تبیان، دستیار زندگی
ما باید دین را یاری كنیم و در جایی كه می‌بینیم دین تحقیر می‌شود، بی‌غیرت نباشیم و عكس‌العمل نشان بدهیم؛ ولو با زبان یا چهره عبوس كردن. در احادیث بیان شده است که هنگامی که با خلاف و منکری مواجه شدید ، یا باقدرت و یا با زبان و یا حتی با روترش کردن از منکر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنی که در حکومت فاسد، کودتا کرد!


ما باید دین را یاری كنیم و در جایی كه می‌بینیم دین تحقیر می‌شود، بی‌غیرت نباشیم و عكس‌العمل نشان بدهیم؛ ولو با زبان یا چهره عبوس كردن. در احادیث بیان شده است که هنگامی که با خلاف و منکری مواجه شدید ، یا با قدرت و یا با زبان و یا حتی با روترش کردن از منکر جلویش را بگیر.


حضرت زینب (ع)
زینب(س) مدیر نمونه بحران های تاریخ

امروز در رشته‌های دانشگاه یك رشته است كه می‌گویند مدیریت بحران! مدیریت بحران یعنی اگر یك حوادثی به هم ریخت، مثل زلزله‌ بم، دیگر مسئولین كرمان نمی‌‌توانند جمعش كنند، نیاز به این دارند كه استان‌های دیگر به كمك بیایند، و یك آدم‌هایی كه بتوانند در شرایط بحرانی مدیریت كنند.

در كره‌ زمین نفر اول در مدیریت بحران زینب سلام الله علیها بود. خیلی سخت است. شما نگاه كن به خودت، به بنده، ما كفشمان تا به تا باشد مدرسه نمی‌رویم. اصلاً بلند شویم و ببینیم كه یك لنگه كفشمان نیست ،می‌گوییم امروز مدرسه تعطیل است. معلم اگر ببیند یك لنگه‌ كفشش نیست، ممكن است سر كلاس نیاید. یعنی ما با یك لنگه‌ كفش مرخص می‌شویم.

حضرت زینب سلام الله علیها قهرمان صحرای كربلاست

زینب سلام الله علیها دو جوان داشت كه كربلا شهید شدند. غیر از دو جوان شانزده نفر هم فامیلش بودند، می‌شود دو تا و شانزده تا، هجده تا! یعنی یك زن هجده نفر از فامیلش را بدهد، یك فامیلش امام حسین علیه السّلام است، یك فامیلش اباالفضل سلام الله علیه است، دوتا جوان خودش هم هستند. علی اكبر سلام الله علیه است. آن وقت هجده شهید بدهد، و 72 شهید ببیند، بعد سخنرانی كوبنده بكند، بعد مدیریت اسارت، شكنجه، خودش را باید نگه دارد، باید دلداری به دیگران هم بدهد، از نمازش كه نمی‌گذرد كه هیچ، سخنرانی كوبنده هم می‌كند.

با كمال تأسف امروز افرادی را می بینیم که بیان می کنند : نماز بخوانم لاك را چه كنم، لاك بزنم نماز را چه كنم؟! یعنی بین خدا و لاك نمی‌تواند تشخیص بدهد. این خیلی بد است که جوان امروزی بین لاک و خدا ، بین دوست و خدا شک کند که کدام را انتخاب نماید .این یعنی نهایت بدبختی و سیه روزی !

این كه می‌گویند حضرت عباس! عباس یعنی عبوس می‌كند. یعنی یك هیبتی دارد كه دیگران از او وحشت دارند. نمی‌توانند روبه‌روی او هركاری بخواهند بكنند. یك جذبه‌ای دارد که انجام خلاف در مقابل او غیر ممکن می شود . مسلمان نباید طوری باشد كه هركس جرأت داشته باشد روبه‌رویش هر حرفی را بزند وهر عملی را انجام دهد

بانویی که معصوم به او التماس دعا دارد!

پیغمبر صلّی الله علیه و آله فرمود: گریه برای دخترم زینب، مثل گریه برای برادرش امام حسین علیه السّلام است و به قدری این خانم با كمال بود كه امام حسین علیه السّلام به زینب كبری سلام الله علیها گفت: زینب جان در نماز شب برای من دعا كن. یك زن مقامش به كجا برسد كه امام معصوم به این خانم بگوید: برایم دعا كن!

یاری کردن دین خدا ولو با چهره در هم کشیدن

ما باید دین را یاری كنیم و یك جایی كه می‌بینیم دین تحقیر می‌شود، بی‌غیرت نباشیم. عكس‌العمل نشان بدهیم. در اتوبوس یك كسی حرف باطل می‌زند. در صف یك كسی حرف باطل می‌زند. اگر حرف باطل زد لااقل نگاهش نكنیم ، به او نخندیم!

حدیث داریم، خلاف كه دیدی، یا با قدرت جلویش را بگیر، یا با زبان جلویش را بگیر، یا با قیافه، عبوس كن!

