تبیان، دستیار زندگی
آیة الله سبحانی فرمودند: بسیاری از علمای شیعه به دلیل عدم تسلط به زبان برای شرکت در جوامع بین المللی، نمی توانند دامنه وسیع معارف اهل بیت علیه السلام را عرضه کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ بین الملل (2)

تبلیغ بین الملل (2)
آیة الله سبحانی فرمودند: بسیاری از علمای شیعه به دلیل عدم تسلط به زبان برای شرکت در جوامع بین المللی، نمی توانند دامنه وسیع معارف اهل بیت علیه السلام را عرضه کنند.

شرایط تبلیغ بین الملل

در قسمت گذشته با ضرورت یک تبلیغ بین الملل آشنا شدیم و در این قسمت سعی می شود تا حدی شرایط لازم برای یک تبلیغ بین الملل بیان گردد.

آماده بودن فضا

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار علماء، فضلاء ، روحانیون و طلاب شیعه و اهل تسنن استان کرمانشاه، با اشاره به موج سوم گرایش به اسلام بعد از حرکت‌های اخیر منطقه و جنبش ضد سرمایه داری در غرب، وظیفه روحانیت را مضاعف دانستند و تأکید کردند:

"امروز که سخن جمهوری اسلامی مبنی بر بی نتیجه بودن نظام مارکسیستی تحقق یافته و در مورد نظام سرمایه داری نیز در حال تحقق است، علماء و روحانیون باید با استفاده از مبانی مستحکم عقلی و متناسب با نیازهای روز، معارف منطقی و ریشه دار اسلام را برای مشتاقانی که در سراسر دنیا، در حال افزایش است، ارائه کنند."[1]

واتیکان همچنین اعلام کرد؛ اسلام دینی است که در سراسر جهان گسنرش پیدا کرده است و بر اساس آمار 19 درصد از ساکنان جهان مسلمان هستند، این در حالی است که مسیحیان 17.5 درصد از مردم جهان را تشکیل می دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است که در سالهای اخیر بسیاری از شهروندان غربی اعم از مسیحی و دیگر پیروان دیگر ادیان با وجود سرمایه گذاری غربی ها برای جلوگیری از گسترش دین اسلام از سوی اسلام ستیزان، به دین اسلام روی آوردند.[2]

برای تبلیغ بین الملل و موفق شدن در این عرصه نیاز به زمینه ها و ابزار بیشماری است تا بتوان موفق عمل کرد و اسلام را در حد شأن خود به جهانیان معرفی کرد.

زبان خارجه

یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغ بین الملل زبان خارجه است که با توجه به مکان تبلیغ انتخاب می شود.

برای انجام یک تبلیغ سودمند اولین مرحله برقراری رابطه با مخاطب است و این رابطه بدون کلام برقرار نخواهد شد. پس دانستن زبان مخاطب از جمله اولین شروط یک مبلغ بین الملل است.

حال، متناسب با هر کشوری زبان آنجا انتخاب می شود، زبان انگلیسی و عربی از مهمترین زبان هایی هستند که یک مبلغ بین الملل باید بیاموزد تا از آن ها برای گسترش دادن اسلام استفاده نماید.

آیة الله سبحانی فرمودند: بسیاری از علمای شیعه به دلیل عدم تسلط به زبان برای شرکت در جوامع بین المللی، نمی توانند دامنه وسیع معارف اهل بیت علیه السلام را عرضه کنند؛[3]

معظم له ادامه دادند: آیت الله العظمی بروجردی (ره) ده ها سال پیش با درک این اهمیت و در حالی که بسیاری به این ضرورت پی نبرده بودند، مسجد و مرکزی را در قلب اروپا و در هامبورگ آلمان ایجاد کردند و با شیوخ الازهر مکاتبات علمی داشتند و افکار حوزه را در غرب و در درون جامعه علمی و اجتماعی جهان اسلام مطرح کردند؛ در حالی که در آن زمان، به دلیل عدم آگاهی بسیاری، این اعمال، حرکتی خلاف مسیر رودخانه تلقی می شد.

