تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت‌های زندگی خانوادگی


معرفی مختصری از کتاب‌های «مهارت‌های زندگی خانوادگی در آیینه آیات و روایات»، «خانواده و کودک با ناتوانی‌های چندگانه» و «مدیریت استرس برای افراد پر مشغله».


مهارت‌های زندگی خانوادگی

«مهارت‌های زندگی خانوادگی در آیینه آیات و روایات»

تدوین: زهرا آیت اللهی

انتشارات: پژوهشکده فرهنگ و معارف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

قیمت: 3800 هزار تومان

این کتاب در شش فصل نگارش یافته که این فصل‌ها به ترتیب به موضوعات تشکیل خانواده و همسر، روابط همسران، اقتصاد خانواده، گستره خانواده، بهداشت خانه و تغذیه خانواده و بحران در خانواده می‌پردازد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: «معمولاً آیات و روایات، معیارهای کلی برای زندگی موفق خانوادگی را ارایه می‌کنند و بسیاری از راهکارهای اجرایی و عملی برای تحقق این معیارها را باید با بهره گیری از عقل و خرد دریافت کرد، این امر امروزه با عنوان مهارت‌های زندگی خانوادگی مطرح می‌شود. این کتاب درصدد است ارایه این مهارت‌ها نیست، همان‌گونه که درصدد ارایه همه شاخص‌های زندگی موفق نیست، زیرا برخی از این شاخص‌ها را باید از آن دسته متون روایی دریافت که ویژه مباحث خانوادگی نیستند، بلکه معیارهای کلی زندگی موفق را ارایه می‌کنند.».

مهارت‌های زندگی خانوادگی

«خانواده و کودک با ناتوانی‌های چندگانه»

مریم باشعور لشگری

انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی

151 صفحه

بها: 2000 تومان

این اثر راهکارهایی را به والدین کودکان چند معلولیتی برای طراحی برنامه‌های آموزشی ویژه ارایه می‌کند.

خانواده‌های دارای فرزندان عادی می‌توانند به منابع بسیاری مراجعه کنند که در آن برای تسهیل دسترسی والدین به فعالیت‌های مربوط به برنامه‌ریزی آینده و پیشرفت کودک به شیوه تخصصی یا ساده بحث شده است، اما کمتر کتابی را می‌توان یافت که برای والدین کودکان با نیازهای

ویژه طراحی شده باشد.

کودکان استثنایی و خانواده‌های آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که توجه بیشتری را طلب می‌کند. در این خانواده‌ها مشکلات ویژه‌ای بروز می‌کند که از مشکلات فرزند ناشی می‌شود و می‌تواند نه تنها زندگی کودک را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه اساس خانواده را متزلزل سازد.

در نخستین بخش این نوشتار، مراحل مختلف زندگی والدین دارای کودکان با ناتوانی‌های چندگانه خلاصه شده است و پیشنهاد می‌شود والدین و متخصصان نظراتشان را به گروه بین‌رشته‌ای بیاورند تا برنامه‌های مناسب‌تر و مؤثرتر برای این دسته از کودکان تهیه شود.

در دومین بخش از این اثر توصیه‌هایی به والدین ارایه شده که علایق و ترجیح‌ها والدین را در برخورد با کودکان دارای ناتوانی‌های چندگانه تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در بخش‌های پایانی، نمونه‌هایی از دفترچه‌ها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز والدین معرفی شده‌اند.

«همدلی با فرزند ناتوان»، «تدوین انجام تحلیل تکلیف»، «مهارت‌های ارتباطی و راهکارهای آن برای کودکان با ناتوانی ارتباط»، «چگونه کودک با مشکلات حرکتی می‌تواند ارتباط برقرار کند»، «مراقبت‌ها و مهارت لازم برای کودکان با ناتوانی» و «مراقبت‌های بهداشتی» عناوین برخی از فصول این اثرند.

مهارت‌های زندگی خانوادگی

«مدیریت استرس برای افراد پر مشغله»

نویسنده: کارول ا. تورکینگتون

مترجم: رقیه بلالی و فرشته باعزت

انتشارات بعثت

192 صفحه

بها: 5000 تومان

این کتاب راهبردها و روش‌های موثر برای مقابله با استرس، تنظیم برنامه برای کاهش استرس در زندگی و تمرین‌های تنش‌زدایی در محیط کار و منزل را تشریح کرده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «چیزی که در هزاره جدید، سلامتی و بهداشت روانی افراد را تهدید می‌کند، سرطان یا بیماری‌های قلبی نیست، بلکه استرس عامل اصلی آن خواهد بود. طی مطالعات مشخص شده که استرس و عکس‌العمل‌های مرتبط با اضطراب و افسردگی باعث می‌شود نسبت به زمانی که تحت استرس نیستیم، سریع‌تر دچار سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر شویم. شاید در صورت ابتلا به انواع سرطان‌ها، اگر تحت استرس یا افسردگی باشیم، دچار مرگ زودرس می‌شویم.».

در این کتاب بیان شده که استرس در حالاتی چون پرش پلک چشم، دردهای شکمی و پریدگی رنگ صورت می‌تواند به سرعت کنترل فرد را از بین برده و بیماری‌های دیگری نیز به دنبال داشته باشد.

کتاب حاضر دارای یازده فصل با عنوان‌هایی چون «چگونه استرس بر شما اثر می‌گذارد»، «شناسایی استرس‌ها، مقابله همه جانبه با استرس»، «از میان بردن رفتارها و افکار استرس‌زا»، «استرس شغلی»، «مهار استرس در خانه»، «برطرف کردن استرس با کش و قوس دادن بدن و تنفس»، «رژیم غذایی و استرس»، «ورزش» و «تکمیل و اتمام اهداف» تدوین شده است.

در پایان کتاب نیز دو ضمیمه با عناوین «فهرستی از پایگاه‌های شبکه اینترنت در زمینه استرس» و «استرس و تست شیوه‌های مقابله» ارایه شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منابع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، خبرگزاری کتاب ایران