تبیان، دستیار زندگی
گفت و گوی اختصاصی تبیان؛ به دلیل اهمیت موضوع عدالت، با ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برخی ابعاد و زوایای عدالت را مورد بررسی قرار دادیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟


با توجه به اهمیت  موضوع عدالت و لزوم وجود تعریف مشخص و دقیق از عدالت، در گفت و گویی با ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برخی ابعاد و زوایای عدالت را مورد بررسی قرار دادیم. قضاوت درباره اینکه شرایط حاضر اقتصادی چقدر مطابق با انتظارات مطرح شده است را به شما واگذار می کنیم


فتحی پور

در پی نامگذاری دهه چهارم انقلاب اسلامی به نام دهه پیشرفت و عدالت و تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دومین همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت روز 19 اردیبهشت ماه سال جاری با موضوع عدالت و اقتضائات تحقق آن برگزار شد. در این همایش محورهای مفهوم شناسی، نقد نظریه های غربی عدالت، نقد نظریه مارکسیستی عدالت، عدالت در تاریخ، فرهنگ و اندیشه‌های اسلامی، روش شناسی نظریه پردازی درمورد عدالت، ابعاد عدالت، نسبت های عدالت، تحقق عدالت، شاخص های اندازه گیری عدالت و عدالت و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار گرفت.

بر همین اساس مشروح  گفت و گو ی تبیان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را در پی می خوانید:

-مقوله عدالت در جامعه و حاکمیت ایران چه جایگاهی دارد و چطور مورد توجه قرار می گیرد؟

عدالت از گذشته های دور یک بحث عامه پسند بوده است و همواره ملت ها خواستار استقرار آن در جامعه بوده اند. به خصوص در دین و شرع اسلام موضوع عدالت یک بحث محوری است. البته در مقابل مقوله عدالت مخالفانی هم دارد. از جمله در مواردی که رانت خواری، ویژه خوری و همه خواهی برای خود وجود داشته باشد، اجرای عدالت با اعتراضاتی هم مواجه می شود.

در نظام ما هم از ابتدا امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری همواره ضرورت اجرای عدالت در جامعه را متذکر شده اند.

-تحقق عدالت در جامعه نیازمند چه ملزوماتی است و چقدر ما در این جهت قدم برداشته ایم؟

به نظر می رسد پیش از همه برای تحقق عدالت لازم است که ما خود به عنوان یک فرد، عدالت را در تمام شئون زندگی خود در جامعه اسلامی حاکم کنیم. البته پیش نیاز اجرای عدالت در جامعه فراهم بودن زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت، رسیدگی به مناطق محروم کشور، رسیدگی به وضع افراد نیازمند جامعه و رفع تبعیض است که انتظار می رود در نظام مقدس جمهوری اسلامی محقق شود تا با کاهش فاصله طبقاتی بتوانیم به سمت تحقق عدالت حرکت کنیم.

مطمئنا برای حرکت به سمت و سوی عدالت مجلس باید در عرصه قانون گذاری و نظارت، دولت در عرصه اجرا و هم چنین فعالان اقتصادی جلوی رانت خواری و ویژه خواری را بگیرند

-اخیرا مقام معظم رهبری در سخنرانی خود فرموده بودند که وضعیت عدالت در جامعه به هیچ وجه راضی کننده نیست، ارزیابی شما در این باره چیست؟

حضرت آقا در واقع با این حرف می خواسته اند نشان دهند که ما واقعا فاصله زیادی با تحقق عدالت داریم و این مساله در موارد زیادی از جمله ویژه خواری و رانت خواری به چشم می خورد. این در حالی است که برای دست یافتن به عدالت ما نیازمند نظارت کامل بر اجرای قانون و همچنین قوانین اسلامی بیشتر هستیم.

فتحی پور

-مجلس، دولت و سایر دستگاه ها چطور می توانند جامعه را به سمت دستیابی به عدالت سوق دهند؟

مطمئنا برای حرکت به سمت و سوی عدالت مجلس باید در عرصه قانون گذاری و نظارت، دولت در عرصه اجرا و هم چنین فعالان اقتصادی جلوی رانت خواری و ویژه خواری را بگیرند تا همه چیز برای همه و نه عده ای خاص باشد. جمهوری اسلامی هم از بدو انقلاب اسلامی بر این امر تاکید داشته که رفاه، امکانات و تمام درآمدها باید در اختیار تمام اقشار مردم قرار گیرد.

-به نظر شما می توان از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به عنوان یکی از مراحل تحقق عدالت نام برد و آیا در عمل این قانون در این جهت موفق بوده است؟

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها قطعا گامی در جهت اجرای عدالت بوده و با هدف توزیع عادلانه درآمدها صورت گرفته است. در حال حاضر ما شاهد اجرای این قانون در سطح جامعه هستیم اما متاسفانه باز هم شاهدیم که عده ای این قانون را دستکاری می کنند و نمی گذارند همان طور که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اجرا شود و اجرای این قانون در برخی موارد با انحرافاتی همراه بوده است، همچنانکه در بودجه سال 90 و برخی قوانین دیگر شاهد تناقضاتی در این باره هستیم. لذا به نظر می رسد که همه باید برای اجرای قوانینی از این دست که در جهت دستیابی به عدالت است مصمم شویم. گرچه شاید اجرای این قانون از ابتدا با دشورای هایی روبرو بوده است اما مطمئنا ادامه و اصلاح آن در به نفع کشور هست و خواهد بود.

سارا کیان

بخش اقتصاد تبیان