونی به نیابت از جانب احمدی‎نژاد و در مقابل نوبخت، نماینده آقای هاشمی رفسنجانی ظاهر شد و همان‎طور که در سال‎های قبل از کارکرد اقتصادی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس‎جمهوری پیشین، انتقاد می‌کرد برنامه‎‎های اقتصادی او را به چالش کشید.


دولت شعارهای انقلاب را مصادره کرد

وی ظرف دو ماه پس از پیروزی احمدی‎نژاد در انتخابات و مدتی پیش از ارائه لیست وزیران پیشنهادی احمدی‎نژاد به مجلس هفتم، به یکی از جدی‎ترین منتقدان وی تبدیل شد، اما با مخالفت‎‎های زیادی در برابر اندیشه‎‎های خود در مجلس روبه‎رو شد. گفت‎وگوی ما درخصوص میزان تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در دولت نهم و دهم و مقایسه آن با دولت‎‎های قبلی را در زیر می‎خوانید.

آقای خوش‎چهره مردم شما را با مناظره معروف‎تان در انتخابات سال 84 روبه‎روی آقای نوبخت می‎شناسند و احترام زیادی برای‎تان قایل هستند. شما بار‎ها در آن گفت‎وگو تأکید داشتید که به‎دنبال حمایت از شخص آقای احمدی‎نژاد نیستید، بلکه به‎دنبال حمایت از شعار آرمان و ارزشی هستید که ایشان دوباره دارند در جامعه مطرح می‎کنند و امروز این شعار‎ها در جایگاه ضعف قرار گرفته. شاید همین موضوع نیز چهره منتقد شما را نسبت به دولت در سال‎‎های بعد توجیه می‎نمود و همین باعث شد تا مردم شخصیت مستقلی برای شما قائل باشند. امروز اتفاق‎‎های زیادی افتاده. در واقع اگر رهبری در خطبه معروف خردادماه سال 88 گفتند نحوه اجرای عدالت آقای رییس‎جمهوری به نظر من نزدیک‎تر است، امروز و در دومین نشست اندیشه‎‎های راهبردی می‎گویند: «بعضى از دوستان در توصیف آن‎چه که انجام گرفته، اطلاعات و آمارهاى خوبى دادند؛ لیکن مطلقا راضى‎کننده نیست. آن چیزى که ما نیاز داریم، آن چیزى که ما دنبالش هستیم، عدالت حداکثرى است؛ نه صرفا در یک حد قابل‎قبول؛ نه، ما دنبال عدالت حداکثرى هستیم؛ ما می‎خواهیم ظلم در جامعه نباشد.» این سخن رهبری، محکومیت‎‎های قضایی امثال آقای بقایی و فساد اقتصادی جریان انحرافی و انواع مسایل روی داده طی شش سال اخیر به نظر می‎رسد بخش دیگری از فضای غبارآلود سیاسی ایران را در کنار جریان سبز در کشور برطرف کرده.

نکته دوم این است که مقام معظم رهبری از سخت‎کوشی این دولت تعریف کردند، من هم این سخت‎کوشی را تأیید می‎کنم، اما این سخت‎کوشی توجهاتی دارد.

چه اتفاقی افتاد و چه شد که دولتی که پس از انقلاب بیشترین شعار عدالت محوری را سر داد، امروز مورد خطاب برخی اعتراض‎ها نسبت به بروز بی‎عدالتی قرار می‎گیرد و حتی عالی‎ترین مقام قضایی کشور نیز نسبت به آن موضع می‎گیرد؟ آیا روی سخن رهبری در دومین نشست اندیشه‎‎های راهبردی دولت دهم نبود؟

من خیلی سریع باید مقدمتا عرض کنم که ما در انتخابات 88 شاهد تخریب بودیم؛ در حالی‎که انتخابات می‎بایست فضایی برای انتخاب شایسته باشد. یک فضای رقابتی سالم به یک فضای حسادتی تبدیل شد که سعی می‎شد با پرونده‎خوانی طرف مقابل اداره شود. در حالی‎که هر کسی باید به ارایه برنامه، منطق، جهت‎گیری، روش، پلن و برنامه خود و دفاع از آرمان‎هایش برمی‎خواست. این تفاوت‎ها از جمله مواردی است که به یک مطالعه و مداقه برای تحلیل محتوایی نیاز دارد. موضوع فوق‎العاده اساسی این است که ما باید یاد بگیریم در رفتار‎های سیاسی خودمان در نظام جمهوری اسلامی موضوعات پرطمطراقی را که ممکن است مقبولیت‎‎های عامه نیز داشته باشد ولی با واقعیت‎‎های فکری، بینشی و سلیقه‎ای ما متفاوت باشد باید یاد بگیریم راحت مطرح نکنیم و وقتی‎که بر مسند نشستیم راه دیگری نرویم؛ کما این‎که امروز در دنیا بسیاری از دیکتاتور‎ها این‎گونه به قدرت می‎رسند.

