تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخر نخرهای زندگی


خرید رفتن و خرید کردن یکی از کارهای اساسی خانواده‌های ایرانی است؛ نیازهای دائمی و همیشگی خانواده مرتب تکرار می‌شود، مواد غذایی تمام می‌شود و باید دوباره مواد تازه را جایگزین آن‌ها کرد، هر روز باید شیر، ماست، نان، سیب‌زمینی، میوه و دیگر لوازم را تهیه کرد و... پس همیشه باید حواسمان باشد چیزی کم نیاید و همه چیز هنگام نیاز در دسترس باشد. با این شرایط مشخص است که این وظیفه دائمی، کاری به نسبت دشوار است.

بخر نخرهای زندگی

البته شاید به نظر شما این کار بسیار ساده باشد، ولی اگر کمی درگیر خریده‌ای روزانه شوید می‌بینید به این آسانی‌ها هم نیست؛ چه میوه‌ای بخریم که هم سالم باشد و هم خوشمزه؟ علاوه بر این قیمت میوه هم مهم است و باید محصولی را بخریم که با اقتصاد خانواده ما هماهنگ باشد. از کجا ماست و شیر مورد نیاز خانواده را تهیه کنیم که از سلامت و تازگی آن مطمئن باشیم؟ و... .

بنابراین می‌بینیم که خرید روزانه وظیفه‌ای مشکل است که در هر صورت باید انجام شود. البته برخی افرادی که مسوول خرید خانه هستند، همیشه با کمبودی در خانه روبه‌رو می‌شوند، مثلاً سیب‌زمینی می‌خرند یادشان می‌افتد گوجه فرنگی ندارند، شیر می‌خرند تازه به یاد خرید کشک می‌افتند و... این گروه از افراد همیشه مشکل خواهند داشت و خودشان نیز اذیت می‌شوند.

خرید هم برنامه‌ریزی می‌خواهد

بعضی از خانم‌ها یا هر کسی که مسوول خرید خانه است، بدون این که دقیقاً بدانند چه چیزی می‌خواهند به خرید می‌روند. پس از چند ساعت گشتن در مغازه‌ها یا بازار خسته به خانه برمی‌گردند، اما در مسیر برگشت یا حتی گاهی در خانه، متوجه می‌شوند بعضی از اجناس ضروری را تهیه نکرده‌اند. در این شرایط خستگی به تن آن‌ها می‌ماند و علی‌رغم تلاش و اختصاص وقتی برای خرید، هنوز کالاهای مورد نظرشان تهیه نشده است. پس برای این‌ که با چنین مشکلی روبه‌رو نشوید، بهترین کار این است که کاغذ و مدادی در آشپزخانه بگذارید و به محض یادآوری یا مشاهده کمبود یکی از اجناس، نام آن را یادداشت کنید. هنگام خرید نیز می‌توانید از روی فهرست یادداشت شده، خریدهایتان را انجام دهید. البته هنگام تهیه این لیست نیز باید کمی سلیقه نشان دهید و مواد مورد نیاز را به درستی طبقه‌بندی کنید. به این معنی که شیر و ماست و قفل در نباید کنار هم و در یک ردیف باشند.

در نظر داشته باشید تهیه و همراه داشتن لیستی کامل از مواد مورد نیاز هنگام خرید، کار مفیدی است که از اتلاف وقت و خرید مواد اضافی جلوگیری می‌کند

خرید راحت فقط با یک تلفن

امروز اکثر فروشگاه‌ها برای جلب رضایت مشتریان، از امکاناتی استفاده می‌کنند که ارسال مواد مورد نیاز به در خانه یکی از ساده‌ترین آن‌هاست. در حقیقت بیشتر مغازه‌ها این امکان را برای مشتریان فراهم کرده‌اند که تنها با یک تماس تلفنی مواد مورد نیاز را در خانه خود تحویل بگیرند. این شیوه هم نکته مثبتی برای خانم‌های خانه‌دار است، اما حواستان باشد؛ نباید از صبح تا شب چندین بار از پیک مغازه برای تحویل مواد مورد نیاز خود استفاده کنید. پس در این شیوه هم قبل از سفارش دادن، از کامل بودن فهرست مطمئن شوید.

همه چیز در یک فروشگاه

بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای خرید به فروشگاه‌های بزرگی بروند که تقریباً تمام اجناس مورد نیاز از مواد غذایی گرفته تا انواع لوازم بهداشتی و شوینده‌ها را داشته باشد.

بخر نخرهای زندگی

این نوع خرید هم خوب است، اما گاهی باعث می‌شود کالاهایی که چندان ضروری نیست خریداری شود. یعنی ممکن است هنگام راه رفتن در مغازه و گشتن میان قفسه‌ها، اجناسی خریداری شود که واقعاً به آن‌ها نیاز نداریم. بنابراین بهتر است اگر چنین فروشگاه‌هایی برای خرید انتخاب می‌شود، هنگام خرید به وضعیت اقتصادی خانواده هم توجه کنیم و بدون فکر هر جنسی را تهیه نکنیم.

البته در گذشته افراد باید خیلی از کالاها و مواد غذایی مورد نیازشان را زودتر می‌خریدند و مدت‌ها در خانه نگهداری می‌کردند. چون بعضی از آن‌ها فقط در ماه‌ها و فصل‌هایی خاص در بازار موجود بود، اما امروز تقریباً تمام مواد در تمام مدت سال موجود و در دسترس است. پس نباید بیش از حد نیاز مواد غذایی را خریداری کرد.

حواسمان باشد اسراف نکنیم

یکی از نکاتی که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد، بحث اسراف و زیاده‌روی در مصرف است. بنابراین هنگام خرید با دقتی بیشتر سعی کنید همه چیز را به اندازه بخرید تا نه فاسد شود و نه بی‌فایده بماند.

متأسفانه برخی افراد عادت دارند همه کالاهای مورد نیاز را بیش از اندازه بخرند و در خانه خود نگه دارند، اما این شیوه همیشه هم به نفعشان نیست و گاهی با خراب شدن و از کار افتادن آن جنس خاص، می‌تواند دردسرساز شود. همچنین خوب است قبل از خرید هر جنسی حتماً به تاریخ تولید و انقضای آن نیز دقت کنید. چون گاهی همین بی‌دقتی به ظاهر ساده می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی ایجاد کند.

در ضمن خیلی خوب است اگر عادت کنیم مواد غذایی و به خصوص میوه‌ها و سبزیجات را تازه مصرف کنیم و از نگهداری آن‌ها برای مدتی طولانی در یخچال و فریزر خودداری کنیم.

بنابراین فراموش نکنید با یک برنامه‌ریزی دقیق و فهرست کردن تمام کالاهای مورد نیاز می‌توان هم مدت زمان خرید را کاهش داد و هم کالاهایی با جنس بهتر و قیمت مناسب‌تر تهیه کرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

جام جم آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.