تبیان، دستیار زندگی
عطسه و سرفه، احساس تنگی نفس، خس‌خس سینه، خارش شدید داخل بینی و گلو و... نشانه های حساسیت هستند آیا شما هم به حساسیت(آلرژی) مجاری تنفسی دچارید؟ حالا لابد قصد دارید كوله‌بارتان را بردارید و مرتب از مطب این دكتر به مطب آن دكتر و از این كلینیك ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‏کارهای رهایی از حساسیت

آلرژی

عطسه و سرفه، احساس تنگی نفس، خس‌خس سینه، خارش شدید داخل بینی و گلو و... نشانه‏های حساسیت هستند. آیا شما هم به حساسیت(آلرژی) مجاری تنفسی دچارید؟ حالا لابد قصد دارید كوله‌بارتان را بردارید و مرتب از مطب این دكتر به مطب آن دكتر و از این كلینیك به آن كلینیك بروید؟!

پیش از آن كه تصمیم‌تان را عملی كنید، راه‌های ما را برای رهایی از دست این نوع حساسیت بخوانید. شاید با به كار بستن این راه‌ها، علائم آن در شما كاهش پیدا كند. شاید اگر چند قرن پیش، برخی از راه‌های ساده‌ای را كه برای پیشگیری از حساسیت مجاری تنفسی در این گزارش به شما معرفی می‌كنیم، ارائه می‌دادیم، به نظر می‌آمد حرف‌هایمان بیش از آن كه نكاتی علمی برای پیشگیری از آلرژی باشند، چند چشمه جادوگری هستند كه اتفاقا كارآمدیشان ردخور ندارد.

گام اول: پادری بخرید!

موارد تحریك‌كننده بسیاری از جمله گرد و خاك، جانورهای ریز موجود در غبار، قارچ‌ها و كپك‌ها و... ممكن است از طریق كفش‌هایتان وارد خانه شما شوند. یك پادری بزرگ جلوی در قرار دهید تا افراد بتوانند كفش‌هایشان را قبل از ورود پاك كنند. از یك پادری لاستیكی استفاده كنید كه بتوان در فواصل زمانی منظم آن را تمیز كرد. اما بهتر از آن این است كه از افراد بخواهید كفش‌هایشان را جلوی در، دربیاورند.

گام دوم: غرغره كنید

با شست‏وشوی مجاری تنفسی ممكن است علائم آلرژی شما بهبود یابد. ظرف را با محلول آب نمك ولرم(سرم) پر كنید و آن را وارد یكی از منافذ بینی نمایید و اجازه دهید كه از منفذ دیگر خارج شود.

گام سوم: داروخواری البته با تجویز پزشك

داروهای درمان آلرژی بدون نسخه در اشكالی از قبیل قرص، قطره چشمی ‌و اسپری بینی یافت می‌شوند. قرص‌های آنتی‌هیستامین، به رفع علائم آلرژی همچون عطسه، اشك آمدن از چشم‌ها و آبریزش بینی كمك می‌كنند؛ دی‌كانجستانت‌ها هم به رفع گرفتگی بینی كمك می‌كنند.

قطره‌های چشمی‌ آنتی‌هیستامین، خارش چشم‌ها را برطرف می‌كند. اسپری‌های بینی، از عطسه و علائم مجاری تنفسی جلوگیری می‌كنند. اگرچه، اسپری‌های دی‌كانجستانت بینی با دیگر اسپری‌های بینی متفاوتند و استفاده از آنها بیش از 3 روز، ممكن است به افزایش گرفتگی بینی منجر شود. اما فراموش نكنید بهتر است قبل از مصرف با پزشك خانوادگی خود مشورت كنید.

گام چهارم: دستگاه‌هایی برای رطوبت

در ذرات غبار، موجودات ریزی وجود دارند كه در تخت‏خواب، مبلمان، موكت‌ها وفرش‌های شما زندگی می‌كنند و یكی از دلایل اصلی آلرژی به شمار می‌روند. از آنجا كه آنها در هوای گرم و مرطوب رشد پیدا می‌كنند، با كاهش میزان رطوب داخل خانه، می‌توان آنها را كنترل كرد. اما از طرفی هوای بسیار خشك هم ممكن است منجر به تحریك مجاری بینی شود و علائم آلرژی را حادتر كند. با نگاه داشتن میزان رطوبت خانه بین 30 تا 50 درصد، وضعیتی متعادل ایجاد كنید.

