تبیان، دستیار زندگی
جایزه فرانتس کافکا به جان بن‌ویل نویسنده ایرلندی و همچنین جایزه‌ی ادبی «گوته» به «آدونیس» شاعر سوری رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار جایزه های ادبی اخیر


جایزه فرانتس کافکا به جان بن‌ویل نویسنده ایرلندی و همچنین جایزه‌ی ادبی «گوته» به «آدونیس» شاعر سوری رسید.


جایزه فرانتس کافکا به جان بن‌ویل نویسنده ایرلندی رسید

جایزه فرانتس کافکا به جان بن‌ویل نویسنده ایرلندی رسید

هیئت داوران بین‌المللی این جایزه شامل منتقد صاحبنام آلمانی مارسل رایش-رانیکی و ناشر بریتانیایی جان کالدر تصمیم گرفتند جایزه 10 هزار دلاری را به بن‌ویل اهدا کنند.

از برندگان دوره‌های گذشته این جایزه می‌توان به فیلیپ راث، نویسنده مطرح آمریکایی، الفرید یلینک اتریشی و هارولد پینتر بریتانیایی اشاره کرد. یلینک و پینتر برنده نوبل ادبیات هستند.

این جایزه از سوی انجمن فرانتس کافکا واقع در پراگ اهدا می‌شود و به نویسنده‌ای بین‌المللی تعلق می‌گیرد که آثارش درست مانند آثار فرانتس کافکا بدون در نظر گرفتن ملیت، محل زندگی و فرهنگ مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و کیفیت هنری والایی دارد.

این نویسنده ایرلندی پس از مطلع شدن از بردن جایزه گفت از گرفتن جایزه «احساس غرور، افتخار و خوشحالی» می‌کند. او که قبلا هنگام گرفتن جایزه بوکر شوخی کرده بود و گفته بود همه می‌گویند بوکر چه ارزشی دارد، اما خودشان را برای گرفتن آن به آب و آتش می‌زنند درمورد جایزه فرانتس کافکا گفت: «یکی از آن جایزه‌ها که آدم دوست دارد بگیرد. این جایزه قدیمی است و مناسب من است. از نوجوانی با کافکا دست و پنجه نرم می‌کردم. به نظرم طنزنویس بزرگ، نامه‌نگار بزرگ، خاطره‌نویس بزرگ، داستان کوتاه نویس بزرگ و رمان‌نویس بزرگی بود، رمان را آخر می‌گویم.»

این انجمن در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد بن‌ویل پذیرفته اکتبر امسال به پراگ سفر کند و در جریان ضیافتی این جایزه را دریافت کند. این جایزه علاوه بر جایزه نقدی شامل یک مجسمه برنزی کافکا نیز هست.

این نویسنده ایرلندی پس از مطلع شدن از بردن جایزه گفت از گرفتن جایزه «احساس غرور، افتخار و خوشحالی» می‌کند.

جان بن‌ویل در سال 1945 در وسک‌فورد ایرلند به دنیا آمد. او 13 رمان منتشر کرده و ساکن دوبلین است. او سال 2005 با «دریا» برنده جایزه بوکر شد. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «کتاب شواهد»، «اشباح» و «تسخیرناپذیر» اشاره کرد.

سال گذشته جایزه فرانتس کافکا به واسلاو هاول، رئیس جمهور سابق چک رسید.

جایزه‌ی ادبی «گوته» به «آدونیس» شاعر سوری رسید

جایزه‌ی ادبی «گوته» به «آدونیس» شاعر سوری رسید

«آدونیس» شاعر سرشناس عرب جایزه‌ی «گوته»، معتبرترین جایزه‌ی ادبی کشور آلمان، را از آن خود کرد.

هیات داوران این جایزه‌ی ادبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات داوران «آدونیس» را مهم‌ترین شاعر عرب نسل خود دانست و این جایزه را برای آثار و فعالیت‌هایش در زمینه‌ی بین‌المللی به وی اعطا می‌کند.

«آدونیس» در 28 ماه آگوست (6 شهریورماه) مبلغی 50 هزار یورویی (70 هزار و 320 دلاری) را به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد. جایزه‌ی «گوته» هر سه سال یک‌بار طی مراسمی در فرانکفورت، موطن «گوته» شاعر سرشناس آلمانی، به برنده‌اش اعطا می‌شود.

به گزارش رویتر، این شاعر معروف، سران کشورهای عربی را مورد انتقاد صریح خود قرار داده و گفته است: سران عرب چیزی جز خرابی، عقب‌ماندگی، پسرفت، تلخی و شکنجه چیزی از خود باقی نگذاشته‌اند. آنها قدرت را به دست آوردند اما یک جامعه نساختند. آن‌ها کشورهایشان را به فضایی برای شعار تبدیل کردند که هیچ‌گونه محتوای انسانی و فرهنگی در بر ندارد.

سران عرب چیزی جز خرابی، عقب‌ماندگی، پسرفت، تلخی و شکنجه چیزی از خود باقی نگذاشته‌اند. آنها قدرت را به دست آوردند اما یک جامعه نساختند.

«آدونیس» شاعر متولد 1930 در شمال کشور سوریه است. وی به علت فعالیت‌های سیاسی ماه‌های بسیاری را در حبس سپری کرد و سرانجام در سال 1965 به بیروت رفت. وی در آن‌جا به عنوان دانشمند، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه داد. وی از سال 1986 به عنوان نویسنده‌ی آزاد در پاریس در تبعید زندگی می‌کند.

جایزه‌ی ادبی «گوته» هر سه سال یک‌بار در روز تولد «یوهان ولف‌گانگ ون گوته» (28 آگوست 1749) به برندگان آن اهدا می‌شود. از سال 1927 زمان افتتاح اهدای این جایزه، «هرمان هسه» در سال 1946، «توماس مان» 1949 و «زیگموند فروید» در سال 1930 مفتخر به دریافت آن شده‌اند.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: خبرآنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)