تبیان، دستیار زندگی
امروز اگر سوار مترو بشوید ، با یك بازارچه كامل مواجه خواهید شد. از لوازم آرایش گرفته ، تا مواد خوراكی . حتی گاه موادی عرضه می شود كه استاندارد نبوده و از مواد نامناسب و غیر قانونی تهیه شده اند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه رئیسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان دستفروش در مترو


امروز اگر سوار مترو بشوید ، با یك بازارچه كامل مواجه خواهید شد. از لوازم آرایش گرفته ، تا مواد خوراكی . حتی گاه موادی عرضه می شود كه استاندارد نبوده و از مواد نامناسب و غیر قانونی تهیه شده اند. به نظر شما با این پدیده باید چه كرد ؟ آیا رفتارهای ماموران مترو با این افراد  كه از روی ناچاری به این مشاغل روی آورده اند ، صحیح می باشد ؟ چرا معضلات اجتماعی در كشور ما به طور ریشه ای حل و درمان نمی شود .


زنان- دستفروش - مترو

چندی پیش در صدا و سیما یكی از این زنان زحمتكش را نشان می داد كه به دلیل استیصال زیاد، و داشتن همسر جانباز ، و مخارج زیاد خانواده ناچار به انتخاب این شغل  نسبتا كاذب شده بود . این خانم ابرازمی كرد كه چون بنیاد رسیدگی كامل ندارد و هزینه های زندگی بالاست ، شغلی هم برای او نیست ،  ناچار است با زحمات زیاد و ترس شدید از ماموران مترو دست به این كار بزند .

چند روز قبل  ، وقتی سوار مترو بودم ، دیدم كه ماموری یكی از این خانم ها رو تعقیب كرده و او را شدیدا مورد ضرب و شتم قرار داد ، بعد تمام كالاهایی را كه داشت با وجود التماس های شدید آن خانم با خود برد .

آیا تنبیه اجتماعی مشكلی را حل می كند؟ یا درد ما در جای دیگری است ؟ شما اگر وارد هر ایستگاه مترو شوید ، مشاهده خواهید كرد كه در ایستگاه ها غرفه هایی خالی جهت اجاره طراحی شده است و قریب به اتفاق این غرفه ها خالی است . چرا ؟

كاملا پر واضح است كه اجاره این غرفه ها و مالیات هایی كه به آنها تعلق می گیرد نیز بالا می باشد ، چون مسئولین امر معتقدند كه در این ایستگاه ها تردد زیاد است ، و حتما خرید كالا هم بالا خواهد بود . اما همیشه و همه كالاها اینگونه نخواهد بود . اگر اجاره بالا و مالیات زیاد هم به این كالاها تعلق بگیرد ، قطعا قیمت كالا بالا می رود و خرید كالا پایین تر می آید . بنابراین خانمی كه توان بالایی برای اجاره و هزینه های جانبی را ندارد ، ترجیح می دهد كه  به طور مخفیانه و با بازی كردن هزاران نقش وارد مترو شده و به قیمت نسبتا ارزان تر كالای خود را عرضه كند ، تا بلكه فروش رود .

در چنین مواقعی فرصت به دست سودجویان و سوء استفاده كنندگان نیز خواهد افتاد ، تا به تولید كالاهای تقلبی بپردازند و آنرا توسط خانم ها در مترو عرضه كنند و با این سبك و سیاق فروش در مترو ها كسی نتواند بر روی  ورود و تهیه این كالا ها كنترلی داشته باشد  .

چندی پیش در مترو خانمی می گفت از كرم صورتی كه در مترو تبلیغ شده ، و مارك شناخته شده ای بوده است، خریداری كرده و پس از مدتی مصرف به دلیل وجود اسید در کرم تقلبی دچار ضایعات زیادی در پوست خود شده ست.

برای وجهه و ظاهر متروی پایتخت جالب نیست ، كه شاهد تكدی گری ودستفروشی در آن باشیم . چهره مترو با این شرایط از حالت یك سیستم حمل و نقل تبدیل به یك بازار در حال حركت شده است

علاوه براین گونه از معضلات ، برای وجهه و ظاهر متروی پایتخت جالب نیست ، كه شاهد تكدی گری ودستفروشی در آن باشیم . چهره مترو با این شرایط از حالت یك سیستم حمل و نقل تبدیل به یك بازار در حال حركت شده است . بسیاری از این دستفروشان با تبلیغ های مختلفی كه دارند ، سكوت در مسیر را ازبین می برند و در ساعات شلوغ رفت و آمد ، سوار شدن این خانم ها با بارهای زیاد ، معضلی برای مسافران است .

خیلی اوقات در مترو دیدم كه خانمی به علت ازدحام در مترو ویا بارهایی كه بر سر راه او می باشد ، نتوانسته سر ایستگاه مورد نظرش پیاده شود و از ایستگاه جا مانده و همین مسئله باعث بوجود آمدن تشنج و نزاع در درون مترو بین خانم ها شده است .

بعضی اوقات شاهد پسر های بزرگسالی هستیم كه در میان واگن خانم ها می آیند و به فروش فال می پردازند . در ساعات شلوغ مترو به واگن خانم ها وارد می شوند و اغلب دور از چشم ماموران مترو این كار را انجام می دهند . این كار هم از نظر شرعی و هم از نظر عرفی مشكل ساز است و كمتر به آن توجه می شود .

زنان- دستفروش - مترو

بنابراین ، این شغل بسیار پرزحمت ، نه می تواند همیشگی باشد و نه می تواند تضمینی داشته باشد . با تنبیه نمودن و گرفتن كالاهای این افراد نیز مشكلی حل نمی شود ، بلكه این افراد با هزاران زحمت  و حتی با قرض گرفتن از دیگران ، این كالاها را تهیه می كنند ، گرفتن  این كالا ها از آنها ، مشكلی بر مشكلات آن ها می افزاید . اغلب می بینیم كه این زنان با اضطراب و ترس شدید سوار مترو می شوند و بسیاری از مواقع از دست ماموران مترو فرار كرده اند . لذا باید برای این نیازمندان به کار ، راه حلی اندیشید.

راه حل چیست ؟

شركت مترو ، در آمد قابل توجهی را از حمل ونقل مسافر دریافت  می كند ،یکی از راه کارهای اساسی می تواند این باشد که بعد از تحقیق در مورد و ضعیت معیشتی این زنان ، این غرفه ها را با قیمت های ارزانتر و بدون مالیات در اختیار آنان قرار دهد . در عین حال روند درآمد این زنان و وضعیت تهیه كالا ی آنان را ، همیشه توسط ماموران مخفی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا دست سود جویان كوتاه شود و كمتر كالاهای تقلبی و بنجل وارد بازار شوند .

در این صورت  هم این زنان  از نظر شغلی سرو سامانی می گیرند و هم چهره مترو از این حالت آشفتگی و بی برنامگی در می آید . از طرف دیگر این همه اضطراب و بهم ریختگی در واگن های خانم ها پیش نمی آید . مشاجرات و اصطکاك های اجتماعی درون مترو نیز كمتر می شود . همه به راحتی در ایستگاه ها تردد می کنند بدون این كه دردسر و تنشی  درست شود .

فاطمه رئیسی

بخش اجتماعی تبیان


لینک های مرتبط  :

• در خیابان ها به دنبال آرزوهایم هستم

 • اندر معجزات پارتی بازی

• فقر ،ناپیدای آشنا