تبیان، دستیار زندگی
دو فیلمی که سینما را نجات دادند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو فیلمی که سینما را نجات دادند


نگاهی به آمار فروش سه ماهه اول سال سینماها نشان می دهد فروش فیلم ها در سه ماهه نخست سال 90 نسبت به مدت مشابه سال 89، بالای 30 درصد افزایش فروش در سینماهای تهران داشته است.

اخراجیها3-جدایی نادر از سیمین

در هفته گذشته بنیاد سینمایی فارابی آمار رسمی فروش فیلم‌های سینمایی در سه ماهه اول سال 90 در سینماهای تهران را منتشر کرد. به همین بهانه «تبیان» این آمار را با آمار فروش سه ماهه نخست سال 89 مقایسه کرده است. نکته قابل توجه در این دو لیست آن است که 18 فیلم اکران شده در سینماهای تهران در سه ماهه نخست سال 89 به مجموع فروش چهار میلیارد و 931 میلیون تومان دست یافته اند که البته از این تعداد دو فیلم خارجی هستند و فروش بسیار کمی داشته اند. اما در مدت مشابه سال 90 در سینماهای تهران 16 فیلم اکران شده است که مجموع فروش آن‌ها به شش میلیارد و 678 میلیون تومان می‌رسد.

البته باید گفت که در لیست سال 89 که بنیاد سینمایی فارابی آن را منتشر کرده‌است، «هفت دقیقه تا پاییز» که در زمان ارائه لیست فروش 5 روز از اکرانش می گذشت، محاسبه نشده بود. در حالی که در لیست آمار فروش سال 90 بنیاد فارابی، «ورود آقایان ممنوع»، «قصه پریا» و «دختر شاه پریون» با 5 روز اکران محاسبه شده اند. چهار میلیارد و 353 میلیون تومان از فروش سه ماهه نخست سال 90 مربوط به «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی ها3» است. در حالی که سایر فیلم‌ها در سه ماهه نخست سال 90 همه از 500 میلیون تومان کمتر فروش داشته‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال 89 اگر چه فیلمی نتوانسته بود میلیاردی شود اما چهار فیلم «پوپک و مش ماشاالله»، «تسویه حساب»، «به رنگ ارغوان» و «دموکراسی تو روز روشن» توانسته بودند بیشتر از 500 میلیون تومان فروش داشته باشند. این نشان می دهد که سال 89 در سه ماهه نخست سال تعداد فیلم پر مخاطب بیشتری به نمایش در آمده است. از نکات جالب توجه دیگر آن است که در لیست آمار فروش سه ماهه اول سال 89 نام دو فیلم «چشم» و «دختران نابغه» دیده می‌شود که هر دو فیلم‌هایی خارجی هستند.

چهار میلیارد و 353 میلیون تومان از فروش سه ماهه نخست سال 90 مربوط به «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی ها3» است. در حالی که سایر فیلم‌ها در سه ماهه نخست سال 90 همه از 500 میلیون تومان کمتر فروش داشته‌اند

البته هر دو فیلم به رقم‌های فروش بسیار کمی دست یافتند. در زیر نگاهی به فروش فیلم های فصل بهار سینمای ایران می کنیم:

بالای یك میلیارد تومان

1- «اخراجی‌ها3» به کارگردانی مسعود ده‌نمكی، 67 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش دو میلیارد و 272 میلیون تومان. اکران آخرین ساخته مسعود ده نمکی هنوز هم در شهرستان ها روی پرده قرار دارد.

2-  «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، 67 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش یک میلیارد و 81 میلیون تومان.

بین 100 تا 500 میلیون تومان

3- «جرم» به کارگردانی مسعود کیمیایی، 24 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 384 میلیون تومان. اکران این فیلم همچنان در تهران و شهرستان‌ها ادامه دارد. (فروش تا جمعه سوم تیرماه در تهران 604 میلیون تومان در کل کشور).

4- «یکی از ما دو نفر» به کارگردانی تهمینه میلانی، 54 روز نمایش در سینماهای تهران فروش 383 میلیون تومان.

5- «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، 41 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 250 میلیون تومان، اکران این فیلم در تعداد اندکی از سینماهای تهران و شهرستان ادامه دارد.

6- «سه درجه تب» به کارگردانی محمدرضا صلاحمند، 39 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 222 میلیون تومان.

ورود آقایان ممنوع

7- «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان، 6 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 187 میلیون تومان. اکران این فیلم از هفته گذشته آغاز شده و حداقل تا سه هفته دیگر ادامه خواهد داشت. (فروش تا جمعه سوم تیرماه و 9 روز اکران 473 میلیون تومان در کل کشور- به نظر می‌رسد «ورود آقایان ممنوع» با چنین روند فروشی در هفته اول خود، حتی در سینماهای تهران نیز به باشگاه یک میلیاردی‌ها بپیوندد).

8- «پایان‌نامه» به کارگردانی حامد کلاهداری، 23 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 187 میلیون تومان. این فیلم احتمالاً در آخرین هفته اکران خود قرار دارد. (فروش تا جمعه سوم تیرماه در تهران 215 میلیون تومان- بسیاری معتقدند «پایان نامه» دو هفته گذشته کف فروش خود را از دست داده بوده و با پر کردن سالن به هر نحو ممکن توانسته به اکران خود ادامه دهد. همچنین سینمایی‌ها آمار فروش این فیلم را واقعی نمی‌دانند چرا که مسئول پخش «پایان نامه» برای افزایش فروش خود از طرح بلیت‌های همسایه که در منازل، کوچه‌ها، مترو، پارک‌ها و ... به صورت نیم بها پخش می‌شد، استفاده کرده است. البته همین فروش نزدیک به 200 میلیونی نیز با کمک بلیت‌های نیم بها به دست آمده است).

9- «برف روی شیروانی داغ» به کارگردانی محمدهادی کریمی، 46 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 174 میلیون تومان.

10- «فوتبالی‌ها» به کارگردانی سیامک خواجه‌وند، 26 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 161 میلیون تومان.

11- «زن‌ها شگفت انگیزند» به کارگردانی مهرداد فرید، 40 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 125 میلیون تومان.

«پایان‌نامه» به کارگردانی حامد کلاهداری، 23 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 187 میلیون تومان. این فیلم احتمالاً در آخرین هفته اکران خود قرار دارد

زیر 100 میلیون تومان

12- «خیابان بیست و چهارم» به کارگردانی سعید اسدی، 27 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 87 میلیون تومان.

13- «شرط اول» به کارگردانی مسعود اطیابی، 23 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 82 میلیون تومان.

14- «در شب عروسی» به کارگردانی رضا قهرمانی، 18 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 35 میلیون تومان.

15- «قصه پریا» به کارگردانی فریدون جیرانی، 5 روز نمایش در سینماهای تهران و فروش 32 میلیون تومان. اکران این فیلم از هفته گذشته آغاز شده و حداقل تا سه هفته دیگر ادامه خواهد داشت. (فروش تا جمعه سوم تیرماه در تهران 68 میلیون تومان – این فیلم در شهرستان‌ها به صورت هم‌زمان اکران نمی‌شود).

16- «دختر شاه پریون» به کارگردانی کامران قدکچیان، 5 روز نمایش در سینماهای تهران 25 میلیون تومان. اکران این فیلم از هفته گذشته آغاز شده و حداقل تا سه هفته دیگر ادامه خواهد داشت. (فروش تا جمعه سوم تیرماه در تهران 48 میلیون تومان – این فیلم در شهرستان‌ها به صورت هم‌زمان اکران نمی‌شود).

محمد صادق لواسانی

بخش سینما و تلویزیون تبیان