این كه می‌گویند حضرت عباس! عباس یعنی عبوس می‌كند. یعنی یك هیبتی دارد كه دیگران از او وحشت دارند. نمی‌توانند روبه‌روی او هركاری بخواهند بكنند. یك جذبه‌ای دارد که انجام خلاف در مقابل او غیر ممکن می شود . مسلمان نباید طوری باشد كه هر كس جرأت داشته باشد روبه‌رویش هر حرفی را بزند و هر عملی را انجام دهد .

حضرت زینب (ع)
زنان مقاوم تاریخ الگوی مردان هستند!

یکی دیگر از زنان نمونه تاریخ طوعه است .او در خانواده ای پرورش یافت که پدر همفكر ابن‎ملجم، دختر قاتل امام حسن است. از دودمان اشعث! اما این دختر در این خانواده خوب در آمد .

یکی دیگر از بانوان نمونه تاریخ آسیه ، همسر فرعون است. قرآن در سوره‌ تحریم می فرماید : مردها و زنها، همه‌ شما از این خانم یاد بگیرید : «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن‏» (تحریم/11)

این خانم چه ‎كسی بود؟ می‌گوید: «امْرَأَتَ فِرْعَوْن» زن فرعون بود. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا» خدا مثل زده، برای مردان باایمان گفته: «امْرَأَتَ فِرْعَوْن» از خانم فرعون یاد بگیرید. چطور؟ «إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّة‏»‏ گفت: خدایا من فرعون را نمی‌خواهم. نه كاخش را می‌خواهم، نه باغش را، نه طلایش را، نه نازش را. من با فرعون مخالفم. زن فرعون هستم اما با او نیستم. چه می‌خواهم؟ «عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّة» من می‌خواهم نزد خودت بیایم. می‌خواهم شهید شوم، می‌خواهم از این خانه بیرون بیایم. «وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْن‏» خدایا مرا از شر فرعون نجات بده!

به‏عكسش، یك نمونه دیگر. قرآن در همین سوره می‌فرماید: می‌گوید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوح»(تحریم/10) خدا برای نمونه مثل زده نمونه‌ای كافر، زن نوح است و زن لوط. نوح پیغمبر بود، لوط پیغمبر بود. دو تا زن پیغمبر بد بودند. می‌گوید: مثل كافر زن نوح، زن لوط : «كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْن‏» دو تا عبد صالح، دو تا پیغمبر عزیز، شوهر بودند، اما زنانشان نمونه ای برای کافران بودند .

در قرآن جاهای دیگر هم داریم می فرماید : «إِلاَّ امْرَأَتَهُ» (اعراف/83) ما لوط را نجات دادیم، مگر خانمش!  چرا که او :«كانَتْ مِنَ الْغابِرینَ» (اعراف/83) باید جز هلاك شده‌ها باشد.

همین كه سر امام حسین را جلوی یزید گذاشتند، یزید با چوب داشت جسارت می‌كرد، یكی از اصحاب پیغمبر گفت: یزید این لب‌ها را پیغمبر می‌بوسید، تو داری چوب می‌زنی. همسر یزید هم وقتی این را شنید، لباسش را سر كشید، و به یزید گفت كه: این سر پسر فاطمه است؟ من طرفدار او هستم. سید‌بن طاووس می‌گوید كه وقتی یزید این حرف را از زنش شنید ، گفت : سرت به باد می‌رود. زن یزید گفت : برود و هر کاری که می خواهی بکن

از این مثال ها به این نتیجه می رسیم که زن وجود مستقلی دارد ، یعنی می‌شود پدر بد، مادر بد، برادر بد، دخترعمو، دخترخاله، هم‎شاگردی، همسایه می‌شود همه اهل گناه باشند، اما یك دختربه تنهایی تصمیم بگیرد خوب شود.

زنی که در حکومت فاسد، کودتا کرد!

زن یزید! یزید و خاندان او از فاسدترین های روی زمین بودند اما زن یزید طرفدار امام حسین علیه السلام شد.

این نمونه به انسان پیام میدهد که دوست من! نگویید که من در خانه ای زندگی می کنم که همه سیگاری هستند ، همه بی حجاب هستند ، همه دروغ می گویند ، همه غیبت می کنند ، هیچ کس نماز نمی خواند و ... من هم نمی توانم مخالف آنان عمل کنم.انسان وجودی مستقل است و می تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و عمل نماید .

همین كه سر امام حسین را جلوی یزید گذاشتند، یزید با چوب داشت جسارت می‌كرد، یكی از اصحاب پیغمبر گفت: یزید این لب‌ها را پیغمبر می‌بوسید، تو داری چوب می‌زنی. همسر یزید هم وقتی این را شنید، لباسش را سر كشید، و به یزید گفت كه: این سر پسر فاطمه است؟ من طرفدار او هستم. سید‌بن طاووس می‌گوید كه وقتی یزید این حرف را از زنش شنید ، گفت : سرت به باد می‌رود. زن یزید گفت : برود و هر کاری که می خواهی بکن .

حرکت این بانو باعث شد که چهره یزید و امثال آن در حوادث بعد از عاشورا بیشتر به مردم نشان داده شده و مردم را علیه حکومت های فاسد برپادارد .

گروه دین تبیان


منبع :

عصر شیعه ـ بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.