تبیان، دستیار زندگی
خانم ها در هر گروه سنی می توانند با انجام ورزش منظم، میزان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر ورزش بر سرطان سینه


خانم ها در هر گروه سنی می توانند با انجام ورزش منظم، میزان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. آخرین پژوهش های علمی نیز نشان می دهد ورزش کردن ضمن حفظ سلامت روان بیمار، احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کم می کند.


سرطان سینه

جلوگیری از سرطان سینه با ورزش

تحقیقاتی تازه، که 74 هزار زن در آمریکا در آن شرکت داشته اند، نشان می دهد که برای آغاز فعالیت های ورزشی هیچ سنی دیر محسوب نمی شود. محققان با انتشار مقاله ای در نشریه "انجمن پزشکی آمریکا" اظهار می دارند حتی آن دسته از زنان که وارد دوره یائسگی شده اند نیز می توانند با ورزش کردن از خطر سرطان سینه بکاهند.

در این راستا دکتر "ان مک تیرنان" و همکاران او از مرکز مطالعات سرطان هاچینسون در سیاتل، مطالعات خود را بر اساس اطلاعاتی که از تک تک این زنان جمع آوری شده بود انجام داده اند. از کلیه این 74 هزار زن سوال شده بود چه مقدار از وقت خود را صرف فعالیت های ورزشی می کنند و آیا در جوانی هم ورزش می کردند یا نه.

پژوهشگران متوجه شدند که فعالیت جسمانی همچنین خطر سرطان سینه را در زنانی که احتمال ابتلای آن ها به این سرطان بیش از سایر افراد است نیز کاهش می دهد. در دو گروه خطر ابتلا به سرطان سینه بالا است. یکی آن دسته که در خانواده آن ها سابقه سرطان سینه بوده است و گروه دیگر کسانی که از درمان جایگزینی هورمونی استفاده می کنند.

این تحقیقات نشان می دهد که ورزش برای زنان لاغر تا وزن متعارف و حتی آن هایی که کمی چاق هستند بیش از دیگر زنان سودمند است. دانشمندان همچنین متوجه شدند که ورزش های منظم در مورد کسانی که بیش از حد اضافه وزن دارند یا بیش از حد چاق هستند، موثر نیست. با این حال دکتر مک تیرنان این گروه را نیز تشویق کرد ورزش کنند. وی گفت: "این یافته مسلما نباید باعث منصرف شدن زنان چاق از ورزش شود.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که به طور مرتب ورزش می کردند 20 درصد کمتر بود. ورزش های معتدل مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا که در هفته پنج بار تکرار شود بیش از هر فعالیت دیگر موثر بوده است

شروع ورزش برای زنان، حال با هر وزنی، می تواند فواید متعددی داشته باشد از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت. خانم مک تیرنان ادامه داد: "اما از نظر خطر سرطان سینه، زنان چاق تنها زمانی بیشترین بهره را از ورزش می برند که وزن خود را کم کنند. او همچنین اشاره کرد ورزش با کاهش میزان چربی در بدن از خطر ابتلا به سرطان سینه می کاهد.

وی گفت: "به عقیده ما ورزش خطر سرطان را کاهش می دهد چون از چربی بدن می کاهد و کاهش میزان چربی بدن خود باعث پایین آمدن هورمون های سرطان زا می شود." خانم دکتر مک تیرنان گفت: " به این ترتیب حتی اگر زنی ورزش کند اما از زیاده روی در خوردن دست نکشد، به طوری که سطح چربی بدن او بالا بماند، برخلاف زنانی که چربی بدنشان کمتر است از فواید ضدسرطانی ورزش محروم می شود." وی گفت زنان باید پنج روز در هفته و در هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش معتدل انجام دهند.

ورزش احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کاهش می دهد

مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی گفت:آخرین یافته های پزشکی و پژوهش های علمی نشان می دهد ورزش کردن ضمن حفظ سلامت روان بیمار، احتمال بروز مجدد سرطان سینه را کاهش می دهد.

دکتر سید علی آذین گفت: همان طور که در گذشته بیماری های عفونی مثل وبا و سل به عنوان بیماری های "پدیده گذار اپیدمیک"، سلامت جامعه بشری را تهدید می کردند، امروزه بیماری های مزمن همچون سرطان به صورت خاموش در جامعه رواج دارد.

وی خطاب به بیماران بهبود یافته از سرطان سینه گفت: بسیاری از این افراد تصور می کنند با از بین رفتن ریشه سرطان و بهبودی نسبی، مبارزه با این بیماری به پایان رسیده است، در حالی که چنین نیست.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی با بیان این که بیماران بهبود یافته سرطانی باید تحت کنترل و مداوا باشند، افزود:اگر چه سرطان سینه جزو انواع سرطان های درمان پذیر است اما لازم است این بیماران ارتباط خود را با کادر درمانی حفظ کنند، چرا که عدم ارتباط با پزشک، بیماران بهبود یافته سرطان را دچار نوعی احساس ناامنی و ترس می کند.

آذین خاطرنشان کرد: الگوی تغذیه سالم ازدیگر مواردی است که افراد مبتلا به سرطان با وجود بهبودی باید به آن توجه داشته باشند. سوءتغذیه به معنی مصرف غذاهای پرکالری و بدون پروتئین می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

این استاد دانشگاه، وزن متناسب را از عوامل مهم و تاثیرگذار در سلامت افراد دانست و بیان داشت: با تنوع غذایی و تغذیه سالم زیر نظر پزشک، بیماران سرطانی می توانند بدون نیاز به مصرف داروهای مکمل، نیاز بدن را تامین کرده و سلامت خود را حفظ کنند.

مسوول گروه تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی درباره مسائل روانی بیماران مبتلا به سرطان گفت: برخی از افراد پس از ابتلا به بیماری، با توجه و دلسوزی اعضای خانواده و اطرافیان روبرو می شوند و خوشایندی از این امر، این افراد در نقش "بیمارهمیشگی" فرو می برد که این امرآسیب روانی جدی به این افراد وارد می کند.

مدیر مرکز مشاوره بیماری سرطان، اشتغال، تحرک بدنی و فعالیت بیشتر را از جمله عواملی دانست که نگرانی از آینده و احساس عدم امنیت را در این افراد از بین برده و بازگشت به زندگی عادی را برای آن ها میسر می کند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

مرکز اطلاعات فنی ایران

ایرنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.