تبیان، دستیار زندگی
همان گونه که در بحث مقدماتی ساختار هسته ای بیان شد، 106 عدد اتمی یا عنصر شیمیایی متفاوت وجود دارد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوکلئیدها

نوکلئیدها

همان گونه که در بحث مقدماتی ساختار هسته ای بیان شد، 106 عدد اتمی یا عنصر شیمیایی متفاوت وجود دارد. از آن جایی که هر اتم می تواند تعداد نوترون متفاوتی داشته باشد، بدیهی است که بیش تر از 106 ترکیب هسته ای متفاوت وجود داشته باشد. در واقع 1300 ترکیب مختلف نوترون - پروتون تاکنون شناخته شده است.

عنصر دوره ای به طبقه بندی یک ماده بر اساس عدد اتمی آن ماده و هسته ی دوره ای به هر دو طبقه بندی عدد اتمی و تعداد نوترون ها مربوط می شود. به بیان دیگر از آن جایی که در نهایت 106 عنصر متفاوت وجود دارد، حدود 1300 نوکلئید مختلف شناخته شده نیز وجود دارد.

به کلیه ی اتم هایی که حاوی پروتون، نوترون و مقداری نیروی هسته ای هستند، نوکلئید گفته می شود.

نمودار نوکلئیدهایی که بر اساس ترکیب نوترون- پروتون هسته مرتب شده اند.

رابطه ی ساختاری نوکلئیدهای مختلف اغلب با شبکه ایی که به نمودار نوکلئیدی موسوم است، مشخص می شود(شکل روبرو). مقیاس در جهت افقی، تعداد پروتون ها (عدد اتمی) و در جهت دیگر تعداد نوترون ها را نشان می دهد. هر مربع در این خطوط متقاطع، یک ترکیب هسته ای یا نوکلئیدی را نشان می دهد. تمام نواحی در نمودار اشغال نشده اند؛ بسیاری از ترکیبات نوترون - پروتون، ناپایدارند و به صورت یک هسته وجود ندارند.

نوکلئیدهایی که به صورت پایدار وجود دارند، در پهنای نسبتاً باریکی واقع شده اند که به صورت قطری در سراسر نمودار پخش می شوند.

نمودار شکل فوق (برای مشاهده نمودار در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید) در این مطلب فقط برای 16عنصر رسم شده است زیرا توجه عمده به مشخصه های نمودار است نه جزئیات تمام عناصر. این نمودارها تمامی نوکلئیدهای شناخته شده را نشان می دهند. اکنون لازم است تا رابطه ی مشخصی بین نوکلئیدها مورد بررسی قرار گیرد که در مباحث بعدی به آن می پردازیم.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: خدیجه آلچالانلو

تنظیم: مریم فروزان کیا