تبیان، دستیار زندگی
علی پروین: قهر، آشتی و اخراج سال، سال خوبی بود علی پروین نبود. او که می خواست ناصر ابراهیمی، محمود خوردبین و آرش فرزین، تیمش را قهرمان لیگ پنجم کند به بن بست خورد و پرسپولیس آنقدر بد نتیجه گرفت که پروین مجبور شد چند بار قهر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرسازان

علی پروین: قهر، آشتی و اخراج

سال، سال خوبی بود علی پروین نبود. او که می خواست ناصر ابراهیمی، محمود خوردبین و آرش فرزین، تیمش را قهرمان لیگ پنجم کند به بن بست خورد و پرسپولیس آنقدر بد نتیجه گرفت که پروین مجبور شد چند بار قهر کند. آش به قدری شور شد که علی آقا حتی از فوتبال خداحافظی کرد اما این خداحافظی یک روز بیشتر طول کشید تا او با حفظ سمت مدیریت فنی، سرمربی پرسپولیس باشد و سرانجام پرونده پروین تا اطلاع ثانوی توسط انصاری فرد به خوبی و خوشی بسته شد!

محمد دادکان: درگیری و آشتی با منتقدان

رئیس فدراسیون فوتبال در سال 84 باز هم از مواضع سفت و سختش در قبال منتقدان روزنامه های ورزشی عقب نشینی نکرد و حتی در بعضی مواقع آنها را به توپ بست. دادکان مثل تمام روزهای 3 سال گذشته منتقدان فدراسیون و تیم ملی را ناکارشناس و ناآشنا فنی فوتبال قلمداد کرد و در اعزام خبرنگاران به بازی های جام جهانی 2006 آلمان نیز عملکرد او باعث اعتراض منتقدین شد. البته دادکان در آخرین روزهای بهمن ماه در نشست هم اندیشی نمایندگان رسانه های گروهی جبران مافات کرد و گذشته ها را از دل آنان بیرون آورد.

برانکو: صعود تیم ملی، نارضایتی عمومی!

برانکوایوانکوویچ یکی از نادرترین مربیان جهان است که شاید نمونه اش هم پیدا نشود! او در سال84 با تیم ملی ایران به جام جهانی 2006 صعود کرد اما میزان نارضایتی عمومی و انتقادهای منتقدان از برانکو آنقدر زیاد بود که امروز کمتر کسی از برانکو اظهار رضایت می کند. او شاید می توانست یکی از مربیان محبوب خارجی فوتبال ما باشد اما محبوبیت  وی یرا برزیلی کجا و محبوبیت برانکو کجا!

محمد مایلی کهن: استعفاء استعفاء

مایلی کهن نیمی از سال 84 را در باره اتفاقات رخ داده در پرسپولیس و ساختن این باشگاه مردمی مصاحبه کرد و در حالی که به نظر می رسید عزم خود را برای مدیرعاملی پرسپولیس جزم کرده بود، عضو هیات مدیره این باشگاه شد اما در حالی که خیلی ها منتظر بودند حکم مایلی کهن امضا شود رای به نفع انصاری فرد صادر شد تا مرد همیشه معترض از عضویت در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس استعفا دهد!

مهدی مهدوی کیا: بازگشت کیا

نزدیک بود با لجبازی های توماس دال، مهدی مهدوی کیا از تیم هامبورگ جدا شود. او به خاطر نوع نگاه دال به نیمکت ذخیره ها قفل شده و اعتماد به نفسش را از دست داده بود. کار آنقدر بیخ پیدا کرد که حتی خود ما هم از مهدوی کیا ناامید شده بودیم، اما یک فرصت کوتاه باعث شد تا مهدی در ترکیب هامبورگ قرار بگیرد و گل هم بزند. حالا کیا موفق ترین لژیونر ایرانی بوندس لیگاست.

ناصر ابراهیمی: تکراری، تکراری، تکراری

حضور تکراری ناصر ابراهیمی در پرسپولیس و وعده وعیدهای تکراری ترش در مورد قهرمانی این تیم دلایل موجهی برای انتخاب او به عنوان یکی از خبرسازان سال است. ابراهیمی امسال قول داده بود پرسپولیس را با قاطعیت قهرمان کند اما ظاهراً ناصرخان سرو ته جدول را با هم اشتباه گرفته بود! به هر حال ناصرخان هم در آخرین روزهای بهمن ماه عذرش از تیم پرسپولیس خواسته شد.

علی شفیعی زاده: قاتل مربیان!

صاحب باشگاه استقلال اهواز قابلیت های زیادی دارد. او در طول یک فصل می تواند10 مربی مربی را بر کنار و با 20مربی کار کند!! علی شفیعی زاده در سال 84 با ناصر حجازی، مارتیک خاچاطوریان، گمالوویچ، بوستانی و ... کار کرد و اگر بخواهیم از مذاکرات بی سرانجام او با مربیان دیگر بنویسیم باور کنید جا کم می آوریم! شفیعی زاده شاید در زمینه اخراج مربیان، بی رحم ترین مدیر فوتبال ما باشد!

