تبیان، دستیار زندگی
اگرا آغاز می‌شود سالن های سینمای تهران همزمان با آغاز سال جدید میزبان پنج فیلم در ژانرهای كمدی، اجتماعی و معناگرا هستند كه نوروز امسال نیز طبق روال هرساله فیلم های كمدی تعدادشان بیش از دیگر فیلم ها است. به گزارش خبرنگار هنری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار سال 85 سینمای ایران ؛

سه ژانر كمدی ،اجتماعی و معناگرا آغاز می‌شود


سالن های سینمای تهران همزمان با آغاز سال جدید میزبان پنج فیلم در ژانرهای كمدی، اجتماعی و معناگرا هستند كه نوروز امسال نیز طبق روال هرساله فیلم های كمدی تعدادشان بیش از دیگر فیلم ها است.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، دو فیلم «چهارشنبه سوری» به كارگردانی اصغر فرهادی و «زیردرخت هلو» به كارگردانی ایرج طهماسب كه نمایش خود را از چندی قبل در سینماها آغاز كردند ، همچنان در ایام نوروز به نمایش خود ادامه خواهند داد.

از دوم فروردین ماه «هوو» علیرضا دادونژاد و «یك تكه نان» كمال تبریزی در سینماها به نمایش در می‌آیند.

«ازدواج به سبك ایرانی» حسن فتحی نیزاز یازده فروردین ماه نمایش خود را آغاز خواهد كرد.

سه فیلم «هوو» ،«ازدواج به سبك ایرانی» و «زیر درخت هلو» فیلمهای هستند كه در ژانر كمدی البته هر كدام با تفاوتهای در نوع كمدی‌شان در سینماها به نمایش درمی‌آیند.

«هوو» آخرین ساخته‌ی داوودنژاد كه در آن رضا عطاران ، سپیده اعلایی ، محمدرضا داوودنژاد ، علی صادقی، رضا داوودنژاد، مریم کاویانی و احترام سادات حبیبیان به ایفای نقش می پردازند،داستان مردی است كه دنبال یك زندگی عاشقانه است ولی وارد یك ماجرایی می‌شود كه به فهم تازه‌ای از زندگی می‌رسد.

« ازدواج به سبك ایرانی» داستان خواستگاری یك جوان خارجی از دختری ایرانی روایت می‌ شود و جمعی از بازیگران سینمای ایران از جمله داریوش ارجمند، فاطمه گودرزی، سعید كنگرانی، شیلا خداداد، لادن طباطبایی، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی و ... در آن حضور دارند.

فیملنامه”ازدواج به سبك ایرانی“ ، نوشته‌ی مینو فرشچی است و حسن فتحی (كارگردان مجموعه‌های تلویزیونی شب دهم و روشن‌تر از خاموشی) كارگردانی آن را به عنوان نخستین تجربه سینمایی خود برعهده داشته است و تهیه كننده و مجری طرح این فیلم : علی معلم، محصول: دنیای تصویر است.

«زیر درخت هلو» به كارگردانی ایرج طهماسب است . در خلاصه داستان این فیلم ،كه فیلم‌نامه‌ی آن توسط زوج موفق هنری حمید جبلی و ایرج طهماسب به نگارش درآمده، آمده است: در بین افراد یك خانواده ی بزرگ، شخصیتی وجود دارد كه از هلو بدش می‌آید، هیچ‌كس حق ندارد نامی از هلو بر زبان بیاورد، ماجرا زمانی آغاز می‌شود كه در بین میوه‌ها یك هلو وجود دارد، این شروع یك دعوای خانوادگی است ...

حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، ایرج طهماسب، شهره لرستانی، آتش تقی‌پور، پوراندخت مهیمن، علی‌اصغر شهبازی در «زیر درخت هلو» به ایفاء نقش می‌پردازند.

آخرین ساخته اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری» است نیز كه در آن حمید فرخ‌نژاد ،هدیه تهرانی و ترانه علیدوستی به ایفای نقش می‌پردازند، توانست برای اصغر فرهادی سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی و بهترین فیلم از دیدگاه مردم را در جشنواره بیست و چهارم به همراه داشته باشد.

این فیلم كه درژانر اجتماعی قرار می‌گیرد توانست در روزهای پایانی سال مخاطبین را به سالنها بكشاند،فرهادی در آخرین ساخته‌اش قصد داشته یك روز از زندگی یك خانواده متوسط شهری را در شب چهارشنبه سوری روایت كند.

آخرین ساخته كمال تبریزی «یك تكه نان» نیز درژانر معناگرا دراكران نوروزی به نمایش درمی‌آید. این فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیات داوران سینمای ایران و بهترین كارگردانی را دربخش مسابقه سینمای معناگرا برای این كارگردان به همراه داشته باشد.

اسماعیل خلج، احمدآقالو، هومن سعیدی، پیام دهكردی، رضا كیانیان و رویا نونهالی در این فیلم به ایفاء نقش می‌پردازند، كه رضا كیانیان با چهره‌ای متفاوت نقش سه پیرمرد را بازی می‌كند و تهیه كننده «یك تكه نان» ناصر عنصری است.

سهم كودكان در اكران نوروزی فقط یك فیلم است، «كودكانه» به كارگردانی مسعود كرامتی است كه این فیلم نیز از چندی قبل نمایش خود را آغاز كرده است در ایام نوروز نیز ادامه خواهد داشت ، «كودكانه» به تهیه كنندگی امین تارخ است.