تبیان، دستیار زندگی
صرفه‌جویی موضوع عجیبی نیست كه چیزی در موردش نشنیده باشیم، بلكه بارها نیز در فرهنگ اسلامی از آن یاد شده است. صرفه‌جویی همیشه، برای همه، در همه خانواده‌ها و در همه امور زندگی كاری مفید بوده و هست؛ صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در انرژی، صرفه‌جویی در مصرف و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ مصرف صحیح در خانواده


صرفه‌جویی موضوع عجیبی نیست كه چیزی در موردش نشنیده باشیم، بلكه بارها نیز در فرهنگ اسلامی از آن یاد شده است. صرفه‌جویی همیشه، برای همه، در همه خانواده‌ها و در همه امور زندگی كاری مفید بوده و هست؛ صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در انرژی، صرفه‌جویی در مصرف و... .


اقتصاد-

البته صرفه‌جویی به معنی خساست و مصرف‌نكردن نیست، بلكه به معنای بهتر مصرف‌كردن است و استفاده درست تر از آنچه در اختیار ماست.

امروز و در زندگی پر از هیاهوی شهری، مردم و بخصوص ساكنین شهرهای شلوغ بیش از پیش به یاد صرفه‌جویی در وقت افتاده‌اند و آن را مورد توجه قرار می‌دهند. آنها می‌دانند كه نباید وقت را بیهوده از دست داد تا بتوان در زندگی موفق شد و كارها را با موفقیت به انجام رساند. اما خوب است یادمان باشد، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت هر نوعی از صرفه‌جویی به بهبود شرایط كمك می‌كند؛ بهبود شرایط اقتصادی، زمان بیشتر و مناسب‌تر برای انجام كارها، كاهش هزینه‌ها و...

صرفه‌جویی چیست؟

اشتباه نكنید، صرفه‌جویی به معنای زندگی‌كردن در تاریكی نیست. صرفه‌جویی به معنای حمام نرفتن و آب نریختن نیست. صرفه‌جویی به معنای یخ‌زدن در شب‌های زمستان و خاموش‌كردن بخاری هم نیست. صرفه‌جویی تنها به معنای درست و به اندازه نیاز مصرف‌كردن است.

اما متاسفانه میان خانواده‌های ما كمتر به این موضوع توجه می‌شود. گروهی از آنها به اشتباه تصور می‌كنند، صرفه‌جویی یعنی خساست. به همین دلیل هم ترجیح می‌دهند راحت زندگی كنند و به فكر صرفه‌جویی نباشند. در حالی كه ما در خانواده باید به فرزندان خود بیاموزیم چگونه صرفه‌جویی كنند. در واقع پدر و مادر اولین كسانی هستند كه باید این نكته مهم را به فرزندان خود آموزش دهند.

مثلا حتما شما هم تاكنون بعضی از خانواده‌ها را دیده‌اید كه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب همه چراغ‌های خانه را روشن می‌كنند، بدون این‌كه واقعا نیازی به این كار باشد. در حقیقت پس از مدتی این كار برای همه اعضای آن خانواده تبدیل به عادت می‌شود و آنها ناخودآگاه چراغ‌ها را روشن می‌كنند. به طور حتم كودكانی كه در چنین خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند نیز همین شیوه نادرست را تكرار خواهند كرد.

گروهی دیگر نیز وقتی از خانه بیرون می‌روند، تمام چراغ‌ها را روشن می‌گذارند. آنها می‌خواهند هنگام برگشت به خانه، با تاریكی روبه‌رو نشوند. در حالی كه می‌توانند تنها با روشن‌گذاشتن یك چراغ كوچك همین كار را انجام دهند. بنابراین باید دقت داشته باشیم كه بچه‌ها رفتارهای ما را می‌بینند، می‌آموزند و تقلید می‌كنند.پس باید به كودكان بیاموزیم صرفه‌جویی چیست و چگونه می‌توان در زندگی روزانه صرفه‌جویی كرد.

به بچه‌ها بیاموزیم وقتی در اتاق هستند، چراغ را روشن و به محض این‌كه خارج می‌شوند چراغ را خاموش كنند. حتی اگر می‌خواهند دوباره به اتاق برگردند، باز هم لازم است چراغ‌ها خاموش شود.

آنها باید بدانند شیر آب هنگام مسواك‌زدن نباید باز بماند، بلكه می‌شود شیر آب را در مدت مسواك‌زدن بست و پس از آن آب را باز كرد و دهان را شست.

همچنین می‌توان به كودكان آموخت هیچ وقت در یخچال را زیاد باز نگه ندارند، معمولا بچه‌ها در یخچال را باز می‌كنند و به دنبال یك خوراكی خوشمزه چند دقیقه‌ای داخل آن را نگاه می‌كنند. اما شاید اگر كسی برای آنها توضیح دهد كه این كار باعث مصرف بالای برق می‌شود، آنها این عادت را كنار بگذارند.

علاوه بر این، باید به بچه‌ها بیاموزیم وقتی در اتاق هستند، چراغ را روشن و به محض این‌كه خارج می‌شوند چراغ را خاموش كنند. حتی اگر می‌خواهند دوباره به اتاق برگردند، باز هم لازم است چراغ‌ها خاموش شود. همچنین باید بدانند چراغ‌ها به تعدادی كه لازم است، روشن می‌شوند؛ نه بیشتر و نه كمتر. اما متاسفانه امروز در خانه‌ها لوسترهایی با چندین لامپ وجود دارد كه ساكنان خانه بدون توجه به نیازشان همه آنها را روشن می‌كنند.

مصرف

صرفه‌جویی و كاهش هزینه‌ها

حتما می‌دانید صرفه‌جویی با كاهش هزینه‌ها و بهبود شرایط اقتصادی خانواده در ارتباط است. در واقع چون صرفه‌جویی در مصرف باعث كاهش هزینه‌های زندگی می‌شود، عامل موثری در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده است. بنابراین شما هم سعی كنید همیشه آب، برق، گاز و... را به میزانی كه نیاز دارید مصرف كنید.

چراغ‌ها را به تعداد لازم و در زمان مورد نیاز روشن كنید و هزینه برق مصرفی خانواده را كاهش دهید.

شیرهای آبی را كه بی‌دلیل باز هستند، ببندید یا اگر چكه می‌كنند تعمیر كنید و در كاهش هزینه آب مصرفی خانواده كمك كنید.

صبح‌ها برای روشن كردن محیط خانه از نور طبیعی و كنار زدن پرده‌های خانه كمك بگیرید.

شیر گاز را به موقع روشن كنید و مصرف گاز را تعدیل نمایید و... .

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.