دولت شعارهای انقلاب را مصادره کرد

نکته دوم این است که مقام معظم رهبری از سخت‎کوشی این دولت تعریف کردند، من هم این سخت‎کوشی را تأیید می‎کنم، اما این سخت‎کوشی توجهاتی دارد. معاون رییس‎جمهوری وقت در آن زمان به من می‎گفت که من تا ساعت 1 شب کار می‎کنم و تازه کارتابلم را شب به منزل می‎برم. من به ایشان گفتم شما کارگر ساختمان نیستی! شما نیاز‎های بیولوژیک داری و باید تمرکز داشته باشی تا تصمیماتی که طی پنج یا شش ساعت روز می‎گیری، تصمیمات عقلایی، منطقی و درستی باشد. بنابراین صرف پرکاری نمی‎تواند یک معیار کامل باشد.

ضمن این‎که پرکاری می‎تواند برای یک شخص خصیصه ژنتیکی هم باشد؛ ناپلئون هم می‎گفت که طی روز فقط چهار ساعت می‎خوابد! اما این را به‎عنوان یک رویه نمی‎شود تعمیم داد، چراکه قطعا در نتیجه تصمیم‎گیری‎ها تأثیر خواهد داشت. عرضی که من دارم این فرمایش حضرت امام است که در مورد بنی‎صدر و شهید رجایی مطرح کردند؛ در مورد شهید رجایی اشاره کردند که عقل وی بیشتر از علمش است، و واقعا هم همین‎طور بود. من توفیق درک شهید رجایی را داشتم؛ با وجود این‎که تحصیلات علمی ایشان در برخی از شاخه‎ها کم بود، اما با گوش‎دادن‎‎های عالمانه به مشاوره‎‎هایی که مطرح می‎شد، معمولا تصمیمات عقلایی می‎گرفت. اشکال ما در عدم تصمیم‎گیری عقلایی است. آقای رییس‎جمهوری در تیزر تبلیغاتی خودشان در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 88 در حالی در منزل شخصی خودشان نشان داده شدند که کنار باغچه منزل نشسته بودند و داشتند علف‎‎های هرز را از میان باغچه خودشان بیرون می‎آوردند. در همین تیزر چنین گفته شد که قرار است دست‎‎های غیب و باند و مافیای مفاسد اقتصادی کشور نیز به همین ترتیب از ریشه در آورده شود، اما امروز شاهد مفاسد اقتصادی جریان انحرافی کشور هستیم. چرا علف‎‎های هرز جدید در دولت آقای احمدی‎نژاد رشد کردند؟

عدم تخصیص درست منابع، علف هرز ایجاد می‎کند. عدم انتصاب مدیران شایسته علف هرز ایجاد می‎کند. علف هرز، چینش باندی مدیریت‎هاست که تبدیل به کانون‎‎های قدرت و ثروت می‎شود. من آن‎قدر که نگران این دولت بودم، نگران هیچ دولتی نبودم. این را با صراحت می‎گویم. دلیلش هم این است که این دولت و رییس آن بخش قابل‎توجهی از شعار‎های ارزشی و انقلابی ما را به‎اصطلاح برداشت و وسط ریخت و من فکر می‎کنم این‎ها را مصادره کرد

عدم تخصیص درست منابع، علف هرز ایجاد می‎کند. عدم انتصاب مدیران شایسته علف هرز ایجاد می‎کند. علف هرز، چینش باندی مدیریت‎هاست که تبدیل به کانون‎‎های قدرت و ثروت می‎شود. من آن‎قدر که نگران این دولت بودم، نگران هیچ دولتی نبودم. این را با صراحت می‎گویم. دلیلش هم این است که این دولت و رییس آن بخش قابل‎توجهی از شعار‎های ارزشی و انقلابی ما را به‎اصطلاح برداشت و وسط ریخت و من فکر می‎کنم این‎ها را مصادره کرد. روش بسیاری از سیاسیون در غرب این است که از طریق نظرسنجی‎ها مطالبات مردم را می‎بینند و بعد برای شعار دادن سوار این مطالبات می‎شوند. مثلا احزاب سبز در کشور‎های غربی نیز یک چنین خاستگاهی دارند. این دولت یا شعار‎هایی که داده را مصادره کرده، یا به آن باور دارد. اگر مقام معظم رهبری در آن خطبه بحث نزدیک بودن را مطرح کردند، اکنون باید پرسید چقدر از حرف‎‎های این دولت مصادره‎ای بوده است؟ من فکر می‎کنم تاریخ در آینده نزدیک به این سؤال پاسخ خواهد داد.

بخش سیاست تبیان


منبع:پنجره