تبیان، دستیار زندگی
در هر صفحه کتاب «پلاکهای آشنا» خاطره ای از یکی از سرداران شهید قید شده است و در صفحه مقابل تصویری از آن شهید آورده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلاک‌های صاحبان عشق

معرفی کتبی در موضوع دفاع مقدس و پایداری


در هر صفحه کتاب «پلاکهای آشنا» خاطره ای از یکی از سرداران شهید قید شده است و در صفحه مقابل تصویری از آن شهید آورده شده است.


«پلاکهای آشنا»

«پلاکهای آشنا»

مجموعه 24 خاطره از 24 سردار شهید با عنوان "پلاکهای آشنا".

این کتاب توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس و در 52 صفحه منتشر شده است.

در هر صفحه این کتاب خاطره ای از یکی از سرداران شهید قید شده است و در صفحه مقابل تصویری از آن شهید آورده شده است.

رنگ خاکی کاغذ این کتاب و نوع خاص صفحه بندی آن از ویژگیهای خاص "پلاکهای آشنا" است. نکته جالب دیگر در مورد این کتاب بهای آن است که صلوات بر امام و شهدا ذکر شده است.

کتاب "پلاکهای آشنا" با تدوین و اجرای موسسه فرهنگی آسمان هشتم، با شمارگان 2هزار نسخه توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس منتشر شده است.

«شاهد عشق»

«شاهد عشق»

علی حاجی زاده، نرجس شکوریان فرد (به اهتمام) 

نشر: زمزم هدایت

قیمت پشت جلد:   3000 تومان

مشخصات کتاب

تعداد صفحه: 194

این کتاب خاطرات علی حاجی زاده است که گوشه هایی از خاطرات دوران دفاع مقدس خود را به شیوه زیبا و به یاد ماندی به رشته تحریر در آورده است .خاطرات حاجی زاده که همه اش بوی باروت می دهد و از همرزمان شهیدش می گوید بسیار خواندنی است. حاجی زاده  در بیان خاطرات خود به مصداق کلام قل و دل عمل کرده است .کوتاه و گویا . حرف هایش بر دل می نشیند. خود سالها از نزدیک دستی بر آتش داشته است . شاهد شهادت همرزمان شهید خود بوده است. او در خاطرات خود ساده و صمیمی از کنار بسیاری از خاطرات خود عبور کرده است .

غیرت و غربت

غیرت و غربت

وحید کرم اللهی (به اهتمام)

نشر: اردی بهشت جانان

قیمت پشت جلد:   2000 تومان

تعداد صفحه: 154

این کتاب که شامل خاطرات رزمندگان لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) است به اهتمام وحید کرم اللهی جمع‌آوری و نوشته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: پس از ماه‌ها همدمی با خاطرات ذکر شده معتقدم اگر خوانندگان عزیز فارغ از همه‌ هیاهوها و تعلقات رنگارنگ این دنیا دل‌های خود را به مهمانی سفره‌ ساده این خاطرات دلنشین ببرند، دل‌های آنان همانند پرنده‌ای سبکبال در دیار آشنای شهیدان فرود خواهد آمد و هر آینه خود را در حضور آن شاهدان و شهیدان که با اراده و مشیت الهی زنده‌اند خواهند دید و شاید گوشه‌هایی از سختی‌ها و ناملایمات و جان‌فشانی‌های آنان را در سرمای استخوان‌سوز کوهستان‌های یخ زده و سر به فلک کشیده‌ غرب و در گرمای طاقت فرسای پهنه‌ جنوب درک کنند و شاید از لا‌به‌لای سال‌ها و ماه‌ها چهره‌های معصوم رزمندگان جوان و مصممی را ببینید که پدر و مادر پیر و فقیر خود را برای دفاع از اسلام و قرآن و یاری حسین زمان رها کرده‌اند و در گرماگرم جنگ و جهاد به یاد تهیدستی خانواده‌ی خویش به غذا‌های نه چندان دلچسب جبهه که به ندرت به آنان داده می‌شود لب نمی‌زنند و این همه بغض و بهت را در گلو و اندیشه‌ هر خواننده‌ای برجای می‌گذارد.

«فصل کناره های قرمز»

«فصل کناره های قرمز»

فرشته عالمشا

انتشارات فرهنگ مردم

قیمت پشت جلد: 1200تومان

تعداد صفحه: 80

فرشته عالمشا متولد شهر دزفول در این کتاب «خاطرات دوران کودکی خود، سال‌های جنگ تحمیلی، روزهایی که آسمان دزفول زیر موشک‌های رژیم بعث زمین‌گیر شده و شعر کودکانه بچه‌های جنگ را در آژیر آمبولانس‌ها را گره زده بود» را به تصویر درآورده است.

وی در این مجموعه 13 فصلی با زبان ساده و روان تلخی‌ها و تیرگی‌های آن روزهای جنگ را این‌گونه بازگو می‌کند: «گفت بنویس، فرشته بنویس، به جای من، سارا، آنیتا و احسان بنویس، کودکی ما تمام نشده و ما در ادامه کودکی‌مان هستیم، راست می‌گفت، دیروز دوباره از صدای ترکیدن بادکنکی، کودکانه ترسیدم».

«از هشت بهار سرخ»

«از هشت بهار سرخ»

انتشارات پارسااندیش

 136 صفحه

بهای1600تومان

مجموعه اشعار دفاع مقدس شاعران استان قم در قالب کتابی با عنوان «از هشت بهار سرخ» چاپ و منتشر شد.

اشعار دفاع مقدس بیش از 50 شاعر استان قم به همت بخش ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسیده است. از جمله شاعران این مجموعه می توان به محمدعلی مجاهدی، عباس احمدی، روشن سلیمانی، علی اکبر خالقی، موسی قمر زاده، خدیجه پنجی، امیر اکبر زاده ، حسین هدایتی، مهدی رمضانی، علیرضا داوری نسب، سید حمید رضا برقعی، اکرم السادات هاشمی پور، محمد کامرانی اقدام و سید محمد طباطبایی اشاره کرد.

در این مجموعه حدود 100 قطعه شعر با موضوع های ایثار و شهادت، دفاع مقدس و مقاومت لبنان و فلسطین گردآوری شده است.

«با کاروانی از کبوتر»

«با کاروانی از کبوتر»

ناشر :حفظ آثار

تعداد صفحات : 104

قیمت : 2500 تومان

با کاروانی از کبوتر اشعار برگزیده اولین و دومین و سومین جشنواره شعر دفاع مقدس استان بوشهر است که توسط دفتر ادبیات اداره کل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان بوشهر گردآوری و تنظیم شده .این کتاب گزینه شعری است که والیان سخن و شاعران شهودی شعر حماسی در استان بوشهر ،بازبانی عمیق و ماندگار که آمیخته با سرشت زلال شان میباشد،سروده اند.شاعران پیشکسوت این عرصه ،دوشادوش جوانانی که شعرشان به ابزار ایمان ،عدالت،شجاعت و تقوا مسلح بود، به مدح و دلاوری و جان فشانی کبوتران خونین بالی پرداختند که بربام استوار عشق بازی و جان بازی نشسته اند.

«اشک انار»

«اشک انار»

انتشارات نماشون

«اشک انار» شامل اشعار برگزیده در نخستین جشنواره شعر «اشک انار» در استان مازندران است.

با نگاهی به شعرهای مجموعه «اشک انار» متوجه می‌شویم که شاعران بسیار جوان این مجموعه که به 40 نفر می رسند، یا در زمان جنگ حضور نداشته‌اند یا همزمان با این حماسه متولد شده‌اند، بهتر و زیباتر از شاعرانی چون من -که جنگ را از نزدیک دیده و تجربه کرده ایم- از دفاع مقدس سخن می‌گویند.

آنها نگاه تازه‌ای دارند که در شعرهای این مجموعه، قابل پیگیری و تشخیص است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، نوید شاهد، وبلاگ اولین ها، آدینه بوک، خبرگزاری فارس، 110 کتاب، کتاب نیوز، خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسا