تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از روند تولید 10 سریال «الف ویژه» سیما با پایان تعطیلات نوروزی 10 پروژه‌ی درجه‌ی الف ویژه سیما، وارد مرحله‌ی جدیدی از ساخت می‌شوند. ساخت اغلب این سریال‌ها از چند سال قبل آغاز شده و بنا با اظهارات مسوولان صداوسیما به ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگردان‌ها مشغول كارند

گزارشی از روند تولید 10 سریال «الف ویژه» سیما


با پایان تعطیلات نوروزی 10 پروژه‌ی درجه‌ی الف ویژه سیما، وارد مرحله‌ی جدیدی از ساخت می‌شوند. ساخت اغلب این سریال‌ها از چند سال قبل آغاز شده و بنا با اظهارات مسوولان صداوسیما به نظر نمی‌رسد كه در سال جدید پروژه‌ای دیگر به آن‌ها اضافه شود.

مركز «سیما فیلم» هم اینك با ساخت 5 پروژه‌ی سنگین، نسبت به شبكه‌های تلویزیونی پیشقدم است. این سریال‌ها كه غالبا از موضوعی تاریخی و دینی برخوردارند،‌ زندگی و شخصیت، علما، دانشمندان، هنرمندان و افراد برجسته‌ی تاریخ معاصر و باستان را به تصویر می‌كشند.

بر این اساس، ساخت سریال «حضرت یوسف (ع )» كه پیش از عید 65 درصد از تصویربرداری آن به پایان رسیده بود، از فردا ـ 14 فروردین ماه ـ به كارگردانی سلحشور در سوله‌ی در فرهنگسرای خاوران مجددا از سر گرفته می‌شود. سلحشور زمان آماده شدن این سریال را اواخر سال 85 اعلام كرد. این در حالی است كه بنا بر پیش بینی‌های اولیه قرار بر این بود كه سریال حضرت یوسف (ع) اواسط امسال به پایان برسد.

«روزگار قریب» از جمله سریال‌های سیما فیلم است كه به كارگردانی كیانوش عیاری وارد چهارمین سال ساخت خود می‌شود. بخش‌هایی جزئی از تصویربرداری این مجموعه با موضوع زندگی دكتر قریب به امسال موكول شده و با احتساب مراحل فنی به نظر نمی‌رسد در سال 85 شاهد پخش این سریال باشیم.

عوامل سریال «شهر آشوب» كه مدتی است منتظر آغاز فاز دو این سریال هستند از اردیبهشت ماه امسال همكاری خود با این سریال را ادامه می‌دهند. فاز دوم «شهر آشوب» به كارگردانی یدالله صمدی مدت 6 ماه در شهرهای آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و شمال كشور تصویربرداری می‌شود كه 2 ماه از آن در طبیعت خواهد بود. هم اینك دكورهای شهر و رصد خانه‌ی سمرقند در شهرك سینمایی غزالی در حال ساخت است.

سریال «مختارنامه» به كارگردانی داوود میرباقری كه برخی از بازیگران آن از توقفش در سال گذشته خبرداده بودند، تاكنون نزدیك به 420 جلسه فیلمبرداری ( برابر با 12 فیلم سینمایی ) را پشت سرگذاشته است. بنا بر اعلام تهیه كننده مجموعه‌ی «مختارنامه»، فیلمبرداری بخش‌های زندان این سریال در سال 84 به پایان رسیده و به زودی فیلمبرداری بخش‌«جنگ‌های شهری» در كوفه آغازمی‌شود. گروه سازنده‌ی این سریال از مهر ماه امسال به جنوب كشور می‌روند تا بخش‌های اعظم مربوط به جنگ‌های این پروژه را در آن جا فیلم‌برداری كنند.

سریال «شهریار» به كارگردانی كمال تبریزی نیز در مركز سیما فیلم ساخته می‌شود. بخش‌هایی از این سریال كه تاكنون در شهرهای تهران و قزوین تصویربرداری شده، در اواخر سال گذشته با حضور اردشیر رستمی، كاریكاتوریست، در نقش جوانی استاد شهریار به پایان رسید و از آن پس سیروس گرجستانی، عهده دار ایفای نقش در سن میانسالی استاد شهریار شد. گروه سازنده این سریال اوایل امسال در باغ نگارستان، بخش‌های دیگری از این سریال را تصویربرداری كردند. سعید نیکپور در نقش ملک الشعرای بهار و بهروز بقایی در نقش نیما یوشیج برخی دیگر از بازیگران در این سریال هستند. بخش‌هایی از این سریال به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو، قرار است در شهر تبریز مقابل دوربین برود.

«حلقه‌ی سبز» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا دیگر پروژه‌ی سنگین سیماست كه در شبكه‌ی سه سیما تولید می‌شود. تا كنون 40 درصد از فیلمبرداری این سریال انجام شده و با گذراندن تعطیلاتی كوتاه در نوروز، گروه سازنده از چندی پیش فیلمبرداری بخش‌های دیگررا آغاز كرده‌اند. سازندگان این سریال دراردیبهشت ماه به استان‌های گیلان، مازنداران و زنجان كه لوكیشن عمده «حلقه‌ی سبز» را شامل می‌شود، می‌روند. بنا بر پیش بینی‌های انجام شده تصویربرداری این مجموعه اواسط امسال به پایان می‌رسد.

شبكه‌ی اول سیما نیز ساخت 4 پروژه‌ی سنگین را در سال 85 ادامه می‌دهد كه غالب آن‌ها از موضوعی سیاسی برخوردارند.

سریال «مدار صفر درجه» به كارگردانی حسن فتحی از جمله‌ی این مجموعه هاست كه آخرین مراحل تصویربرداری خود در ایران را پشت سر می گذارد. تصویربرداری فاز دو این سریال با بازی شهاب حسینی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، علی قربانزاده، رحیم نوروزی، آتنه فقیه نصیری از اوایل سال آینده در كشورهای سوریه و لبنان ادامه می‌یابد.

سریال «در چشم باد» به كارگردانی مسعود جعفری جوزانی از دیگر پروژه‌های الف ویژه‌ی شبكه‌اول سیما است. این سریال در گروه حماسه و دفاع شبكه‌ی اول سیما ساخته می‌شود و هراز گاهی صحبت‌هایی مبنی بر توقف آن به گوش می رسد. با این حال مسؤولان شبكه‌ی اول سیما بر ادامه‌ی تصویربرداری آن در شهرك سینمایی غزالی تاكید دارند. به نظر می‌رسد سال آینده نیز شاهد پخش این سریال از شبكه‌ی اول سیما نخواهیم بود. چرا كه مراحل فنی آن حدود یك سال به طول می‌انجامد.

«زیر تیغ» به كارگردانی محمدرضا هنرمند و با بازی پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا دیگر پروژه‌ی سنگین شبكه‌ی اول است كه تا كنون زمان پخش آن مشخص نشده است. این سریال كه بیش از دو ماه از كلید خوردن آن می گذرد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی تصویر برداری اش تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

شبكه‌ی اول سیما همچنین سریال «كلاه پهلوی» را بیش از سه سال است كه در مرحله‌ی پیش تولید دارد و زمان كلید خوردن این سریال به كارگردانی ضیاالدین دری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.