تبیان، دستیار زندگی
هر چند خبرهای چندانی درباره «قلاده های طلا» مخابره نمی‌شود اما بی‌تردید یکی از حساس‌ترین تولیدات سینمای ایران این روزها مقابل دوربین است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت «قلاده‌های طلا» در سکوت خبری


هر چند خبرهای چندانی درباره «قلاده‌های طلا»  مخابره نمی‌شود اما بی‌تردید یکی از حساس‌ترین تولیدات سینمای ایران این روزها مقابل دوربین است.


ساخت «قلاده‌های طلا» در سکوت خبری

ابوالقاسم طالبی سرانجام بر مشکلات و موانع فائق آمد و سیاسی‌ترین فیلمنامه سینمای ایران را مقابل دوربین برد. فیلمبرداری «قلاده‌های طلا» در نخستین روز خرداد در سعادت‌آباد آغاز شد و محمدرضا شریفی‌نیا و حسین سحرخیز بعنوان اولین بازیگران این فیلم پرحاشیه مقابل دوربین رفتند. از جمله نکات جالب توجه درباره این پروژه تعدد لوکیشن آن است که به احتمال قوی پروسه فیلمبرداری را طولانی‌تر از حد معمول تولیدات سینمایی خواهد کرد. پس از فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به سعادت‌آباد تیم سازنده «قلاده‌های طلا» روز دوشنبه راهی پارک چیت‌گر در حوالی اتوبان کرج شدند و بخش‌های مربوط به این لوکیشن را ضبط کردند.

3 ماه فیلمبرداری

فرامرز روشنایی مسئول روابط عمومی این پروژه سینمایی درباره جزئیات ساخت این فیلم گفت: طبق برنامه‌ریزی قبلی فیلمبرداری پروژه از اول خرداد آغاز شده‌است و از ‌آنجا که این پروژه یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های سینمایی هم از لحاظ تعدد لوکیشن و هم از نظر جلوه‌های ویژه خواهد بود پیش‌بینی می‌کنیم فیلمبرداری آن حداقل سه ماه به طول بیانجامد. روشنایی با تأکید بر تعداد بالای عوامل حاضر در این پروژه افزود: آنقدر تعداد این دوستان از بازیگران اصلی و سیاهی‌لشگر گرفته تا عوامل پشت صحنه زیاد است که هماهنگی و اعلام فهرست کامل ایشان هنوز مقدور نیست و احتمال تکمیل این فهرست در آینده وجود دارد. وی درباره بازیگران فیلم هم گفت: همانگونه که در اخبار ابتدایی مشاهده کردید تا کنون تنها نام 30 نفر از بازیگران حاضر در این فیلم قطعی و در رسانه‌ها منتشر شده‌است و با توجه به تعداد بالای کاراکترهای اصلی و فرعی در فیلمنامه احتمالاً این فهرست هم در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

پروانه ساخت فیلمنامه «قلاده‌های طلا»  که در ابتدا با نام «اینجا غبار روشن است» در دستور کار ابوالقاسم طالبی قرار گرفت، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته صادر و از همان زمان گمانه‌زنی‌ درباره سرانجام آن در رسانه‌ها آغاز شد.

ادامه دکورسازی

یکی از اصلی‌ترین نکات مورد توجه رسانه‌ها درباره پروژه «قلاده‌های طلا» انتشار خبرهایی درباره بازسازی دکور میدان‌های اصلی‌ شهر تهران مانند میدان‌های انقلاب و ونک در منطقه‌ای خارج از سطح شهر بود که در نوع خود اتفاقی نادر در جغرافیای سینمای ایران محسوب می‌شد. محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم چندی پیش درباره این خبر و نیز شنیده‌های مربوط به مشکلات مالی پروژه گفته بود: «کار ساخت دکورهای پروژه همچون دیگر مراحل پیش تولید از همان ابتدا در دستور کار قرار داشت و با بروز مشکلات مالی این بخش‌ هم با اندکی کندی و توقف مقطعی مواجه شده‌است، اما نمی‌توان آن را لغو کرد چراکه قطعاً واقفید که برای تصویربرداری بخش‌های خارجی فیلم نمی‌توان از لوکیشن‌های اصلی مانند میدان آزادی و انقلاب بهره‌گرفت. هم از نظر بندآمدن خیابان و ترافیکی ما با مشکل مواجه می‌شویم و هم مجوزهای امنیتی لازم برای این کار در اختیار ما قرار نخواهد گرفت. بنابر این ساخت از حجم از دکور برای پروژه لازم است و نمی‌توان آن را لغو کرد.» روابط عمومی پروژه نیز روزگذشته در توضیح آخرین وضعیت این دکورها گفت: فعالیت گروه سازنده در این زمینه همچنان ادامه دارد و هنوز فیلمبرداری به بخش‌های مرتبط به این دکورها نرسیده‌است. هم‌زمان با فیلمبرداری بخشهای دیگر این دکورها هم آماده خواهد شد.