علی کریمی: خوب بود، خیلی خوب بود

وقتی شنیدیم از تیم الاهلی امارات به بایرن مونیخ می رود با خودمان گفتیم فاتحه جادوگر خوانده شد. می خواستیم بنویسیم خداحافظ جادوگر فوتبال آسیا که ناگهان دیدیم فلیکس ماگات از علی کریمی به عنوان یکی از بازیکنان شاخص بایرن مونیخ  اسم برد. او حالا در مونیخ یک بازیکن شناخته شده و موفق است. کریمی ثابت کرد هیشکی مثل ایرونی نمیشه!

اکبرغمخوار: تورلیدر

او اگر مدیرعامل پرسپولیس هم نباشد، خبرساز که می تواند باشد! هیچ کس فکر نمی کرد پس از داستان حذف پروین از پرسپولیس و نتایج ناامید کننده غمخوار، او دوباره در محافل به عنوان مدیرعامل این باشگاه مطرح شود! مدیرعاملی غمخوار مترادف با حذف دوباره پروین بود اما این اتفاق رخ نداد تا لطف فدراسیون فوتبال شامل حالش شود! غمخوار بدون شرکت در مزایده در مسابقه تشکیل تورهای جام جهانی که این روزها بازارخوبی هم دارد برنده شد.

مسعود مرادی: رویای جام جهانی

تنبلی یا ناآمادگی کمک داور قطری در تست های داوری، آرزوهای مسعود مرادی را بر باد داد. مرادی که یکی از کاندیداهای داوری فوتبال آسیا در جام جهانی 2006 بود بدترین خبر تمام زندگی اش را در ماههای پایانی سال شنید. او حالا شانس زیادی برای سوت زدن در جام جهانی ندارد و از حمایت نه چندان پررنگ مطبوعات هم گله دارد، در حالی که ما در حد توانمان از مرادی حمایت کرده ایم و دیگر نمی دانیم چه کار دیگری باید انجام بدهیم.

فیروز کریمی: سلطان حاشیه

اگر چه حاشیه زیاد دارد اما یکی از شیرین ترین و با مزه ترین مربیان فوتبال ماست. فیروز کریمی یکی از حاضر جواب ترین مربیانی است که تا به حال دیده ایم. او حتی در پرونده جنجالی تیم های صنعت نفت و راه آهن کم نیاورد و در تمام مصاحبه های پس از بازی مقابل دوربین حرفهایی زد که هر آدمی اخمویی را سر حال می کرد! فیروز می تواند خنده دارترین  هجویات را خیلی جدی و محترمانه به خورد ما و شما بدهد!

محمد نصرتی: گلزن خودی

نصرتی از آن بازیکنانی است که واقعاً مظلوم واقع شده... او با این که گل صعود به جام جهانی را وارد دروازه بحرین کرد به خاطر گل های زیبایی که وارد دروازه خودمان کرد(!) معروف شده است! باور کنید دوست نداشتیم محمد نصرتی را در فهرست خبرسازان سال قرار دهیم اما گل پیروزی بخش او به بحرین و یکی، دو گل قشنگش به تیم ملی و پاس باعث شد تا در تصمیم خود تجدید نظر کنیم.

محمدحسن انصاری فرد: آفتاب آمد دلیل آفتاب

پس از اینکه یک مربی برزیلی سرمربی تیم ملی فوتسال شد، انصاری فرد بر خلاف عرف معمول حتی حاضر شد مدیر فنی شود! این در حالی بود که ما چنین توقعی از انصاری فرد نداشتیم... به هر حال خیلی ها فکر می کردند آفتاب او در فوتسال غروب کرده اما آفتاب، آفتاب است و ممکن است در هر شرایطی بتابد! به همین دلیل وقتی هیچ کس انتظار نداشت انصاری فرد مدیر عامل پرسپولیس شود، این اتفاق رخ داد!! مهمترین کار ممد حسن کنار گذاشتن ماهرانه علی پروین بود که او هنرش را داشت.

امیر قلعه نوعی: به دنبال دستهای پنهان

هر چند امیر قلعه نوعی همیشه به دنبال دستهای پنهان در ناکامی های تیم استقلال است اما اگر پای حرفهای امیر بنشینید شاید تا حدودی حق را به او بدهید! قلعه نوعی در سال84 هم به داوران اعتراض کرد. مثل سال 83 روابطش با برخی منتقدان تیره بود. البته بازیهای استقلال در این فصل و نتایج خوبی که او گرفت بهترین دلیل برای معرفی قلعه نوعی به عنوان یکی از خبرسازان سال است.

مهندس علی آبادی: نظارت به فدراسیون فوتبال

شاید مدت ریاست رئیس جدید سازمان تربیت بدنی برای انتخاب خبرسازان سال 84 به اندازه کافی نباشد اما حضور علی آبادی و نظارت جدی بر فدراسیون فوتبال، رئیس سازمان را در صدرخبرسازان قرار می دهد. وسواس مهندس علی آبادی در مورد فدراسیون فوتبال به احتمال فراوان در سال 85 منجر به اتفاقات تازه ای خواهد شد.