تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین ویژگی پژوهشی که توسط دانش آموزدوره ابتدایی انجام می گیرد ،ساده و کودکانه بودن آن است . باید در نظر داشته باشیم پژوهشی که دانش آموزان 7تا15 ساله انجام می دهند، به هیچ عنوان قابل مقایسه با پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک نبوده و سادگی، کم حجم بودن و..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های پژوهش دانش آموزی

مطالعه

مهم ترین ویژگی پژوهشی که توسط دانش آموزدوره ابتدایی انجام می گیرد ،ساده و کودکانه بودن آن است .

باید در نظر داشته باشیم پژوهشی که دانش آموزان 7تا15 ساله انجام می دهند، به هیچ عنوان قابل مقایسه با پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک نبوده و سادگی، کم حجم بودن و پاسخ دادن به پرسش های دانشگاهی محدود از برجستگی های اساسی آن است معلمان باید در پروژه ها و پژوهش هایی که برای دانش آموزان خود در نظر  می گیرند ، به این نکته مهم توجه کنندکه این پروژه توسط کودک دبستانی انجام خواهد شد و هدف از این کار ، تعمیق یادگیری ، د وری از حافظه پروری ،مکاشفه شخصی و لذتی است که می خواهیم کودک خود به آن دست یابد.

ویژگی های مهم یک پژوهش دانش آموزی که لازم است معلمان در ارائه پروژه به دانش آموز خود مد نظر قرار دهند ، به قرار زیر است:

بررسی توپ بازی در فرهنگسرای انقلاب

1-   موضوعی که برای پژوهش توسط دانش آموز ان ارائه می شود باید بسیار ساده باشد.

2-   اگر قرار است به صورت کتابخانه ای و با بهره گیری از منابع مکتوب انجام شود ، تاکید لازم به عمل آید تا ضمن جلوگیری از رونویسی محض و کامل از روی منابع ،دانش آموزان تنها در صفحات محدود(2الی 3 صفحه ) به پاسخ دادن به نکته ها و پرسش هایی که در باره موضوع پژوهش طرح شده ، اکتفا کنند.

آفتابگردان

3-   معلمان ، با ارائه روش هایی جهت انجام پژوهش ، برای تحقیق میدانی و پای گذاردن دانش آموزان در جامعه تاکید کنند.

4-   معلمان ، به عنوان راهنمای تحقیق، دانش آموزان را به سمت و سویی هدایت کنند که در متن مکتوب پژوهش و نیز ارائه شفاهی و قرائت آن در کلاس های درس ، از واژگان ساده و در حد سن و مقتضیات   روان شناختی خود استفاده کنند.

5-   به پژوهش هایی که به نوعی آمارگیری ساده ای را در خود نهفته دارند ، اهمیت داده شود.

6-   به انجام پژوهش هایی باموضوعاتیکه مشکلات روز، عینی و قابل لمس دانش آموزان  را مطرح می کنند،توجه شود . مانند: آلودگی هوا و محیط زیست، مشکلات دوران بلوغ و..........

7-   معلمان باید در نظر داشته باشند ممکن است برخی از پژوهشها شخصا" توسط دانش آموزان انجام نشده و به طور مشخص ، محتوای علمی آنها با روحیه ، سن ، اطلاعات و توانایی های دانش آموزان همخوانی نداشته باشد . در این گونه موارد ،لازم است قبل از انجام تحقیق ، در مرحله انتخاب موضوع و یا پس از اتمام پژوهش و ارائه آن ، مقابله علمی با این قبیل فراگیران به عمل آید و به دانش آموزان گفته شود که انجام ناقص یک پژوهش توسط خود آنها ، بهتر از انجام کامل تحقیق توسط دیگران است .

چند خبر کوتاه در وادی ادب

8-   معلمان به دست ورزی های انجام شده در تدوین تحقیق توسط شخص دانش آموز بها و ارزش بیشتر قائل شوند (طراحی جلد ، نقاشی روی جلد تحقیق و حاشیه های اوراق،کاردستی ضمیمه پژوهش، کارتها، نمودارها و..) واز پدران و مادران دانش آموزان مؤکداً بخواهند از انجام اصل تحقیق و نیز فعالیتهای جنبی پژوهش فرزندان خود خودداری کنند و اجازه دهند رشد فکری، عاطفی و بدنی فرزندان آنها متوازن و منطقی انجام پذیرد .البته عدم اختصاص نمره به این قبیل کارها و ارزشگذاری واقعی به کارها و پژوهش هایی که علیرغم ضعیف و نا مناسب بودن از لحاظ ظاهر و محتوا، مشخص است که شخصا" توسط کودکان و نوجوانان انجام پذیرفته، می توان در تعدیل این رویه که هم اکنون به شدت جاری و ساری است، موثر باشد.

9-   معلمان می توانند از پرسش ها و نکات حل نشده ای که در انتهای هر یک از پژوهش های دانش آموزان به آنها اشاره شده است ، به عنوان دستمایه ای جهت پژوهش های بعدی استفاده کنند. این امر ، تمرینی است برای پژوهشگران در آینده و پاسخگویی به شبهات پرسش های دیگر پژوهشگران.

10-  معلمان باید ترتیبی اتخاذ کننده تا شیوه های متنوعی از پژوهش دانش آموزی (به غیر از انجام تحقیق به صورت مکتوب و کتابخانه ای) به فراگیران معرفی شود تا آنها به فراخور توان، علاقه و امکانات شخصی و خانوادگی خود یکی از آنها را به عنوان شیوه پژوهش انتخاب و تحقیق خود را بر اساس شیوه مذکور به انجام رسانند.

بخش پژوهش های دانش آموزی

منبع: آموزش و پرورش منطقه ی 6 شهر تهران

تنظیم: نسرین صادقی