تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید که هر ساله در جهان حدود 120 میلیارد دلار برای تحقیق هزینه می شود؟بی شک هزینه کردن این مبلغ نجومی، برای آن است که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است: به عبارت دیگر، نوع و سطح فعالیت های پژوهشی، یکی از مهم ترین شاخصه های..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای بهتر طرح های پژوهشی

اجرای بهتر طرح های پژوهشی

همکاری سازمان سنجش با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی

آیا می دانید که هر ساله در جهان حدود 120 میلیارد دلار برای تحقیق هزینه می شود؟

نمره گرایی

بی شک هزینه کردن این مبلغ نجومی، برای آن است که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است: به عبارت دیگر، نوع و سطح فعالیت های پژوهشی، یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه و پیشرفت محسوب می شود.

برای مثال، بخش آموزش بدون انجام پژوهش، پویایی و نشاط لازم را نخواهد داشت و تعصّب، خودنگری و مطلق گرایی جای حقیقت را خواهد گرفت. سازمان سنجش آموزش کشور نیز به عنوان مرکزی که مسؤلیت سنجش آموزش کشور را بر عهده دارد و بزرگترین و مهم ترین آزمون های آموزشی کشور را برگزار می کند، به پژوهش اعتقادی راسخ دارد و می داند که باید با پشتوانه پژوهش همراه شود تا در دایره سکون و رکود گرفتار نگردد.

معاونت تحقیقات آزمون و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش بویژه در سال جدید با برنامه منسجم تری در این زمینه گام برداشته است؛ از همین رو، گفت و گویی با دکتر جواد حاتمی، معاونت تحقیقات آزمون و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور، داشتیم و جویای طرح های پژوهشی این سازمان در سال جدید شدیم.

با تشکر از همکاری صمیمانه ایشان نظر شما را به این گفت و گو جلب می کنیم.

تشکیل شبکه آزمایشگاه های علمی ایران

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری علاقه مند به همکاری با سازمان سنجش آموزش کشور می توانند پیشنهادهای پژوهشی خود را تا پایان تیرماه 1390 به نشانی: research@sanjesh.orj ارسال نمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم پیشنهاد تحقیق به نشانی: http://motaleat.sanjesh.org مراجعه کنند یا با تلفن 88922246 تماس بگیرند.

آقای دکتر حاتمی؛مدت یک سال است که مسئولیت معاونت تحقیقات آزمون سازمان سنجش آموزش کشور را بر عهده گرفته اید: در این یک سال چه فعالیت هایی در این بخش انجام شده است؟

مهم ترین کاری که معاونت تحقیقات آزمون و ارزشیابی آموزشی در این یک سال انجام داده، این است که شورای پژوهشی سازمان سنجش را فعال کرد. این شورا در اولین اقدام، آیین نامه فعالیت های پژوهشی را در سازمان تصویب نمود و بعد از آن، دستور العمل اجرایی پروژه های پژوهشی تصویب شد و یک کمیته بررسی طرح های پژوهشی در زیر مجموعه این شورا، شکل گرفت که مسؤولیت آن با بنده و چند تن از اعضای هیأت علمی سازمان و خارج از سازمان است.

از پاییز سال گذشته این شورا از معاونت ها و حوزه های مختلف سازمان درخواست کرد که نیازهای پژوهشی خود را اعلام کنند؛ از سوی دیگر، ما در شورای مدیران مرکز مطالعات جلساتی داشتیم و از طریق گروه های پژوهشی موجود در مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی، نیازهای  آموزشی، نیازهای پژوهشی مد نظر این گروه ها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت 75 طرح پژوهشی مطرح شد که به نظر این جمع، اولویت های پژوهشی سازمان سنجش در چهار بخش سنجش و اندازه گیری، ارزشیابی آموزشی، مطالعات اجتماعی، و روابط بین الملل و مطالعات تطبیقی بود.

