تبیان، دستیار زندگی
در بخش های قبلی این مقاله سعی کردیم که شما را با مفاهیم اولیه و لازم برای انجام عملی انتخاب رشته آشنا کرده تا آماده انتخاب رشته شوید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید

قسمت پنجم

در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید

در بخش های قبلی این مقاله سعی کردیم که شما را با مفاهیم اولیه و لازم برای انجام عملی انتخاب رشته آشنا کرده تا آماده انتخاب رشته شوید. برای انتخاب رشته نیاز به کارنامه نتایج علمی خود در آزمون سراسری، دفتر چه شماره 1 و دفتر چه شماره 2 آزمون سراسری و فرم انتخاب رشته دارید. ابتدا دفترچه شماره 2 آزمون سراسری را به دقت و چندین بار مطالعه کنید و کاملاً با محتویات این دفتر چه آشنا شوید. نحوه اخذ اطلاعات کارنامه و وارد نمودن کد رشته های انتخابی در این دفتر چه بیان شده است. این دفتر چه همراه با توصیه های آن باید برای شما ملاک کافی برای انتخاب رشته باشد.

شاید بعضی از مفاهیم یا اطلاعاتی را که ما در چند بخش گذشته این گفتار به آن ها اشاره کرده ایم، با اطلاعات دفتر چه شماره 2، تفاوت جزئی داشته باشد؛ در این صورت، اطلاعات دفتر چه شماره 2 برای شما باید ملاک باشد. اگر تصحیحاتی در دفتر چه شماره 2 انجام گیرد، حتماً توسط سازمان سنجش و از طریق پیک سنجش یا سایت این سازمان یا رسانه های گروهی اعلام می شود. حتماً به این اطلاع رسانی در زمان انتخاب رشته توجه کنید.

حتماً تا کنون راجع به انتخاب رشته فکر کرده اید، اطلاعاتی را جمع آوری نموده اید، مشاوره یا مذاکره با افراد آگاه را انجام داده اید و آمادگی قبلی برای انجام عملی انتخاب رشته دارید. ابتدا در کنار کسب اطلاعات در مورد انتخاب رشته، دفترچه شماره 1 را مجدداً مطالعه کنید تا مطالب آن برایتان یاد آوری شود و در صورت لزوم در انتخاب رشته از آن ها استفاده کنید و سپس مطالعه دفتر چه شماره 2 را آغاز کنید.

در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید

اگر هم در دور اول مطالعه دفتر چه شماره 2 نکات مبهمی وجود دارد، نگران نباشید؛ زیرا مسؤولان سازمان سنجش از طریق رسانه ها به خیلی از سؤالات شما پاسخ خواهند داد. در صورت امکان نیز می توانید از طریق تلفن یا مراجعه حضوری به روابط عمومی سازمان سنجش، جواب سؤالات خود را دریافت کنید. مشاوران آگاه و افراد مطلع نیز می توانند به سؤالات شما پاسخ دهند. مطالعه دوباره دفتر چه شماره 2 را به شما توصیه می کنیم تا بهتر متوجه مطالب آن شوید.

نیازی نیست که شما ظرفیت ها را محاسبه کرده یا به دنبال رتبه های قبولی سال گذشته باشید؛ همچنین نیازی نیست که بدانید در رشته مورد علاقه شما، سال گذشته با چه رتبه هایی قبول شده اند یا با این رتبه امسال در کجا قبول می شوید. در بخش قبلی این مقاله، چگونگی انتخاب رشته را در سه مرحله بیان کردیم؛ آن مراحل را انجام دهید.

متأسفانه بعضی از داوطلبان با داشتن اطلاعات کارنامه و دفترچه شماره 2، به دنبال مراکزی می گردند که برای آن ها انتخاب رشته کند. در این مراکز به آن ها انتخاب چندین کد رشته همراه با احتمال قبولی را توصیه می کنند؛ ولی با این حال، داوطلب هنوز سر گردان است. در واقع این دسته از داوطلبان، در اثر عدم اطمینان به خود، می خواهند این مراکز برای آن ها انتخاب رشته کند.

مطالب مرتبط

پیک سنجش

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا