تبیان، دستیار زندگی
همان طور که می دانید نداشتن برنامه ریزی درسی باعث سردرگمی و اضطراب می شود و چنان که اشاره شد اضطراب از موانع تمرکز فکر و حواس محسوب می شود.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنکوری موفق(قسمت دوم)

کنکوری موفق(قسمت دوم)

با توجه به مطلب قبلی به این نتیجه می رسیم که برای داشتن یک مطالعه متمرکز در زمان هایی که دچار فشار روانی و هیجان ( چه مثبت مثل شادی و چه منفی مانند اضطراب) هستید، سراغ مطالعه نروید و صبر کنید تا به شرایط عادی بازگردید. قرار گرفتن در حالت آرامش (Relaxation) و یا انجام هر کاری که به شما آرامش می دهد و در برطرف کردن این حالت به شما کمک می کند، سریع تر می توانید از حالت اضطرابی خارج شوید.

برنامه ریزی درسی:

همان طور که می دانید نداشتن برنامه ریزی درسی باعث سردرگمی و اضطراب می شود و چنان که اشاره شد اضطراب از موانع تمرکز فکر و حواس محسوب می شود.

کنکوری موفق(قسمت دوم)

خستگی و بی خوابی:

یکی دیگر از عواملی که برای دست یافتن به تمرکز فکر باید آن را حذف کنید خستگی و بی خوابی است. زمان هایی که با خستگی شدید و یا کمبود خواب مواجه هستید بهترین کار درس نخواندن است؛ چرا که مغز توانایی پردازش، ثبت و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت را ندارد. در چنین مواقعی با استراحت کامل و یا خوابیدن به جبران کمبودها بپردازید. در مورد مطالعه مستمر نیز استراحت بعد از 40 تا 50 دقیقه مطالعه را حتما رعایت کنید.

نداشتن علاقه:

مشکل عمده تمرکز فکر دانش آموزان در ارتباط با درس هایی است که به دلایل گوناگون نسبت به آن ها بی علاقه هستند. کمتر دانش آموزی را می یابید که به همه درس های مورد مطالعه، علاقه کامل داشته باشد و آن چه که شما "علاقه" می خوانید از رفتارهای بیرونی و گفت و گوهای درونی خودتان سرچشمه می گیرد. پس شما نیز می توانید در خودتان علاقه ایجاد کنید کافی است کمی رفتارها و احساس هایتان را تغییر دهید.

با احساس خوشایندی سراغ کتاب ها بروید و هنگامی که می خواهید مطالعه را شروع کنید از ابراز جملات منفی و احساس های توام با انزجار نسبت به آن درس خودداری نمایید. سعی کنید با مطالبی که مطالعه می کنید احساس یگانگی پیدا نمایید و با یافتن مثال هایی از درس مورد نظر در زندگی روزمره خودتان مطالب خوانده شده را کاربردی نمایید.

کنکوری موفق(قسمت دوم)

افکار مزاحم

تمرکز فکر را توانایی حذف افکار مزاحم و محدود کردن حوزه تفکر می دانند و در واقع تمام موارد و نکاتی که تا به حال یادآوری کرده ایم با هدف حذف افکار مزاحم بوده است. اگر به همه آنچه تا این قسمت گفته شد، با دقت عمل کنید، میزان افکار مزاحم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

مثبت بیندیشید تا مثبت عمل کنید!

احساس فعال بودن و انگیزه داشتن در زندگی با برنامه ریزی شروع می شود، به خصوص اگر اضافه وزن دارید یا به علت درگیری های کاری کم تحرک هستید! روش های مختلفی برای بدست آوردن شادابی، طراوت روحی و همچنین فرم بودن و سلامت بدن وجود دارد. در اینجا به یکی از این برنامه های مثبت و مؤثر اشاره می کنیم.

کنکوری موفق(قسمت دوم)

مثبت فکر کنید

ذهنیت شما در تمام ابعاد روحی و جسمی شما اثر می گذارد. هر آنچه می خورید یا هر برخورد کاری که در محیط اداری دارید، همه به ذهنیت شما مربوط می شود.