در اولین جلسه شورا در سال جدید، از این 75 طرح، 25 عنوان پژوهشی به عنوان اهم اولویت های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسید که ما طرح های نهایی شده را به تمامی مراکز پژوهشی، علمی و دانشگاهی کشور ابلاغ می کنیم تا مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران را برای انجام این پژوهش ها جلب نماییم.

جشنواره پژوهش و فناوری

خود سازمان سنجش این فعالیت های پژوهشی را انجام نمی دهد؟

خوشبختانه یکی از کارهایی که ما انجام دادیم، شفاف سازی وظایف و مسؤولیت های اعضای هیأت علمی سازمان است؛ بر این اساس، یکی از وظایف اعضای هیأت علمی سازمان این  است که در هر سال یک طرح پژوهشی ارائه دهند. اما با این وجود، همه طرح های پژوهشی را همکاران ما در سازمان سنجش نمی توانند انجام دهند؛ چون توان علمی و پژوهشی سازمان سنجش هنوز خیلی وسیع نیست که بتوانیم همه اولویت های پژوهشی را خودمان انجام دهیم؛ بنابراین، بخشی از این پژوهش ها در سازمان توسط پژوهشگران خودمان و بخشی در خارج از سازمان توسط علاقه مندان به تحقیق در موضوعاتی که ما اعلام کرده ایم، انجام خواهد گرفت.

آیا دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری می توانند مستقلاً به سازمان سنجش مراجعه کنند و برای پایان نامه خود با شما همکاری نمایند؟

بله! دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری علاقه مند به همکاری با سازمان سنجش آموزش کشور می توانند پیشنهادهای پژوهشی خود را تا پایان تیرماه 1390 به نشانی: rasarch@sanjesh.orj  ارسال نمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم پیشنهاد تحقیق به نشانی: http://motaleat.sanjesh.org مراجعه کنند یا با تلفن 88922246 تماس بگیرند.

البته بهتر است که این افراد قبل از تهیه طرح پژوهشی خود با این شماره تماس بگیرند تا ما ذی صلاح بودن فرد را برای ارائه طرح به سازمان سنجش تأیید کنیم و پژوهشگر یا پژوهشگران عزیز نیز مطمئن شوند که طرح مورد نظر پیش از آنها به پژوهشگر دیگری ارائه نشده است.

معرفی آثار برگزیده جایزه«قلم زرین»

در ضمن دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که در حال تهیه پایان نامه هستند. حتی اگر پایان نامه در زمینه طرح های اعلام شده نباشد، اما مرتبط با فعالیت سازمان باشد، می توانند طرح اولیه پایان نامه (proposal) خود را از طریق معاونت پژوهشی دانشکده به معاونت تحقیقات آزمون سازمان سنجش آموزش کشور ارائه دهند تا در کمیته بررسی طرح های پژوهشی بررسی شود و اگر به تشخیص اعضای کمیته، طرح آنها مرتبط با فعالیت سازمان سنجش و مورد نیاز این سازمان بود، با آنها قرارداد بسته می شود و برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تا سقف 750 هزار تومان و برای پایان نامه دکتری تا مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در ضمن شورای پژوهشی سازمان تصمیم گرفته است تا طرح هایی را که دراولویت پژوهش قرار نگرفته اند، به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اعلام کند تا به عنوان طرح به دانشجویان و اعضای هیأت علمی که علاقه مند به فعالیت در زمینه های ذکر شده هستند، ارائه شود.

آقای دکتر! آیادر بین این 25 طرح پژوهشی ارائه شده نیز اولویت بندی وجود دارد؟

خیر! این طرح ها همه از اعتبار و اهمیت یکسانی برخوردارند و ما مایلیم که در سال 90 این پروژه ها را انجام دهیم.

در انتها لازم است که از دکتر سرور الدین، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، که در خصوص شکل گیری شورای پژوهشی سازمان و اهمیت دادن به بحث پژوهش در سازمان سنجش آموزش کشور، توجه و عنایت ویژه ای داشته اند، کمال تشکر و قدردانی خود را ابراز نمایم.

منبع: روزنامه ی پیک سنجش

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، گردآورنده: ستاره نوربخش

تنظیم: نسرین صادقی