تبیان، دستیار زندگی
مبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم نخستین پیام رسان آموزه های اسلامی محسوب می شود. ایشان با حسن خلق، پاكی و صفای باطن و با استفاده از ابزارهای مناسب و روشهای تبلیغی آن روز به بهترین وجه ممكن حقایق اسلامی را اطلاع رسانی كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ دین در عصر تکنولوژی

تبلیغ در عصر تکنولوژی

پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله وسلم نخستين پيام رسان آموزه هاي اسلامي محسوب مي شود. ايشان با حسن خلق، پاكي و صفاي باطن و با استفاده از ابزارهاي مناسب و روشهاي تبليغي آن روز به بهترين وجه ممكن حقايق اسلامي را اطلاع رساني كردند.

سازمانها و نهادهاي مختلفي از جمله رسانه‌ها در راستاي تبليغات ديني فعاليت مي‌كنند ولي هنوز بين اهداف اين تبليغات و نتايج آن در جامعه فاصله زيادي وجود دارد و چنانچه تبليغات ديني به شيوه‌اي صحيح و اصولي انجام شود، نتايج تربيت ديني در سطح جامعه به خوبي بروز و ظهور پيدا مي كند.

معارف قرآن و اهل بیت و احکام و فرهنگ اسلام گوهری است که جز پیامبر و اهل بیت علیهم السلام کمتر کسی قدر و ارزش آن را به درستی می داند.

از سوی دیگر دنیای امروز دنیایی است که با انواع و اقسام روش های تبلیغی بنجل ترین کالاها و بی ارزش ترین فرهنگ ها و بی منطق ترین اعتقادات و غیره چشم و گوش فلک را پر کرده اند.

در این حال جوامع انسانی تشنه حقیقت منتظرند و اسلام هنوز ناشناخته و قرآن هنوز مهجور است.

"اكنون كه كفار براي نابودي اسلام متحد شده و قصد دارند تا با استفاده از ابزارهاي تبليغي، مردم مسلمان را از راه مستقيم منحرف سازند و آنان را از اعتقاداتشان جدا كنند، چه كسي ضرورت تبليغ و لزوم استفاده از روش هاي صحيح تبليغي را براي دفاع در مقابل اين هجوم فرهنگي انكار مي كند؟

با استفاده از سلاح برنده تبليغ است كه نقشه هاي شوم جهان خواران نقش بر آب و توطئه هاي شيطاني آنان خنثي مي شود.

اگر مبلغان فداكار و با اخلاص، در طول تاريخ، بار سنگين پيام رساني و آگاه نمودن مردم مسلمان را بر دوش نمي كشيدند در اين زمان، پرچم ((لا اله الا الله و محمد رسول الله)) در مناطق مختلف جهان برافراشته نبود.

بنابراين ترديدي در ضرورت تبليغ نيست و بايد با توكل به خدا و با اراده اي استوار، مخلصانه در اين راه بزرگ قدم گذاريم كه خداي متعال در قرآن كريم مي فرمايد:(و لتكن منكم امه يدعون الي الخير و يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر)

از ميان شما مسلمانان بايد گروهي باشند كه مردم را به خير دعوت كنند و به نيكي دستور دهند و از بدي باز دارند.(1)

بي توجهي به مساله تبليغ، قهر الهي را بدنبال خواهد داشت.

و لذا مبلـّغین دینی در خلال پژوهش و بررسی دو وظیفه عمده دارند، در ابتدا زدودن گرد خرافه و عقاید كهنه و منحط از چهره دین و دوم جلوگیری از راه یابی بدعت در دین

و برای رسیدن به این دو وظیفه مبلغ دین هم باید خود را با معارف دینی ساخته باشد و هم با داشتن معلومات بروز و توانمندیهای لازم و استفاده از رسانه های تبلیغی مدرن در تبلیغ دین تلاش کنند و در این مسیر از خود جدیت بخرج بدهند تا بتوانند در این مسیر بسیار مشکل موفق باشند .

لازم به ذکر است که در مقوله تبلیغ سه ركن اساسی وجود دارد: پیام دهنده، پیام گیرنده و خود پیام. یكی از اركان تبلیغ پیام گیرنده یا مخاطب است كه گیرنده پیام، شنونده، بیننده یا خواننده آن است. برای رسیدن به تأثیر مطلوب و در تمام جوامع اعم از دینی و لاییک؛ توسعه یافته و در حال توسعه ، مخاطب شناسی پروسه ایی است که سرمایه گذاری های فراوانی در آن انجام  می گیرد .

در کشور ما در مورد مخاطب ؛ خواست ، سلیقه ، گرایش و نیاز او کمتر به طور جدی مطالعه می شود .

اما در دنیای امروز مطالعه در مورد مخاطبان ، بخش قابل توجهی از بودجه های جاری رسانه ها را جذب می کند و موسسات با سابقه با دید علمی و جدی به  این مقوله می پردازند . 2

در این میان باید مبلـّغین دینی با موشكافی راه را برای افكار متحجّر مسدود سازند این افكار به بهانه مبارزه با  بدعت گذاری ، راه را بر هر نوع نو آوری ونو اندیشی در عرصه دین می بندند و تیغ تحجر بر گلوی نازک تفکر دینی می فشارند.

و لذا آموزش تکنیکهای نوین تبلیغی امروزه تبدیل به یک اصل اساسی در امر تبلیغ و پیام رسانی شده است که با بی توجه به این مطلب مبلغان دینی به اهداف عالیه خود نخواهند رسید .‎


منابع:

1. آل عمران 104

2. قاضی زاده، علی اكبر، مقاله "ملاحظاتی در باب مخاطب و ویژگی های فردی و اجتماعی آن" نشریه پژوهش و سنجش، ش26ص98. ‎

تهیه و تنظیم : حوزه علمیه تبیان