پس هر چه قدر به زندگی مثبت تر نگاه کنید، راه دستیابی به اهدافتان برای شما ساده تر می شود.

برنامه داشته باشید

برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید، به خصوص اگر اضافه وزن دارید. در این برنامه ریزی، سعی کنید طریقه ی زندگی خود را نیز تغییر دهید.

تحت این شرایط پیدا کردن دوستان جدید برای ایجاد تغییر، همواره از مهم ترین عوامل موفقیت است.

خود را آموزش دهید

برای داشتن روح و جسمی سالم باید مهارت های زیادی داشت و رسیدن به وزن متعادل تنها یکی از این مهارت هاست مثلا این که چگونه باید فعال تر بود، اهداف واقع بینانه انتخاب کرد، یا بر تمایلات غیر منطقی خود غلبه کرد و... همان گونه که مشاهده می کنید برای رسیدن به سلامتی و احساس مثبت کردن، باید مهارت های بسیاری را در زندگی فرا بگیرید. تنها در این صورت است که اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد و در نهایت احساس سلامتی و مثبت بودن را به دست خواهید آورد.

کنکوری موفق(قسمت دوم)

تغذیه مناسب داشته باشید

اگر اضافه وزن دارید و می خواهید آن را کاهش دهید، باید بسیار مراقب رژیم خود باشید. تعدد استفاده از روش های مختلف رژیم لاغری گرفتن و شکست پیاپی در آن ها اعتماد به نفس را در شما کاهش می دهد و به شما اجازه نخواهد داد تا در هیچ رژیمی موفق باشید. دقت کنید که معمولا رژیم های لاغری کوتاه مدت و اغلب دشوار اثرات کوتاه مدتی نیز دارند.

بنابراین سعی کنید با انتخاب یک رژیم لاغری بلند مدت در نهایت خود را به وزن ایده آل برسانید.طبیعت سرمنشاء انگیزه هاست. تعجب نکنید، حتی اگر دارای وزن و اندام متعادلی هستید ممکن است بی انگیزگی در شما بیداد کند! مصرف غذاهای مناسب یکی از مهم ترین معیارهایی است که به شما کمک می کند تا به زندگی مثبت نگاه کنید.

مصرف انواع سبزیجات و میوه ها، گوشت ماهی و تخم مرغ یکی از مهم ترین عواملی است که به شما شادابی می بخشد، اما دقت کنید که همواره باید مصرف انواع گوشت قرمز و مرغ خود را کنترل کنید. نکته مهم دیگر لذت بردن از خوردن غذاست. سعی کنید مقادیر کوچک غذا را در دهان خود بگذارید و در عوض به مدت بیشتری از مزه ی آن لذت ببرید.

کنکوری موفق(قسمت دوم)

اهداف واقع گرایانه انتخاب کنید

در دفتر یادداشت روزانه ی خود اهداف و مواردی که می خواهید در کار و زندگی شخصی به آن برسید را یادداشت کنید و سپس با نگاه کردن به آن نیازمندی های هر یک را در کنارشان یادداشت کنید.از قانون «مورفی» استفاده کنید، یعنی تمام نامحتمل هایی که ممکن است شما را در نرسیدن به اهداف مأیوس کند یادداشت کنید و برای رفع آنها در صورت بروز راه حلی پیدا کنید.همچنین برای خود پاداش هایی در نظر بگیرید. مثلا اگر به هدف اول رسیدم یک CD موسیقی مورد علاقه ام را خواهم خرید.

مأیوس نشوید

آمار و تجربه نشان می دهد بزرگترین اکتشافات و پروژه های دنیا اغلب هنگامی به موفقیت می رسند که مجریان به ناامیدی نزدیک می شوند، اما رمز موفقیت آن ها این است که هرگز کار و تلاش را ترک نمی کنند. پس ناامید نباشید و برای رسیدن به اهداف خود در زندگی و کار تلاش کنید و مطمئن باشید هیچ مسیری نمی تواند تا ابد سربالایی باشد. بالاخره به قله خواهید رسید و از آن به بعد مسیر ساده تری در انتظار شما خواهد بود.

مرکز یادگیری تبیان - گردآوری و تنظیم: مریم فروزان کیا