ساخت «قلاده‌های طلا» در سکوت خبری

در انتظار صحنه‌هایی نادر

یکی دیگر از نکاتی که در مورد پروژه «قلاده‌های طلا» اما بد نیست بدانید اینکه شنیده‌ها حاکی از کیفیت متفاوت این فیلم در زمینه جلوه‌های ویژه است. ساخت و سازهای میدانی، حجم بالای سیاهی لشگر و نیز پیشرفت داستان در برخی صحنه‌های شلوغ انتظار خلق صحنه‌هایی نادر در سینمای ایران را سبب شده‌است. علاوه‌بر اینکه قرار گرفتن نام عباس شوقی (متخصص جلوه‌های ویژه در سینمای ایران) بعنوان بازیگر فیلم و دستیار اوّل کارگردان در فهرست عوامل می‌تواند مهر تأییدی بر صحت این انتظار باشد. جالب اینکه بخش‌های قابل توجهی از داستان فیلم ناظر بر حوادث پرحاشیه و تلخ پس از انتخابات دروه دهم ریاست جمهوری نوشته شده‌است و در طول فیلم به‌رغم تصمیم طالبی بر عدم استفاده از راش‌های مستند، شاهد بازسازی عین به‌عین بسیاری از آن حوادث خواهیم بود.

هماهنگی با همه ارگان‌ها

بازسازی حوادث پس از انتخابات به‌ویژه رویدادهای میدانی و آشوب‌های خیابانی در یک فیلم سینمایی اما چندان ساده نیست. برهمین اساس هم فیلمسازان تمهیدات متفاوتی برای ورود به این حوزه اتخاذ می‌کنند. به‌عنوان نمونه در جشنواره گذشته فیلم فجر شاهد بودیم که حامد کلاهداری برای بهره‌گیری از پتانسیل خیابان‌های تهران بخش قابل توجهی از حوادث فیلم «پایان‌نامه» را در نیمه شب و خیابان‌های خلوت مقابل دوربین برد و ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «گزارش یک جشن» سراغ داستانی نمادین رفت و برای ضبط بخشهای میدانی از تمهید فیلمبرداری نامحسوس و شبه مستند در سطح شهر استفاده کرد. تمهیدی که البته در نخستین نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر با واکنش سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و نیز گلایه از عدم هماهنگی فیلمساز با این ارگان انتظامی مواجه شد. مسئول روابط عمومی «قلاده‌های طلا» درباره تمهیدات گروه سازنده این فیلم برای مواجه نشدن با این مشکلات گفت: مطمئن باشید تمام تمهیدات در این زمینه اتخاذ شده‌ و هماهنگی لازم با مراکز ذی‌ربط صورت گرفته‌است. روشنایی تأکید کرد: قطعاً در طول ساخت این فیلم برای هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی مشکلی از این لحاظ بروز خواهد کرد چرا که در طول 4 ماه پیش‌تولید، عوامل فیلم تمام هماهنگی‌های لازم را در این زمینه صورت داده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین نکات مورد توجه رسانه‌ها درباره پروژه «قلاده‌های طلا» انتشار خبرهایی درباره بازسازی دکور میدان‌های اصلی‌ شهر تهران مانند میدان‌های انقلاب و ونک در منطقه‌ای خارج از سطح شهر بود که در نوع خود اتفاقی نادر در جغرافیای سینمای ایران محسوب می‌شد.

دستان پر طالبی

اگر پیگیر اخبار سینمایی در طی سال گذشته بوده‌ باشید حتماً در جریان حاشیه‌های انتخاب و حضور بازیگران نام‌آشنای سینما در فیلم «پایان‌نامه» (اولین فیلم سینمایی مرتبط با حوادث پس از انتخابات) بوده‌اید. پس از این حاشیه‌ها توجه بسیاری از رسانه‌ها به سمت ترکیب بازیگران فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» معطوف شد تا میزان همراهی چهره‌های سینمایی با این پروژه سیاسی را رصد کنند. روزگذشته انتشار فهرست بازیگران این فیلم نشان داد ابوالقاسم طالبی با دستانی پر وارد میدان شده‌است؛ محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، مریلا زارعی، حمیدرضا پگاه، نیلوفر خوش خلق، دکتر محمود عزیزی، حسین سحرخیز و داریوش اسدزاده از چهره‌های شناخته‌ شدهای هستند که تا اینجا حضورشان در فیلم قطعی است و احتمال اضافه شدن چهره‌های دیگری به این جمع نیز وجود دارد. از نکات جالب توجه درباره فهرست بازیگران «قلاده‌های طلا» حضور کبری حسن‌زاده در این فهرست است. بازیگر مسنی که با نخستین حضور خود در فیلم «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد و حتی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دبی را نیز از آن خود کرد.

ساخت «قلاده‌های طلا» در سکوت خبری

اینجا غبار روشن است

پروانه ساخت فیلمنامه «قلاده‌های طلا»  که در ابتدا با نام «اینجا غبار روشن است» در دستور کار ابوالقاسم طالبی قرار گرفت، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته صادر و از همان زمان گمانه‌زنی‌ درباره سرانجام آن در رسانه‌ها آغاز شد. فیلم با توجه به کارنامه سینمایی طالبی بی‌تردید بیانی صریح درباره حوادث پس از انتخابات خواهد داشت و از همین امروز می‌توان ثبت یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران را به نام این کارگردان پیش‌بینی کرد. طالبی پیش از این فیلم‌های سینمایی«نغمه»، «دست‌های خالی»، «عروس افغان» و مجموعه تلویزیونی «به کجا چنین شتابان» را کارگردانی کرده‌است. در فیلم «قلاده‌های طلا» سیدمسعود اطیابی که خود کارگردانی فیلم‌هایی چون «خروس جنگی»، «روز هفتم» و «شرط اوّل» را در کارنامه دارد مدیریت تولید و محمد خزاعی، تهیه‌کننده آثاری چون «پشت پرده مه»، «احضارشدگان»، «جعبه موسیقی» و... تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان