تبیان، دستیار زندگی
آرامش قلب شما بستگی به نوع رفتاری دارد که با آن دارید. اگر می‌خواهید خوشبختی و آرامش درونتان را محکی بزنید با ما همراه شوید و به سوالات زیر پاسخ دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختمان پزشکان یا ... !

ساختمان پزشکان


برنامه های طنز که با دستمایه قرار دادن موضوعات و معضلات اجتماعی به خنداندن و نقد مطلوب از آنها می پردازند، همواره یکی از آیتم های ثابت در برنامه های سیما بوده است و بازیگران و کارگردانان در این عرصه می کوشند هر روز با موضوعی جدید به این مقوله بپردازند. فارغ از نقدهای وارد به شاکله و محتوای این برنامه ها از منظر هنر و فن فیلم سازی، بسیاری از نقدهای وارده به این برنامه ها به محتوای فرهنگی و دینی آنها وارد است که در بسیاری از موارد (متأسفانه!!) به شعار «خنداندن به هر قیمتی» متوسل می شوند! "ساختمان پزشکان" یکی دیگر از  دستاوردهای فخیم!! سیما در این ایام است که بسته ی ضد فرهنگی پر و پیمانی است برای هدم اخلاقیات در جامعه!


«احترام» همیشه فراموش شده طنزها!

در فرهنگ دینی ایرانی ملت مسلمان ایران احترام به یکدیگر به ویژه احترام و ارج نهادن کوچکترها به بزرگترها و به طور خاص احترام نسبت به والدین از موارد مهمی است که در سالهای اخیر کوشش شده است از طریق القای شکاف میان نسلها، این مقوله مهم را مورد تاخت و تاز قرار دهند!

پدر و مادر به عنوان نزدیکترین افراد که حق بسیار ویژه ای بر گردن فرزندان دارند همواره در فرهنگ دینی و ملی ما مورد احترام و سپاسگزاری بوده اند. در آیات شریفه قرآنی به موضوع احترام به والدین، پس از اعتقاد به توحید پرداخته شده و از حتی «اُف گفتن» به آنها که کوچکترین بی اعتنایی به ایشان به شمار می رود نیز نهی شده است.

اکنون چه شده است که سیما به خود اجازه می دهد بدون توجه به فرهنگ دینی و ایرانی ما این احترام به والدین را مورد تمسخر قرار دهد؟! آیا خدمت به پدر در زمان بیماری و نیاز از جمله کوچکترین وظایف یک فرزند نیست؟! چرا می خواهیم اخلاقیات منفی را به این صراحت در جامعه ترویج دهیم؟! به راستی چه سود و منفعتی در پشت این مسائل نهفته است؟ آیا خنداندن به هر قیمتی رواست؟!

در روایات شریفه نیکی به پدر و مادر بزرگترین فریضه و امر واجب برای مسلمانان نام برده شده است. در فرهنگ ایرانی ما نیز همواره پدربزرگها و مادربزرگها و مادر و پدرها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند که کوچکترین بی توجهی و اهانت به ایشان همواره مطرود عام و خاص بوده است. اکنون چه شده است که سیما به خود اجازه می دهد بدون توجه به فرهنگ دینی و ایرانی ما این احترام به والدین را مورد تمسخر قرار دهد؟! آیا خدمت به پدر در زمان بیماری و نیاز از جمله کوچکترین وظایف یک فرزند نیست؟! چرا می خواهیم اخلاقیات منفی را به این صراحت در جامعه ترویج دهیم؟! به راستی چه سود و منفعتی در پشت این مسائل نهفته است؟ آیا خنداندن به هر قیمتی رواست؟!

به علاوه احترام همسران به یکدیگر و برادران نسبت به هم و دوستان در حق یکدیگر نیز از دیگر مباحث فراموش شده در این برنامه است. بخش عمده ای از مشکلات زناشویی و زندگی مشترک در میان زوجین جوان اگر نگوییم متأثر از برنامه های سیماست باید بگوییم حداقل با دیدن آنها رفع نمی شود!

ساختمان پزشکان

حریم های عفاف و حیا تا کجا شکسته می شوند؟!

روابط آزاد میان زن و مرد که دیگر از نگاههای معنادار به حرفها و حرکات زننده مبدّل شده است شاید در بین قشری از جامعه عادی سازی شده باشد! در جایی که در فقه و شرع ما نگاه لذت آمیز به جنس مخالف به هر نحوی مطرود است و جایز نیست، چگونه در برنامه طنزی چنین پرمخاطب، زنان و مردان حتی متأهل به این راحتی با یک نگاه شیفته یکدیگر می شوند و از آن بالاتر در کلام نیز اظهار علاقه می کنند و "قصد ازدواج دارند"!! فرهنگ ازدواج و خواستگاری سالم در کجای سیما تأمین می شود؟! شاید بهانه این روابط، خنداندن و جدّی نبودن آنها باشد. اما به نظر نمی رسد چنین بهانه ای پاسخی مناسب به ضد ارزشها باشد!

پدر و مادر به عنوان نزدیکترین افراد که حق بسیار ویژه ای بر گردن فرزندان دارند همواره در فرهنگ دینی و ملی ما مورد احترام و سپاسگزاری بوده اند. در آیات شریفه قرآنی به موضوع احترام به والدین، پس از اعتقاد به توحید پرداخته شده و از حتی «اُف گفتن» به آنها که کوچکترین بی اعتنایی به ایشان به شمار می رود نیز نهی شده است

نقد فاخر و منصفانه!

جدا از مسائل و موارد قابل نقد در این برنامه، نگاه نقادانه و همراه با طنز به مسائل روز اجتماعی نگاهی نو و مورد نیاز جامعه است که بایستی برای رسیدن به کیفیت بهتر آن هر روز بیشتر تلاش شود و این نکته مهم البته نباید فراموش شود که هنگامی برنامه ای به نقدی منصفانه و مطلوب در بستر طنز دست می یابد که بتواند بدون ضربه زدن به فرهنگ و اخلاقیات در جامعه گام بردارد وگرنه چیزی را فدای چیز دیگری کردن هرگز نمی تواند مطلوب مناسبی را بدست دهد.

سخن پایانی ...

در این کوتاه نوشتار سعی بر آن بود که به برخی از ویژگی های مثبت و منفی برنامه ای طنز بپردازیم و باید اذعان نماییم که متأسفانه هر روز شاهد برنامه های بیشتری هستیم که خواسته یا ناخواسته در جهت تهاجم به فرهنگ و اخلاقیات در جامعه گام برمی دارند! چه خوب بود مردم فهیم ایران را با مخاطبان ماهواره ای و شبکه های آنچنانی یکی نمی کردیم و برای هویت تاریخی، دینی و ملی ایشان ارزش قائل بودیم!

فهرست منابع و مآخذ

1- قرآن کریم

2- تفسیر نمونه- زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی

3- نهج الفصاحه- مجموع احادیث نبوی(ص)

4- نهج البلاغه- شرح علامه جعفری(ره)

5- میزان الحکمه- مجموع احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام)

ن . رادفر

بخش اخلاق و عرفان اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.