به این نتیجه رسیدم که علمای غیر شیعه داشته های اندک خود را به خاطر دانستن زبان، به بهای گزاف می فروشند. این مرجع تقلید یادآور شدند:

بسیاری از علمای شیعه به دلیل عدم تسلط به زبان برای شرکت در جوامع بین المللی، نمی توانند دامنه وسیع معارف اهل بیت علیه السلام را عرضه کنند؛

همچنین آیة الله استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم گفت:

تسلط به زبان های خارجی برای ترویج و تبلیغ دین لازم و ضروری است، امروز در شرایطی قرار داریم که جوانان دسترسی زیادی به منابع مختلف در امور دینی دارند و طلاب برای بیان معارف اسلامی، آموزه های دینی و پاسخ گویی به شبهات در کنار تهذیب و پژوهش به زبان های عربی و انگلیسی و... مسلط باشند تا در تبلیغ و ترویج مبانی دین موفق تر عمل کنند.[4]

تقوی

از آنجا كه دعوت مردم به راستى و درستى و به تقواى الهى، دلِ پاك مى‏خواهد و كلامِ انسان بى‏تقوا نمى‏تواند چندان اثرى بر مردم داشته باشد، مبلّغ باید در راه خودسازى و زدودن زنگارهاى قلبِ خویش، تلاش فراوان داشته باشد و لحظه‏اى از حركت در مسیر كمال انسانى خویش باز نایستد.

آیینه، زمانى مى‏تواند عیب دیگران را بازگو كند كه خودش غبار آلود و زنگارزده نباشد.

 قرآن مى‏فرماید: «اتامرون النّاس بالبّر و تنسون انفسكم»[5]

«آیا مردم را به نیكى دستور مى‏دهید و خودتان را فراموش كرده‏اید.»

 در جاى دیگر مى‏فرماید: «لِمَ تقولون ما لاتفعلون»[6]

«چرا آنچه را انجام نمى‏دهید، مى‏گویید؟»

و از طرفی چون فضای خارج از کشور محیطی مناسب برای وسوسه های شیطانی ست مبلغ بین الملل باید بطریق اولی فردی متقی و پرهیزگار بوده تا بتواند در آن محیط بشدت مادی از مسائل معنوی صحبت کرده و بر مخاطب خویش تأثیر بگذارد.

فقه

نیاز به بیان ادله نیست در این مسئله که دانستن فقه و احکام برای یک طلبه بخصوص مبلغ بین الملل چه مقدار ضروری ست. بیان معارف اسلام بدون فقه اعتباری ندارد و بعد عملی اسلام نیز باید رعایت گردد.

معارف

علم به معارف اسلامی و معارف اهل بیت برای یک مبلغ شیعه بین الملل کاملا ضروری و با اهمیت است. کسی که به معارف الهی اشراف نداشته باشد هرچند زبان خارجی قوی داشته و انسان با تقوایی نیز باشد اما ممکن است معارف اسلام را غیر از آنچه هست بیان دارد و این خود اثری بس سوء دارد.

شناخت ادیان

در سراسر جهان انسان ها با ادیان مختلفی زندگی می کنند و هر یک آیینی را برای خود برگزیده اند. ودر تبلیغ بین الملل از آنجهت که مخاطب شما علاوه بر مسلمانان از ادیان دیگر نیز هستند لازم است با ادیان دیگر از مسیحیت و یهود گرفته تا آیین های دیگر ماننند شینتو و بودیسم، آشنا بوده تا بتوان با آن ها بیشتر ارتباط برقرار کرد.

شناخت فرهنگ ملل

آیة الله سبحانی می فرماید: تبلیغ در خارج از کشور، کار هر کسی نیست، قدم اول در این زمینه شناسایی مناطق مختلف و فرهنگ ها، آشنا کردن افراد باتجربه و عالم با نوع فرهنگ و تعاملات اجتماعی و فرهنگی در کشورهای مختلف است که این گام  مهم در حوزه های علمیه آغاز شده است.

شناخت مناطق تبلیغی بهتر و آماده تر

باید منطقه مورد هدف در تبلیغ بین الملل شرایط مورد نیاز را داشته باشد. آمادگی مردم منطقه و امکانات باید به حدی باشد که حضور یک مبلغ در آنجا مفید فایده بوده و رسالت تبلیغ بخوبی انجام شود.

شرایط بسیار دیگری باید برای یک تبلیغ بین الملل فراهم گردد که بیان مفصل آن از حوصله این مقاله خارج است.


پی نوشت ها :

[1] http://www.hamshahrionline.ir/news-148338.aspx

[2] http://islamicmedia.ir

[3] http://www.mojnews.com

[4] http://www.farhangashti.com/vdcgxu9q.ak9wt4prra.html

[5] بقره /44.

تهیه و تولید : احمد اولیایی ، گروه حوزه علمیه تبیان

[6] صف /2.