تبیان، دستیار زندگی
مهمترین تکلیف و وظیفه ما در قبال هدایت او گردن نهادن به راه سعادت است و چه معامله ی نیکویی که هر دو جانبه آن سود برای ماست! برای سعادتمند شدن و هدایت مولا را پذیرا گشتن، اما شرط و شروطی وجود دارد که بایستی در جهت انجام آنها و فراهم نمودن شرایط آن بکوشیم!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مولا؛ زمین گیر شده ایم!

امام زمان


در دوران غیبت کبرای امام عصر (عج) مهمترین وظیفه و تکلیف یک شیعه ی حقیقی چیست؟ چه باید کرد تا مطمئن باشیم به حداقل وظیفه ی خود عمل نموده ایم؟ آیا به راستی شیعه امام عصر (عج) بودن بار مسئولیتی به همراه ندارد؟!


ما و وظیفه های زمین مانده مان!

در قبال هر حقی یک تکلیفی بر دوش ماست. اگر ما حق داریم که از هدایت و رحمت بی کران خداوندی هادی و راهنمایی چون انسان کامل داشته باشیم، پس تکلیف و وظیفه ای هم در قبال این راهنمای سعادت بر عهده داریم. مهمترین تکلیف و وظیفه ما در قبال هدایت او گردن نهادن به راه سعادت است و چه معامله ی نیکویی که هر دو جانبه آن سود برای ماست! برای سعادتمند شدن و هدایت مولا را پذیرا گشتن، اما شرط و شروطی وجود دارد که بایستی در جهت انجام آنها و فراهم نمودن شرایط آن بکوشیم!

قدم اول:

برای آنکه هدایت امام عصر (عج) بر دلهایمان بنشیند و بتواند از نور پشت ابر او در غیبت بهره مند گردیم، شرط نخستین آن است که گناه و معصیت را ترک نماییم. گناه مانع دیدن امام عصر (عج) و بهره مندی از وجود پرفیض اوست. آن حضرت فرمودند: «فما یحسبا عنهم إلاّ ما یتصّل بنا مما نکرهه؛ پس چیزی که ما را از آنها (شیعیان) دور نگه می دارد کارهای ناشایست آنهاست که به ما می رسد.»

توجه به بیان نورانی حضرت ولی عصر (عج) چند مطلب را روشن می کند:

اول آنکه گناه و آلودگی هاست که مانع بهره مندی ما از وجود حضرت (عج) می شود و همچون حجابی ما را از ایشان دور نگه می دارد.

دوم آنکه فقط گناه و معصیت حرام چنین اثری ندارد بلکه برای  درک وجود پر نور حضرت (عج) باید از هر ناشایستی و او مکروهات تا حد توان دوری نمود. زیرا ناشایستگی ها با وجود منوّر و مقدس رو ناسازگاری دارند.

اما لطف و کرم این خاندان بیش از اینهاست که حتی در منجلاب کرده هایمان ما را ها کنند، گرچه ما کوتاهی کنیم دست لطف و عنایت آنها همواره بر سر شیعیان مستدام است و جز این نیست که یک راه حل ساده برای جبران از دست رفته ها و به تاراج برده های معصیت در اختیارمان نهاده اند

اطلاع از معاصی!

سوم آنکه بر اساس این روایت شریف، اوضاع و احوال ما مرتباً به نزد حضرت (عج) می رسد و او از حال و روزگار ما غافل نیست ولی چه می شود شیعیان بی وفا را که از همچون اویی غفلت می ورزند؟!

و آخرین نکته ای که شاید بتوان از این حدیث نورانی و انذار مولا دریافت آن است که علت تأخیر در ظهور و طولانی شدن غیبت مولا نیست جز گناهان و آلودگی های شیعیان حضرت (عج)!

عزم جدّی برای شروع دوباره!

شاید همین حدیث کوتاه برای اشارتی کافی باشد که باید از نو تصمیم گرفت و او دوباره شروع کرد. شروعی بی گناه و آغازی بدون ناشایستگی ها!

 راز موفقیت سرمایه گذاران بازار سهام

تنها در اینصورت است که می توان تبعات اعمال ناثواب گذشته را شاید تا حدی جبران نمود و مسئولیت خطیر خود را حداقل در این حد به انجام رسانید! پس باید اراده ای قوی با توکل بر خدا در مسیر تکلیف الهی گام نهاد و اولین قدم یعنی دوری از معاصی را انجام داد.

موتور جت!

اما لطف و کرم این خاندان بیش از اینهاست که حتی در منجلاب کرده هایمان ما را ها کنند، گرچه ما کوتاهی کنیم دست لطف و عنایت آنها همواره بر سر شیعیان مستدام است و جز این نیست که یک راه حل ساده برای جبران از دست رفته ها و به تاراج برده های معصیت در اختیارمان نهاده اند. امام رضا (علیه السلام) فرمودند: "من لم یقدر علی ما یکفّر به ذنوبه فلیکثر من الصّلوات علی محمد و آله فانّها تهدم الذّنوب هدما؛ هر کس نتواند کاری کند که به سبب آن گناهانش از بین برود پس باید بر محمد (صلی الله علیه و آله) و آل او (علیه السلام) بسیار درود بفرستد. زیرا که آن، گناهان را ریشه کن می کند.» صلوات بر پیامبر عظیم الشأن و خاندان پاک او همچون سوخت موتور جتی است که می تواند آلودگی های معصیت را از وجود انسان پاک نماید. در واقع این مطلب از یک حقیقت پرده برمی دارد که توسل به اهل بیت و خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و تمسک به ایشان سبب می شود انسان توان مقابله با گناهان را بیابد!

مهمترین تکلیف و وظیفه ما در قبال هدایت او گردن نهادن به راه سعادت است و چه معامله ی نیکویی که هر دو جانبه آن سود برای ماست! برای سعادتمند شدن و هدایت مولا را پذیرا گشتن، اما شرط و شروطی وجود دارد که بایستی در جهت انجام آنها و فراهم نمودن شرایط آن بکوشیم!

توسل به امام عصر (عج)!

بر این اساس توسل و تمسک به دامن پرمهر امام عصر (عج) و صلوات بسیار بر او و پدران پاکش سبب می شود انسان بتواند برای رهایی از معاصی و گناهان عزم راسخی پیدا نماید. زیرا در هر حال کرم این خاندان بسیار است و برای انجام دین و وظیفه مان در قبال خودشان که همانا ترک گناه است، خودشان پیش قدم یاری و کمکند و تنها کافی است اراده ای باشد تا دستهای یاریگر امام و پشتیبانی خود خداوند متعال به سوی مان گشوده شوند!

سخن پایانی!

چه معامله ای است پرسود معامله با خدا و اولیای الهی. هنگامی که حرف وظیفه و مسئولیت هم پیش می آید خودشان تضمین کننده و یاری گرند. چه رسد به حق و حقوق ما که البته حقّی نیست جز تکلیف های به جا مانده مان! سعادت عاقبت شیرین امام شناسی و رهرو امام بودن، به کامتان باد!

                                                                                                                                                       ن. رادفر

بخش مهدویت تبیان


منابع و مأخذ

1- بحارالانوار- علامه ی مجلسی- ج 53

2- احتجاج- شیخ طبرسی- ج2

3- اصول کافی- شیخ کلینی- ج 3

4- عصاره خلقت؛ امام زمان (عج)- آیت الله جوادی آملی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.