تبیان، دستیار زندگی
مغناطو انسفالواگراف تکنیکی برای شناسایی فعالیت های مغز است و از آن برای شناسایی عامل بیماری استفاده می شود . اساس کار این دستگاه اندازه گیری میدان مغناطیسی مغز است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مغناطو انسفالواگراف

مغناطو انسفالواگراف

مغناطو انسفالواگراف تکنیکی برای شناسایی فعالیت های مغز است و از آن برای شناسایی عامل بیماری استفاده می شود. اساس کار این دستگاه اندازه گیری میدان مغناطیسی مغز است.

شاید بپرسید این میدان مغناطیسی از کجا آمده است ؟ در تمام رگ ها و سلول های بدن مایعی به نام خون جریان دارد خون حاوی مقدار زیادی یون  است که دارای بار الکتریکی هستند با گردش خون در بدن، این یون ها و ذرات باردار نیز به حرکت در می آیند و تولید یک جریان الکتریکی ضعیفی در بدن می کنند ( هر جا که بار های الکتریکی شارش کنند جریان الکتریکی به وجود می آید ) از طرفی می دانیم جریان الکتریکی گذرنده از یک سیم در اطراف خود یک میدان مغناطیسی تولید می کند ( آزمایش اورستد را به یاد آورید) پس با عبور خون در بدن در قلب و مغز انسان میدان مغناطیسی ضعیفی به وجود می آید.

این میدان مغناطیسی از میدان های مغناطیسی تولید شده از دستگاه های اطراف نظیر ماهواره ها و موبایل ها و... کوچکتر است و به راحتی قابل اندازه گیری نمی باشد با ساخت دستگاه مغتاطو انسفالواگراف در سال 1968 توسط دیوید کو.هن امکان اندازه گیری میدان های مغناطیسی مغز میسر شد.

مغناطو انسفالواگراف

با قرار دادن دستگاه روی سر بیمار میدان های مغناطیسی تولید شده در سلول های عصبی مغز آشکار می شوند و توسط آشکار سازی آن می توان به پاسخ های عصبی مغز و همچنین عامل بیماری ها پی برد البته باید در نظر داشت که دستگاه باید در اتاقی قرار داشته باشد که سیگنال های مغناطیسی مزاحم، خللی در کارکرد دستگاه ایجاد نکند.

در شکل سمت راست جهت میدان مغناطیسی تولید شده در سلول های مغز را مشاهده می کنید. بینید اثر یک پدیده قیزیکی(کشف اورستد) چه کمک شایانی می کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : آقاخانی

تنظیم : مریم فروزان کیا