تبیان، دستیار زندگی
در اوایل سال 1366 نخستین حمله با گاز عصبی سارین در خرمشهر توسط موشکهای کاتیوشا (MRLS) صورت گرفت. اورژانس شیمیایی خرمشهر پذیرای حدود 70 مصدوم شیمیایی بود که اکثراً مربوط به گلوله های توپ گازهای اعصاب بوده و اکثرآنها در نزدیکی مسجد جامع خرمشهر اصابت کرده ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین کاربرد گاز اعصاب در خرمشهر

ناگفته هایی از "خونین شهر" به مناسبت بیست و هشتمین سالروز آزادی


در اوایل سال 1366 نخستین حمله با گاز عصبی سارین در خرمشهر توسط موشکهای کاتیوشا (MRLS) صورت گرفت. اورژانس شیمیایی خرمشهر پذیرای حدود 70 مصدوم شیمیایی بود که اکثراً مربوط به گلوله های توپ گازهای اعصاب بوده و اکثرآنها در نزدیکی مسجد جامع خرمشهر اصابت کرده بودند.


اولین کاربرد گاز اعصاب در خرمشهر

براساس گزارش های منتشر شده، عراق در سال 1360، چهار بار در مناطق هویزه، ارتفاعات الله اکبر، پل نادری و خرمشهر اقدام به استفاده از گلوله‌های شیمیایی نمود که عمدتاً توسط توپخانه یا خمپاره‌انداز پرتاب گردید.

دکتر سید عباس فروتن در کتاب ارزشمند "جنگ شیمیایی عراق و تجارب پزشکی آن" می نویسد: با شروع فصل زمستان سال 1365 عملیات کربلای 4 در منطقه جنوب صورت گرفت که روز بعد از آن شاهد حملات شیمیایی با توپخانه و هواپیما خصوصاً در خرمشهر و آبادان بودیم.

مهمترین حملات در حدود ساعت 8:30 صبح روز جمعه 5/10/65 صورت گرفت بطوری که ابری ازگاز شیمیایی خردل تا مدتی منطقه را پوشانید.

اگر چه در حدود 2000 مصدوم شیمیایی در اورژانس شیمیایی بیمارستان صحرایی علی ابن ابیطالب (ع) پذیرش شدند ولی اکثر مصدومین از گروه خفیف بودند.

براساس گزارش های منتشر شده، عراق در سال 1360، چهار بار در مناطق هویزه، ارتفاعات الله اکبر، پل نادری و خرمشهر اقدام به استفاده از گلوله‌های شیمیایی نمود که عمدتاً توسط توپخانه یا خمپاره‌انداز پرتاب گردید

یک اورژانس شیمیایی که در نزدیک خرمشهر احداث شده بود نیز پذیرای حدود 70 مصدوم شیمیایی بود که اکثراً مربوط به گلوله های توپ گازهای اعصاب و احتمالاً سیانید بوده و اکثر آنها در نزدیکی مسجد جامع خرمشهر اصابت کرده بودند.

در اوایل سال 1366 نخستین حمله با گاز عصبی سارین در خرمشهر توسط موشکهای کاتیوشا (MRLS) صورت گرفت. لازم به ذکر است که قدرت کشندگی سارین بسیار بیشتر از تابون است.

در بازرسی هیأت کارشناسی سازمان ملل در خرمشهر پنج محل ویژه مورد بررسی قرار گرفت. در چند نقطه گاز خردل با غلظت زیاد وجود داشت.

اولین کاربرد گاز اعصاب در خرمشهر

چند موشک 122 میلیمتری که به اطراف تصفیه خانه آب خرمشهر اصابت کرده بود نیز بررسی شدند که این موشکها از نوع زمین به زمین بودند. طرح موشک های اخیر به گونه‌ای بود که آنها را بصورت محملی مناسب برای حمل مواد شیمیایی درآورده بود.

گفتنی است؛ دیکتاتور معدوم عراق پس از فتح خرمشهر توسط دلیرمردان ایرانی در روز سوم خرداد سال 1361 خطاب به فرماندهانش گفته بود: آرزو می کردم کشته می شدید، ولی عقب نشینی نمی کردید. همه شما ترسو هستید، همه شماها مستحق اعدام هستید، چرا علیه ایرانی ها از سلاح شیمیایی استفاده نکردید."

یکی از افسران در پاسخ به او می گوید: "قربان، در این صورت گازهای شیمیایی به خاطر نزدیکی خطوط ما و ایرانی ها روی سربازان ما هم تأثیر می گذاشت." و صدام بلافاصله جواب داد:"سربازان تو بمیرند، مهم نیست. مهم این بود که خرمشهر (محمره ) در دست ما باقی بماند. ...

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : قربانیان سلاح های شیمیایی