گام پنجم: به وسایل تخت‏خواب‏تان نگاه كنید

با دور نگاه داشتن موجودات ریز گرد وغبار از تشك‌ها و بالش‌‌ها می‌توان از وقوع آلرژی پیشگیری كرد. بالش‌هایی را خریداری كنید كه از مواد ضدآلرژی تهیه شده باشند. همچنین از ملحفه‌های ضدحساسیت برای پوشش بالش‌ها و تشك‌ها استفاده كنید.

گام ششم: به‏روز كردن پارچه‌های گردگیر

پارچه‌های قدیمی‌ گردگیر را كه در هنگام گردگیری منجر به بلندشدن گرد و غبار شده، با پارچه‌های میكروفایبر جایگزین كنید.

برخلاف پارچه‌های كتان یا لباس‌های كهنه، الیاف این پارچه‌ها دارای بار الكترواستاتیك هستند كه منجر به ذخیره‌كردن غبار و محبوس كردن آن می‌شود. همچنین می‌توان با ماشین لباس‏شویی آنها را شست. می‌توان از دست‏كش‌های میكروفایبر برای لوازم ظریف و حساس و نیز از پارچه‌های مخصوص برای لوازم برقی استفاده كرد.

گام هفتم: پوشیدن دست‏كش و ماسك

كارهای خانه و مرتبط با محوطه بیرون خانه، به میزانی آلرژن‌های غیر فعال موجود در محیط را منتشر می‌كند؛ از جمله گرد و غبار، پرز حیوانات خانگی، گرده گیاهان و خرده‌های برگ. می‌توانید از حملات آلرژی با پوشیدن دستكش و ماسك ایمنی ارزان‌قیمت، پیشگیری كنید. از دست‏كش‌های مخصوص كار برای كارهای خارج خانه و از دست‏كش‌های غیرلاستیكی (لاتكس ممكن است خود، عامل آلرژی‌زا باشد) هنگام كار با شوینده‌های خانگی استفاده كنید.

گام هشتم: بخارشویی كردن آلرژی‌زاها

بخارشویی به از بین بردن موجودات ریز گرد و غبار كه در موكت‌ها(فرش‌ها) و مبلمان‌های خانگی موجودند، كمك می‌كند. همچنین جاروكشیدن بعد از بخارشویی، موجب حذف موجودات ریز گرد و غبار كشته شده خواهد شد.

گام نهم: قارچ‌ها و كپك‌ها را پاك كنید

برای از بین بردن كپك(كه یك آلرژی‌زای رایج موجود در محل‌های گرم و مرطوب همچون محیط‌های آشپزخانه و حمام است) ‌باید اقدامات زیر را انجام دهید:

‌‌ـ قارچ‌ها و كپك‌ها را با صابون، آب و برس محكم سابیده و از بین ببرید؛

‌‌ـ‌ ضدعفونی‌كردن با محلول‌های كشنده قارچ‌ها ـ كه حاوی پنج درصد سفیدكننده كلردارند ـ یا توسط آب‏اكسیژنه و یا سركه؛

‌‌ـ‌‌ درزها را گرفته و با یك بادبزن مكنده، قارچ و كپك‌ها را از بازگشت مجدد بازدارید.

گام دهم: تعیین محل خواب حیوانات خانگی

هیچ حیوان خانگی وجود ندارد كه آلرژی‌زا نباشد؛ اما می‌توانید آلرژی به حیوانات را با دور نگه داشتن آنها از خود، به حداقل برسانید. یا از شامپوی ملایم برای شست‏وشوی حیوان خانگی خود به طور منظم استفاده كنید یا حداقل پوست آن را با یك پارچه مرطوب تمیز نگاه دارید.

همچنین می‌توانید پارچه‌های پاك‌كننده حیوانات را از فروشگاه‌های مربوطه خریداری كنید. از جای خواب‌های پلاستیكی برای حیوانات خود استفاده كنید كه بتوان آنها را به راحتی شست یا اینکه اگر فرصت ندارید، فهته‏ای یک بار آنها را در آب گرم برای چند ساعتی بگذارید.

گام یازدهم: اسباب‌بازی‌های قابل شست‏وشو

عروسك‌های توپر محل تجمع شوره حیوانات و جانورهای ریز موجود در گرد و غبار هستند. هنگام خریداری آنها، برچسب‌های روی آنها را مطالعه كنید تا از "قابل‌شست‏وشو‌بودن" آنها مطمئن شوید. آنها را در ماشین لباس‏شویی انداخته و با آب گرم شست‏وشو دهید. اسباب‌بازی‌ها را روی طبقات یا در تور آویز قرار دهید؛ اما از قرار دادن آنها روی تخت‏خواب‏تان خودداری كنید. اسباب‌بازی‌های پلاستیكی یا چوبی را با یک پارچه مرطوب پاك كنید.

منبع: جام جم آنلاین


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از melisajan