تبیان، دستیار زندگی
كارشناسان آلودگی هوا با تاكید بر این كه تولید آلودگی هوا در تهران 24 ساعته است اعلام كردند: یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت بی‌نظیر ما در تولید آلودگی هوا!


كارشناسان آلودگی هوا با تاكید بر این كه تولید آلودگی هوا در تهران 24 ساعته است اعلام كردند: یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند!

الودگی

همه باید از همین هوا تنفس کنیم

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پایداری هوای تهران به دلیل عدم وزش باد و بارش باران در بسیاری از ایام سال، افزود: موقعیت مكانی و هوای پایدار تهران ظرفیت پذیرش آلودگی ناشی از تردد میلیون‌ها وسیله نقلیه موتوری و فعالیت هزاران كارخانه اطراف تهران را ندارد.

وی با بیان این‌كه واقعاً كسی به صورت دقیق نمی‌داند سهم هر كدام از منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران چند درصد است و اعداد و ارقامی كه در این خصوص ارائه می‌شود تا حدود زیادی حدودی و تقریبی است، اظهار كرد: در هر صورت با اطلاع از عدد و رقم هم چندان به جایی نمی‌رسیم و آن چه مشخص است این موضوع است كه در خصوص وضعیت هوا، شرایط خوبی نداریم.

نوروزی كه در برنامه «شوك» سخن می‌گفت با تاكید بر این كه حتی برای تنفس شهروندان نیز شرایط مناسب نیست، تصریح كرد: آلودگی هوا، كودك و بزرگسال، فقیر و غنی و مدیر و كارمند نمی‌شناسد، چرا كه همه باید از همین هوا تنفس كنیم.

وی با اشاره به این كه سازمان جهانی بهداشت استانداردهای خود را از روزانه به سالانه تغییر داده، در صورتی كه استانداردهای ما كماكان روزانه است، اضافه كرد: بر اساس استانداردهای سالانه، هوای تهران در كل سال در شرایط نامناسبی قرار دارد.

نوروزی راهكارهای غیر علمی مانند آب‌پاشی تهران با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا جایی كه روش‌های علمی جهت كاهش آلودگی هوا وجود دارد، اجرای طرح‌های احساسی و هیجانی در موضوعات علمی كاملاً مردود است.

نوروزی با اشاره به این كه به موجب قانون هیچ كارخانه‌ای اجازه ندارد در شعاع 120 كیلومتری تهران احداث شود، اظهار كرد: این در حالیست كه انواع و اقسام كارخانه‌ها در گوشه و كنار تهران ساخته شده و مشغول به فعالیت می‌باشند

مردم آلودگی را با دود اشتباه می‌گیرند

وی با اشاره به این كه در جایگاه‌های بنزین آلودگی هوا حتی به 200 برابر حد مجاز می‌رسد، افزود: به دلیل بی‌توجهی و بی‌مبالاتی یك كارخانه خودروساز که برای ارزان‌تر تمام شدن خودروی تولیدی‌اش یک قطعه‌ حیاتی تحت عنوان «كنیستر» را از خودروها حذف كرد، انبوه بخارات بنزین به صورت مستقیم به بیرون خودروها و هوای شهر سرازیر شد.

نوروزی با بیان این كه در حال حاضر 700 تا 800 هزار خودروی فاقد این قطعه با ورود ماده سمی بنزن به هوا به تشدید آلودگی هوای تهران دامن می‌زنند، گفت: بسیاری از مردم عادی آلودگی را مترادف با دود تصور می‌كنند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند، در صورتی كه به عنوان نمونه مونوكسید كربن گازی است بی‌رنگ و بی‌بو كه می‌تواند زندگی شهروندان را فلج كند.

وی با ذكر این نكته كه ذرات كمتر از 2/5 میكرون كه بخشی از آن توسط خودروها تولید می‌شوند بسیار خطرناك هستند، تصریح کرد: خودروهای فاقد مبدل كاتالیست حدود 30 برابر خودروهای دارای این مبدل آلودگی تولید می‌كنند.

نوروزی با انتقاد از نگاه خودروسازان به خودروهای تولیدی‌شان، اضافه کرد: وقتی خودروسازان به محصول تولیدی خود که به صورت مستقیم با زندگی انسان‌‌ها سر و كار دارد مانند كالایی مثل مسواك نگاه كنند، وضع از این بهتر نمی‌شود.

وی تعهدگریزی کارخانجات خودروساز در قبال محصولات تولیدی‌شان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: خودروسازان كشور ما نیز مانند سایر كشورهای دنیا موظفند از زمان تولید خودرو و تحویل آن به مشتری تا زمان از رده خارج شدن و اسقاط خودرو پشتیبانی لازم را به عمل آورده و پا به پای خریدار محصول خود پیش بروند.

تهران،الودگی هوا

یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند

نوروزی از آزبست به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا كه در لنت ترمز خودرو و نیز ایرانیت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام برد و افزود: بر اساس تصویب هیأت محترم دولت هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد در صورتی كه به رغم این مصوبه یكی از وزارت‌خانه‌های دولتی نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام كرده است.

وی با تأكید بر این كه در مجامع جهانی این مهم که آلودگی هوا می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد و عمر آن‌ها را كوتاه كند به اثبات رسیده، افزود: هیچ كس نمی‌تواند ثابت كند آلودگی هوا هیچ تأثیری بر مرگ و میر انسان‌ها بر جای نمی‌گذارد.

نوروزی با اشاره به این كه به موجب قانون هیچ كارخانه‌ای اجازه ندارد در شعاع 120 كیلومتری تهران احداث شود، اظهار كرد: این در حالیست كه انواع و اقسام كارخانه‌ها در گوشه و كنار تهران ساخته شده و مشغول به فعالیت می‌باشند.

وی با بیان این كه در روز‌هایی كه مدارس به دلیل آلودگی هوا و اعلام شرایط اضطراری تعطیل می‌شوند مردم بیشتر به خیابان‌ها می‌آیند، تصریح كرد: مردم در فرصت تعطیلی که نباید تحت هیچ عنوان از خانه‌های خود خارج شوند، برای قدم زدن در مراكز خرید، پارك‌ها و مكان‌های تفریحی استفاده می‌كنند و این مراكز از همه وقت شلوغ‌تر می‌شوند.

مشاور زیست محیطی معاون ترافیك شهردار تهران در پایان خاطرنشان‌كرد: این نكته نشان دهنده آن است كه مردم تهران با آلودگی همزیستی مسالمت‌آمیز پیدا كرده‌اند و یا این كه در مورد اثرات منفی آلودگی هوا بر روی سلامت خود به یقین نرسیده‌اند.

رشیدی: تولید آلودگی هوا در تهران 24 ساعته است

به گزارش ایسنا، دكتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز در این برنامه گفت: تولید آلودگی هوا در تهران به صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته است و همیشه ادامه دارد.

وی با تاكید بر این كه از مخرب‌ترین آلاینده‌های موجود در هوای شهر، ذرات معلق با قطر كمتر از 2/5 میكرون است، افزود: این ذرات وارد سیستم گردش خون می‌شوند و با افزایش غلظت خون باعث بروز سكته و ایست قلبی می‌گردند.

نوروزی راهكارهای غیر علمی مانند آب‌پاشی تهران با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا جایی كه روش‌های علمی جهت كاهش آلودگی هوا وجود دارد، اجرای طرح‌های احساسی و هیجانی در موضوعات علمی كاملاً مردود است

وی با اشاره به این كه ماسك‌هایی که به منظور جلوگیری یا كاهش استنشاق هوای آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرند هیچ تاثیری در کاهش تنفس آلاینده‌های گازی ندارند، اظهار كرد: این ماسك‌ها حتی ممكن است برای برخی بیماران ضرر داشته باشند و به جای استفاده از چنین وسایلی ما باید آلودگی هوا را از منبع تولید آن كنترل كنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان این‌كه آزبست اثرات مخربی بر سلامت شهروندان بر جای می‌گذارد، تصریح كرد: در دنیا ثابت شده بیماری‌های ناشی از آزبست هیچ ‌گونه درمان قطعی ندارند و تا آخر عمر بیمار را آزار می‌دهند.

علیپور: 70 درصد آلودگی هوای تهران به خودروها ارتباط دارد

دكتر صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران دیگر مسئول اجرایی حاضر در این برنامه بود كه گفت: بیش از 70 درصد آلودگی هوای كلان شهرها از جمله تهران به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وسایل نقلیه موتوری ارتباط دارد.

وی استفاده از مبدل‌های كاتالیست در خودروها را مورد تاكید قرار دارد و افزود: این مبدل دستگاهی است كه قابلیت جذب یك سری از آلاینده‌های هوا را دارد و پس از حدود دو سال استفاده در خودروها باید مورد تعویض قرار گیرد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا